Beste bezoeker, het lijkt erop dat je Internet Explorer 6 als browser gebruikt. Helaas wordt Hardware.Info niet 100% correct weergegeven in deze, inmiddels verouderde, browser. Voor een optimale ervaring raden we je aan om gebruik te maken van up-to-date versie van Mozilla Firefox, Microsoft Internet Explorer, Google Chrome, Apple Safari of Opera.

Benchtafeltje [ F4RR3L ]

hwi-h Community » User systemen » Systemen van F4RR3L » Benchtafeltje

Specificaties

Onderdeel Componenten Reviews
Processor Intel Core 2 Duo E8400 starstarstarstarstar Lees review
Moederbord ASUS P5Q-E starstarstarstarstar Lees review
Geheugen 2x Buffalo Firestix 4GB DDR2-800 CL4
Videokaart MSI NX8800GTS-T2D512E-OC
Harddisk Samsung Spinpoint T133 400GB starstarstarstarstar Lees review
Optische drive dvd drive
Geluidskaart Creative Sound Blaster X-Fi Titanium starstarstarstarstar Lees review
Behuizing eigen benchtafeltje
Voeding OCZ StealthXStream 600W starstarstarstarstar Lees review
CPU-koeler Thermaltake BigWater 760is LCS
Monitor Samsung SyncMaster 2343BW starstarstarstarstar Lees review
Toetsenbord Logitech G15 Gaming Keyboard starstarstarstarstar Lees review
Muis Logitech MX518 Gaming-Grade Optical Mouse starstarstarstarstar Lees review
Speakerset Logitech X-530
Casefans 2xRevoltec Red-LED 120mm, 1x Apple G3 120mm, 1x <unknown> "jet-engine"120mm
Besturingssysteem Vista ultimate x64
Overige componenten 3pins fan aansluitng> MOLEX, adaptertjes (2stuks)
TV-Kaart
Headset
Videokaartkoeler

Beschrijving

Ik heb nu sinds kort Waterkoeling, en dat nodigt natuurlijk uit te gaan overclocken..
Nou ben ik ook begonnen wat te case-modden, vandeweek al wat extra fans erbijgezet door op een mooie manier wat gaten te maken aan de zijkant (met gatenzaag 4,5", als je goed kijkt zie je 'm liggen op de 4de foto, links bovenin).
Het is een oude server kast, en dus wil ik 'm overspuiten in het zwart, en aangezien ik vanaf dit weekend vakantie heb kan ik daar mooi wat tijd aan besteden.
dus vond ik dit ook de uitgelezen kans is voor de lol een benchtafeltje te bouwen en is te kijken hoe ver ik kom met de onderdelen die ik heb. En ik moet zeggen datik best onde de indruk ben over de prestaties die ze nog neerzetten.
benchtafeltje heb ik maar heel simpel gedaan hoor, het is eigenlijk gewoon een plank die niet meer gebruikt werd, daar heb ik mooi een ATX layout op afgetekent, gaten geboord, mooie afstandsbusjes gemaakt, voetjes eronder van een oude PC-kast en klaar is kees. maar handig is het wel, en ook nog stevig.

ik ben nog niet 'uit-geclocked', maar op dit moment vormt het geheugen, en vooral de VGA een "bottleneck". die willen niet verder.
VGA blijft steken op 800/1855/2000, en zo krachtig is ie voor wat we nu hebben in graka lang niet meer.
Het geheugen heb ik eigenlijk niet over te klagen, maar ik wil nog wel wat sneller, dus er moet maar PC8500 of hoger RAM komen. Heb nu nog "maar" PC6400, maar ik heb zoals ik al zei geen klagen, want de reepjes vinden ~175-200MHz extra geen enkel probleem. maar ze blijven steken bij ~995MHz.
Maar de CPU is nog niet op z'n max heb ik het gevoel, en ik heb nu het OC-virus te pakken dus nou wil ik ook door.

ik heb 'm nog draaiende gekregen op 4,5GHz, maar dat was van korte duur. Op het moment dat ik m'n CPU-z screenie wilde opslaan, was het einde verhaal. dus jammer dan. maar goed, het bord wil verder dan die 500FSB, het geheugen wil alleen met pensioen op die snelheid, en met recht mag ik dan ook wel zeggen.



(NOTE: dit is dus gewoon mijn normale PC (Quantum) maar nu heb ik 'm op de "benchtafel" staan voor wat OC fun. ik zal hem wel terugzetten in de kast, maar ik zal het tafeltje ongetwijfelt meer gaan gebruiken, omdat buiten de kast de betere resultaten zijn te halen)

23-4-2009: verder geclocked, door 2 reepjes eruit te halen en te klooten met de timings. met dank aan het advies uit de reacties! :).
10.000 punten grens in Cinebench 10 doorbroken en tot 3x toe superpi 1M record verbeterd.
verder wil ie nu echt niet. op 4.41GHz krijg ik 'm nog maar moeilijk vooruit. het wil wel hoger, maar dan kan ik er niet zo veel mee dus daar heb ik niks aan. met ander geheugen zal het beter gaan, want dat wil nu gewoon niet meer verder.

Benchmarks

Configuratie Overklokt #1 Overklokt #2 Overklokt #3
CPU klokfrequentie 4302.2 MHz 4338.5 MHz 4365.27 MHz
CPU multiplier 9 x 9 x 9 x
FSB klokfrequentie 478.02 MHz 482.06 MHz 485.03 MHz
CPU voltage 1.296 V 1.31 V 1.31 V
Type CPU koeling Water Water Water
Geheugen klokfrequentie 478.02 MHz 482.06 MHz 485.03 MHz
Geheugen timings 5-5-5-18 6-6-6-18 6-6-6-18
Geheugen voltage 1.84 V 1.84 V 1.86 V
GPU klokfrequentie 800 MHz 730 MHz 730 MHz
Videokaart geheugen klokfrequentie 995 MHz 972 MHz 972 MHz
GPU koeling Lucht Lucht Lucht
Benchmark resultaten      
3DMark Vantage 7970 view onbekend onbekend
3DMark05 onbekend onbekend onbekend
3DMark06 15064 view onbekend onbekend
3DMark2001 - Nature onbekend onbekend onbekend
Cinebench 10 9832 view onbekend 10186 view
Cinebench 9.5 onbekend onbekend onbekend
PCMark Vantage onbekend onbekend onbekend
PCMark05 onbekend onbekend onbekend
SuperPi Mod 1.5XS 1M 11.028 view 10.88 view 10.816 view
SuperPi Mod 1.5XS 32M onbekend onbekend onbekend
WinSAT onbekend onbekend onbekend
wPrime 32M onbekend onbekend onbekend

Foto's

Foto Foto Foto
Foto Foto Foto
Foto Foto Foto
Foto Foto Foto
Foto Foto Foto
Foto Foto  
Antwoord
22 april 2009, 22:02#2
Senior Member
 
 
Jumper2110
0 score
Re: Benchtafeltje [F4RR3L]
Wat OC-resultaten zouden nu wel mooi zijn dan
Jumper2110 is offline   
22 april 2009, 22:07#3
Senior Member
 
 
F4RR3L
0 score
Re: Benchtafeltje [F4RR3L]
daar was ik nog mee bezig, zijn grote foto's vanwege de kwaliteit dus het duurde even. benchmarks zijn nu toegevoegd.
F4RR3L is offline   
22 april 2009, 22:11#4
Senior Member
 
 
Jumper2110
0 score
Re: Benchtafeltje [F4RR3L]
aah excuses voor het ongeduld dan

edit: 4.3 Ghz op 1.293V ? Dat is wel een erg goeie 8400 dan

Laatst gewijzigd door Jumper2110; 22:13 om 22:13
Jumper2110 is offline   
22 april 2009, 22:19#5
Senior Member
 
 
F4RR3L
0 score
Re: Benchtafeltje [F4RR3L]
ja, lekker he dat vond ik ook al, maar hij heeft er echt helemaal geen enkel probleem mee.maar ik denk wel dat als ik 'm daarop voor 24/7 clock zou fine-tunen dat het nog wat omhoog moet. op 4,41GHz, wat nog net wel lukte met het geheugen moest het geheugen een boost hebben naar 1,33v. en daar draaiden het toch prime95 stabiel op (~30min. maar goed, het is ook geen 24/7 clock)
F4RR3L is offline   
22 april 2009, 23:43#6
Senior Member
 
Kobus71
0 score
Re: Benchtafeltje [F4RR3L]
Dat geheugen loopt ook een aardig eind met je mee zeg!
Jammer altijd als er iets is wat je tegenhoud.
Maar zo te zien , ga je met ander/sneller geheugen ver komen.
En wel tof zo een tafeltje.

Dikke 06 score met een iet wat verouderde videokaart.Best hoog.

Laatst gewijzigd door Kobus71; 23:58 om 23:58
Kobus71 is offline   
23 april 2009, 01:28#7
Senior Member
 
sean
0 score
Re: Benchtafeltje [F4RR3L]
Latancies dan maar omhoog gooien? Lijkt me dat dat wel wat helpt.
sean is offline   
23 april 2009, 08:28#8
Member
 
j0ren
0 score
Re: Benchtafeltje [F4RR3L]
mooie setup zo, maar ik vindt die superpi 1m nogal hoog voor een e8400 op 4,3ghz.. mijn e8500 doet op 4,1ghz 10,810 seconden..


@sean ; omlaag zul je bedoelen
j0ren is offline   
23 april 2009, 08:39#9
Senior Member
 
 
rsnubje
0 score
Re: Benchtafeltje [F4RR3L]
ik zie dat je 4 latjes hebt? als je er nou 2 gebruikt voor als je serieus gaat overclocken denk ik dat het overclock potentieel wel omhoog gaat en mogelijk snellere superpi tijd.

en let op als je voor hwbot aan de slag gaat dat je physx uit zet bij vantage

verder ziet het er goed uit en natuurlijk succes
rsnubje is offline   
23 april 2009, 10:22#10
Senior Member
 
Kobus71
0 score
Re: Benchtafeltje [F4RR3L]
Wat Sean zegt is ook een idee.Je komt tog weer war verder als je de latencies wat verhoogt.
Heb je tog nog wat te clocken tot je nieuwe RAM er is.

@rsnubje, ik zag dat je op HWbot 10de stond voor een bench.Weet aleen niet meer welke, maar zeker dikke prestatie! En 20ste van Nederland, strak hoor.Gefeliciteerd.

Laatst gewijzigd door Kobus71; 10:32 om 10:32
Kobus71 is offline   
23 april 2009, 11:10#11
Senior Member
 
 
rsnubje
0 score
Re: Benchtafeltje [F4RR3L]
10e met gtx260 en 3dmark 2003
sta overigens ook 1e met 3x 9800gtx vantage

F4RR3L is natuurlijk ook welkom in OTH als hij er echt voor gaat om te overclocken
volgende week woensdag op dice, dus weer wat punten binnehalen
rsnubje is offline   
23 april 2009, 15:12#12
Senior Member
 
 
F4RR3L
0 score
Re: Benchtafeltje [F4RR3L]
bedankt voor de reacties.
ik ga inderdaad nog is proberen 2 latjes eruit te halen en het beestje wat verder z'n staart in te trappen. ga er vanmiddag mee aan de slag.
eerst nog ff snel wat leren voor school, tja dat moet ook

@rsnubje: ja, ik weet 't, physics is eigenlijk niet eerlijk, ik zal het straks is uitzetten, mar dan keldert die score best wel behoorlijk naar beneden.
standaard timings van deze latjes zijn al 4-4-4-12 he, wat vrij laag is, en hij schakelt met 4 latjes naar cas 5, dus 2 eruit, en misschien hoef ik nog niet eens met de timings te kloten.

nou weet ik ook nog niet echt welke timings wat betekenen, iemand die mij dat kan uitleggen?
F4RR3L is offline   
23 april 2009, 16:03#13
Senior Member
 
 
rsnubje
0 score
Re: Benchtafeltje [F4RR3L]
van die 4 hoef je in prinicipe niet te weten wat het betekend, als je maar weet wat het effect is als je het veranderd. wat wel goed effect heeft op superpi als je memset gebruikt is een lagere performance level. maar dat heeft een beetje met je mobo te maken en niet direct met het geheugen.
rsnubje is offline   
23 april 2009, 16:36#14
Senior Member
 
 
F4RR3L
0 score
Re: Benchtafeltje [F4RR3L]
ok thnx. ja wat timings inhouden globaal weet ik wel zo ongeveer .
ik heb even zitten klooien, en ik heb nogal wat scores neergezet, 3x m'n superpi verbeterd en de 10k grens cinebench10 doorbroken. en een boot in 4,47GHz. maar dat was nog een heel gekloot omdat voor mekaar te krijgen
F4RR3L is offline   
23 april 2009, 16:57#15
Senior Member
 
 
rsnubje
0 score
Re: Benchtafeltje [F4RR3L]
hij zit toch nog lang niet op zn max? met water kan je wel tot 1,5v gaan. misschien wat hoger als het maar voor even is
rsnubje is offline   
23 april 2009, 20:59#16
Senior Member
 
 
F4RR3L
0 score
Re: Benchtafeltje [F4RR3L]
jawel
maar het geheugen wil nu gewoon echt niet verder. 't is "maar" ddr2-pc6400 he. nja, desalnietemin haal ik met dit geheugen dus toch de 4,4GHz en een superpi van 10.816sec
F4RR3L is offline   
23 april 2009, 21:34#17
Senior Member
 
 
rsnubje
0 score
Re: Benchtafeltje [F4RR3L]
zeker niet slecht misschien tijd voor een D9 setje mem
rsnubje is offline   
23 april 2009, 21:46#18
Senior Member
 
 
F4RR3L
0 score
Re: Benchtafeltje [F4RR3L]
waar krijg ik die?
en ik wil inderdaad nieuw geheugen, wel weer 8GB, dat is gewoon fijn. ik weet wel dat het onzin is maar wil het toch.
ik zat ook te denken aan Corsair Dominator setjes. Twin2x4096-C5D (http://www.alternate.nl/html/product...2&l3=DDR2-1066 65 eurotjes bij alternate, en goede service verzekerd... wat wil je nog meer )
F4RR3L is offline   
23 april 2009, 22:09#19
Senior Member
 
 
rsnubje
0 score
Re: Benchtafeltje [F4RR3L]
gewoon hier bij tkg zetten dat je een d9 kitje zoekt om lekker mee over te clocken dus 2x1gb
rsnubje is offline   
23 april 2009, 22:27#20
Senior Member
 
 
F4RR3L
0 score
Re: Benchtafeltje [F4RR3L]
ja ok, maar ik wil gewoon setje(s)kopen, van totaal 8GB om ook gewoon 24/7 in de pc te hebben niet alleen voor 't benchen, anders zou ik dat inderdaad doen, maar dan zou ik bijv ook OCZ Reapers kunnen nemen maar danop een snelheid van 1150 of 1200 MHz.
dus vandaar dat ik die dominators koos. Dominators zijn toch van die OC stickies? of zie ik dat nou verkeerd?
F4RR3L is offline   
23 april 2009, 23:43#21
Senior Member
 
 
rsnubje
0 score
Re: Benchtafeltje [F4RR3L]
ja meestal wel. ik heb ook een setje gehad maar die liepen niet lekker maar dat kon aan mn mobo liggen ook
rsnubje is offline   
24 april 2009, 06:19#22
Senior Member
 
Kobus71
0 score
Re: Benchtafeltje [F4RR3L]
Kijk hier een setje om mee te benchen, is 1200MHz, kan dus nog verder geclockt worden:
http://tweakers.net/aanbod/advertent...00d2k2-2g.html.
Ik denk dat je voor je benchen beter 2x1 GB kan gebruiken.En voor 24/7 8GB.
Voor een 24/7 overclock haal je ook minder hoge clocks dan aleen voor een bench.
Kobus71 is offline   
24 april 2009, 11:50#23
Senior Member
 
 
F4RR3L
0 score
Re: Benchtafeltje [F4RR3L]
dat is inderdaad wel waar.
is dat hoge voltage normaal?
wat ik nl. met de dominators heb is dat het volledig geschikt is voor mijn moederbord, staat ook in de QVL van ASUS, bij de "a" "b" en de "c" staat een vinkje, dus alles is mogelijk.
maar wat je zegt is inderdaad waar en dan voor die prijs is een 1200MHz setje toch wel interessanter
maar ik koop dan gewoon nieuw hoor die meerprijs zit 'm ook in enige 'zekerheid'

en bijv. van die OCZ 'Flex(II)' reepjes dan? zijn dat ook goede?

EDIT: nevermind, ik zie net dat die reepjes wel op mijn moederbord kunnen maar alleen maar in single channel of met 4 reepjes dus dat is niet handig. ik denk dat ik maar gewoon ga voor een goede 1066 set, want voor 1150MHz stickies geldt hetzelfde als voor de 1200 reepjes. jammer mja is niet anders, maar met 1066MHz kan ik ook lol hebben

Laatst gewijzigd door F4RR3L; 12:12 om 12:12
F4RR3L is offline   
25 april 2009, 12:04#24
Senior Member
 
Kobus71
0 score
Re: Benchtafeltje [F4RR3L]
Je hebt gelijk, met 1066MHz kan je je CPU egt wel tot zijn grens clocken.En goed geheugen kan altijd nog wel wat verder, dus dat zit wel goed.
Tog kijk ik altijd even daar bij Tweakers, staan soms mooie spullen bij.
Die je bv nieuw ivm de prijs niet zouw kopen.

Laatst gewijzigd door Kobus71; 12:06 om 12:06
Kobus71 is offline   
25 april 2009, 17:26#25
Senior Member
 
 
rsnubje
0 score
Re: Benchtafeltje [F4RR3L]
als je niet extreem gaat kan je inderdaad wel tot de max van die cpu
rsnubje is offline   
25 april 2009, 21:23#26
Senior Member
 
 
F4RR3L
0 score
Re: Benchtafeltje [F4RR3L]
en met extreem bedoel je, LN2 cooling etc? nee, dat ben ik niet van plan. misschien ooit nog is een keer, het lijkt me wel erg vet om te doen. maar nu nog ff niet, voor nu heb ik hier nog wel even lol mee, en ik ga eerst maar is een nieuwe VGA en RAM kopen. en dan kom ik al een stuk verder.
wel wil ik nog een keer een andere radiator. die bij de H2o set van me zit is een 1x120, ik wil liever een 2x120 of 2x140, dan kom ik nog dat ene beetje verder. allicht nog een ander CPU-block.
F4RR3L is offline   
Antwoord
Hardware.Info in andere landen: België - Nederland - United Kingdom - United States