Beste bezoeker, het lijkt erop dat je Internet Explorer 6 als browser gebruikt. Helaas wordt Hardware.Info niet 100% correct weergegeven in deze, inmiddels verouderde, browser. Voor een optimale ervaring raden we je aan om gebruik te maken van up-to-date versie van Mozilla Firefox, Microsoft Internet Explorer, Google Chrome, Apple Safari of Opera.

Prijsverhoging AMD Radeon 5800 serie?

hwi-h  Nieuws » Prijsverhoging AMD Radeon 5800 serie?

Nieuwsberichten

Prijsverhoging AMD Radeon 5800 serie?

 Prijsverhoging AMD Radeon 5800 serie?

Auteur: Matthias Helder

Publicatiedatum: 29-10-2009 07:35

Categorie: Productnieuws

Bronnen: Bride Sight Of News / FiringSquad

Views: 2709

De belofte van AMD dat haar Radeon HD 5000 serie binnenkort beter verkrijgbaar zal worden lijkt voorlopig nog niet te kunnen worden waargemaakt, zo stelt Bright Side Of News. Chipbakker TSMC heeft momenteel te kampen met flink tegenvallende resultaten wat betreft de productie van AMD's 40 nm Evergreen GPU's, wat volgens velen de oorzaak van de slechte verkrijgbaarheid van de nieuwe generatie videokaarten is. De site claimt dat AMD de tekorten nu aan wil gaan pakken door de adviesprijs - in ieder geval tijdelijk - te verhogen.

De prijsverhoging zou naar verluidt zo'n US $20 bedragen voor zowel de Radeon HD 5850 als de Radeon HD 5870. Dit houdt in dat de adviesprijzen omhoog bijgesteld zullen worden naar respectievelijk $299 en $399. De hogere prijzen zouden echter niet per direct van kracht worden, maar pas ingaan bij de volgende batch videokaarten die van de band rolt. Deze nieuwe aanvoer van kaarten zal bovendien door partners van AMD gebruikt worden om niet-referentie modellen te ontwerpen, bijvoorbeeld voorzien van een aangepast PCB, alternatieve koeling of hogere klokfrequenties.

Zoals eerder gesteld zal TSMC de komende tijd hard sleutelen aan haar 40 nm procédé met als doel de yields aanzienlijk te verbeteren. Eenmaal de kreukels gladgestreken mag de prijs mogelijk weer een bijstelling naar beneden tegemoet zien.

Advertentie

Gerelateerd nieuws
AMD belooft betere verkrijgbaarheid HD 5000
AMD HD5870 Eyefinity Edition in beeld
AMD partners kondigen HD5970 modellen aan
nVidia partners kondigen GT240 kaarten aan
nVidia en EVGA komen met nieuwe dual-GPU kaart


Antwoord
29 oktober 2009, 07:50#2
Senior Member
 
 
ZeppeMan
-1 score
Re: Prijsverhoging AMD Radeon 5800 serie?
Wat ben ik blij dat ik de 5870 al besteld heb
ZeppeMan is offline   
29 oktober 2009, 07:54#3
Senior Member
 
 
sorrowman
+3 score
Re: Prijsverhoging AMD Radeon 5800 serie?
Daar kon je op wachten natuurlijk, enerzijds is het gewoon de wet van vraag en aanbod, bij grote vraag en gelijkblijvend (klein) aanbod gaan de prijzen omhoog. Daarnaast zal AMD/ATi het als voorlopige alleen-heerser in het DX11 segment niet zo'n grote ramp vinden als ze hun producten wat meer als cash-cow kunnen gebruiken zonder dat de klanten naar de concurrentie lopen.
sorrowman is offline   
29 oktober 2009, 07:59#4
Senior Member
 
 
Rick E.
+1 score
Re: Prijsverhoging AMD Radeon 5800 serie?
Gewoon nog lekker even wachten is mijn devies, wanneer de yields eindelijk goed zijn en de verkrijgbaarheid toeneemt, gaan de prijzen vanzelf weer omlaag. Tegen die tijd is er ook meer nieuws over de GT300 van nVidia.
Rick E. is offline   
Bekijk bericht29 oktober 2009, 08:18
DoeYourThing
Dit bericht is onzichtbaar omdat het het laagste waarderingsniveau heeft.
29 oktober 2009, 08:37#6
Junior Member
 
FIX IN THE MIX
+1 score
Re: Prijsverhoging AMD Radeon 5800 serie?
Komplett.nl heeft alle kaarten van de nieuwe 5000 serie voldoende voorraad. Ik heb daar mijn HD5770 een maand geleden besteld.
FIX IN THE MIX is offline   
29 oktober 2009, 08:51#7
Junior Member
 
funkybee
-1 score
Re: Prijsverhoging AMD Radeon 5800 serie?
Quote:
Originally Posted by DoeYourThing View Post
… <<censuur>> je hebt nu tijdelijk de kroon gepakt en doet je dit.
Denk aan je hart.
Het probleem ligt toch bij TSMC?
funkybee is offline   
29 oktober 2009, 08:53#8
Member
 
dutch_warrior
+1 score
Re: Prijsverhoging AMD Radeon 5800 serie?
Quote:
Originally Posted by DoeYourThing View Post
Wanneer de fermi gereed is en beter dan een HD5800 en dan doet AMD prijsverlaging, ik vraag me af of je hier vrienden maakt.

Dus sorry dat ik geban kan worden, maar AMD ROT THE F**K UP. je hebt nu tijdelijk de kroon gepakt en doet je dit. sorry Gogo Nvidia
Wat is dat nou weer voor reactie ?
Jij snapt blijkbaar niet hoe de markt werkt, dit is inderdaad een vraag en aanbod kwestie en door productie problemen loopt het aanbod terug maar de vraag is er wel.
Amd kan moeilijk tsmc gaan dwingen om de chips voor een te lage prijs te produceren want ze hebben de diensten en kennis van tsmc ook in de toekomst nog nodig.
dutch_warrior is offline   
29 oktober 2009, 09:00#9
Senior Member
 
Poison Paradise
0 score
Re: Prijsverhoging AMD Radeon 5800 serie?
Denk niet dat alle winkels zullen wachten tot de volgende batch. Als de meeste dit nieuws horen of lezen zullen ze al de prijzen verhogen in de web shops.

Maar persoon zou ik ook nog een tijdje wachten op alles, en inderdaad ook een kijken waar nvidia mee komt. Het kan tegen vallen, maar het kan ook het nieuwe wiel zijn.
Poison Paradise is offline   
29 oktober 2009, 09:46#10
Member
 
Thanatos45
0 score
Re: Prijsverhoging AMD Radeon 5800 serie?
Quote:
Originally Posted by DoeYourThing View Post
Wanneer de fermi gereed is en beter dan een HD5800 en dan doet AMD prijsverlaging, ik vraag me af of je hier vrienden maakt.

Dus sorry dat ik geban kan worden, maar AMD ROT THE F**K UP. je hebt nu tijdelijk de kroon gepakt en doet je dit. sorry Gogo Nvidia
Ehm? Ik kan me nog de hoogtijdagen van nVidia herinneren toen de 8800GTX tijdenlang 500 euro of meer kostte dus eigenlijk valt het nog best mee. Maar goed, nog steeds jammer dat ATI de prijzen verhoogd nu.
Thanatos45 is offline   
29 oktober 2009, 10:06#11
Senior Member
 
Chimaira
0 score
Re: Prijsverhoging AMD Radeon 5800 serie?
Voor mij is de prijsverhoging niet zo'n ramp, ik heb al een 5850 in bestelling staan. Wel jammer voor andere geïnteresseerden die nog een kaart willen bestellen. Nu is $20 niet zo heel veel maar momenteel zijn er al grote prijsverschillen tussen de diverse 5850's. Prijzen beginnen rond ¤200 en lopen op tot boven ¤300 (vaak als ze op voorraad zijn).
Hopelijk komt die van mij binnen enkele weken binnen en worden de yields snel beter.
Het wachten op de nieuwe Nvidia kaarten is opeens een stuk minder erg geworden voor mensen die nog geen kaart in bestelling hebben staan. Dit is een flinke tegenvaller voor ATI.
Chimaira is offline   
29 oktober 2009, 10:08#12
Member
 
Origin32
+1 score
Re: Prijsverhoging AMD Radeon 5800 serie?
Wat maakt een prijsverhoging nou weer uit?
Het ding blijft niet verkrijgbaar, dus of-ie nu 200 of 220 kost, je kunt er niet eens je geld aan uitgeven.
Origin32 is offline   
29 oktober 2009, 10:13#13
Senior Member
 
 
Ludo
+4 score
Re: Prijsverhoging AMD Radeon 5800 serie?
Zoals ik altijd al heb gedacht. AMD werkt het zelfde als nvidia.
Zo werkt dat gewoon op deze wereld. Eerst het geld dan de mensen
die het kopen. De mensen die altijd over de prijzenvan nvidia klagen
mogen nu een keer over amd prijzen gaan klagen
Ludo is offline   
29 oktober 2009, 10:43#14
Senior Member
 
 
xtrememaster
0 score
Re: Prijsverhoging AMD Radeon 5800 serie?
Ik wacht wel, heb nog genoeg `troep` nodig.

Ten eerste wacht ik zoiezo wel dat de 5850 goedkoper word..
Dan moet ik nog windows 7 professional retail hebben
Eens een keer een leuke printer..
Dan wachten we op een P55 of X58 met lucid chip als dit een suc word.
Misschien nog een gultown erbij als ik nog budget over hou..
Dan nog een 24 inch monitor
Een Corsair 750 watt voeding..
Nog een 5850 erbij..
Een nieuw keyboard
Wellicht nog een andere muis..

Eerst wat ik wel is dat ik windows heb en een videokaart om de boel weer werkend te krijgen.
xtrememaster is offline   
29 oktober 2009, 10:44#15
Member
 
Redlive
0 score
Re: Prijsverhoging AMD Radeon 5800 serie?
Quote:
Originally Posted by Ludo View Post
Zoals ik altijd al heb gedacht. AMD werkt het zelfde als nvidia.
Zo werkt dat gewoon op deze wereld. Eerst het geld dan de mensen
die het kopen. De mensen die altijd over de prijzenvan nvidia klagen
mogen nu een keer over amd prijzen gaan klagen
Mensen hebben niks te klagen over de prijzen van ATI/AMD, ze moeten blij zijn dat ze DX 11 kaarten uberhaubt kunnen kopen. Als het Nvidea was geweest die als eerste een DX 11 kaart had uitgebracht dan waren ze waarschijnlijk onbetaalbaar.
Redlive is offline   
29 oktober 2009, 11:06#16
Junior Member
 
FrankMennink
0 score
Re: Prijsverhoging AMD Radeon 5800 serie?
Quote:
Originally Posted by xtrememaster View Post
Ik wacht wel, heb nog genoeg `troep` nodig.

Ten eerste wacht ik zoiezo wel dat de 5850 goedkoper word..
Dan moet ik nog windows 7 professional retail hebben
Eens een keer een leuke printer..
Dan wachten we op een P55 of X58 met lucid chip als dit een suc word.
Misschien nog een gultown erbij als ik nog budget over hou..
Dan nog een 24 inch monitor
Een Corsair 750 watt voeding..
Nog een 5850 erbij..
Een nieuw keyboard
Wellicht nog een andere muis..

Eerst wat ik wel is dat ik windows heb en een videokaart om de boel weer werkend te krijgen.
Waarom professional als ultimate over het algemeen maar 10 euro duurder is?
FrankMennink is offline   
29 oktober 2009, 11:06#17
Senior Member
 
Ralf Schilders
0 score
Re: Prijsverhoging AMD Radeon 5800 serie?
Quote:
Originally Posted by Rick E. View Post
Gewoon nog lekker even wachten is mijn devies, wanneer de yields eindelijk goed zijn en de verkrijgbaarheid toeneemt, gaan de prijzen vanzelf weer omlaag. Tegen die tijd is er ook meer nieuws over de GT300 van nVidia.
Idd, denk dat er best veel mensen zijn die kunnen wachten nu omdat hun huidige graka nog volstaat, alleen je wilt zo'n kaartje gewoon hebben haha dat speelt mee.
Zelf zijn er nog geen DX 11 games op de markt en als dat echt gaat lopen dan zijn de kaarten neem ik aan goed verkrijgbaar, dus tegen die tijd als hier een nieuw pc'tje komt dan zal ik wel gaan kijken wat er op de markt is en of NVIDIA tegen die tijd ook weer wat leuks heeft kwa DX 11 segment

@ Ludo,

Ik weet wat je wilt zeggen en deels kan ik met je mee gaan dat ook ATI natuurlijk uiteindelijk wil cashen, dat wil elk bedrijf.
We kennen ATI eigenlijk enkel als pricefighter(underdogg) en misschien dat dit voor bepaalde mensen echt verkeerd valt dat ze de prijzen verhogen met +-15 a 20 euro, en zeker onder het mom van ja maar we hebben problemen met de kaarten die werkend van de band afrollen

Als ik terug denk aan de tijd van DX10, toen in het begin NVIDIA gewoon de beste keuze was,ATI had niet veel soeps toen en als je keek naar de prijzen die NVIDIA toen hanteerde tov de prijzen die ATI nu vraagt voor DX 11 kaarten dan zit er toch nog wel een groot verschil tussen denk ik, in die tijd had je mid range kaarten ala DX 10 voor de prijzen waar je nu High end kaarten DX11 bij ATI voor koopt

Maar ja deze jonge wacht het lekker allemaal wel af heb nog paar maandjes de tijd

Laatst gewijzigd door Ralf Schilders; 11:56 om 11:56
Ralf Schilders is offline   
29 oktober 2009, 11:50#18
Member
 
Project Newt
0 score
Re: Prijsverhoging AMD Radeon 5800 serie?
Tja het is een logische stap maar erg leuk vind ik het niet. Ze gebruiken die slechte batch gewoon als excuses. Niet dat is een 5800 serie kaart wil, heb genoeg aan me GTX 295, maar een goede ontwikkeling vind ik het niet.

Aan de andere kant kan AMD zo wel iets meer reserves opbouwen.
Project Newt is offline   
29 oktober 2009, 12:26#19
Junior Member
 
BoMbA
0 score
Re: Prijsverhoging AMD Radeon 5800 serie?
Wat een hoop crap voor 20 dollar...
BoMbA is offline   
29 oktober 2009, 12:53#20
Senior Member
 
MrGiorgio
0 score
Re: Prijsverhoging AMD Radeon 5800 serie?
Ik vind het wel logisch eigenlijk. Ati heeft zn best gedaan om zo snel mogelijk die HD58xx serie op de markt te brengen in de strijd tegen de GT300.
Dus hier en daar zal men wat extra testen hebben geskipt.

Aangezien Nvidia ook zaken doet bij TSMC en problemen heeft met de yieldings, lijkt het mij niet meer dan logisch/fair dat de andere grote afnemer (ATi) ook problemen moet krijgen.
Anders zou men TSMC misschien van partijdigheid in deze gpu oorlog kunnen betichten.

Het saillante detail is dan wel dat we bij Nvidia er bij voorbaat al vanuit gaan dat de kaarten reteduur zullen worden als we die info krijgen, maar dat ATi eerst releast en vervolgens ook de prijzen opschroeft. En dat is dan wel weer oke ?

Beide concerns moeten wel op de hoogte zijn geweest van de slechte yields.

Edit: dat wordt dan een HD5970, want dat zal goedkoper zijn dat 2x HD5870

Laatst gewijzigd door MrGiorgio; 12:59 om 12:59
MrGiorgio is offline   
29 oktober 2009, 13:29#21
Senior Member
 
 
Joerie Brugts
0 score
Re: Prijsverhoging AMD Radeon 5800 serie?
Ben ik blij dat ik nog niet zo lang geleden mijn bestelling heb geplaatst.
Aan de andere kant, ik gun het ze van harte!
Joerie Brugts is offline   
29 oktober 2009, 14:34#22
Junior Member
 
HATA28
0 score
Re: Prijsverhoging AMD Radeon 5800 serie?
Gelukkig mn 5850 vorige week besteld, net als velen hier.
't gaat alleen nog wel een tijd duren voor hij er echt is
HATA28 is offline   
29 oktober 2009, 14:35#23
Member
 
Bimmer
-1 score
Re: Prijsverhoging AMD Radeon 5800 serie?
Ik kon licht glimlachen bij het lezen van deze titel/ topic. Natuurlijk niet zozeer vanwege de prijsverhoging zelf maar wel vanwege de zelfgenoegzaamheid van allerlei AMD/ ATI fanboys destijds.

Want hetgeen hier staat is bewust (afromen van de markt nu Nvidia niet kan concurreren) -of- onbewust (onverwacht slechte yields) veroorzaakt door AMD/ Ati zelf. En in het geval van onbewust mogelijk veroorzaakt door teveel tijdsdruk al dan niet als gevolg van de marketingjongens die perse als eerste wilden scoren. En dat terwijl Nvidia commentaar kreeg voor bepaalde beslissingen ..........

Hoe dan ook de voorsprong, zeker in winstmarge, van AMD/ Ati ten opzichte van Nvidia is minder groot dan gedacht en verwacht. En uiteindelijk jammer voor AMD/ Ati omdat ze niet echt kunnen cashen maar ook voor de consument omdat de prijzen niet dalen. Aan de andere kant ook goed omdat dit Nvidia de kans geeft zonder al te veel kleerscheuren aan te haken.

Kom ik terug bij mijn conclusie van 2 maanden geleden; ik wacht even op Nvidia alvorens een nieuwe topper te kopen. En laat het 'early adopten' tegen de hoofdprijs over aan anderen (dit keer wel).

>>> Nou AMD/ Ati fanboys: kom maar met jullie negatieve waarderingen !!! <<<

Laatst gewijzigd door Bimmer; 16:04 om 16:04
Reden: layout klopt niet
Bimmer is offline   
29 oktober 2009, 14:38#24
Member
 
Sjigy
0 score
Re: Prijsverhoging AMD Radeon 5800 serie?
(/sarcasme aan)
Oh noes, wel 20 hele eurootjes!!
(/sarcasme uit)

Deze situatie is aan de ene kant begrijpelijk, de yields zitten volgens de berichten ergens tussen beneden peil en ronduit belabberd. De vraag en aanbod regel komt dan om de hoek kijken, en de prijs gaat omhoog. AMD kan dit wel gebruiken na een paar tegenvallende jaren, en een hele vlotte aflevering van goed werkende dx-11 kaarten. Nu zal 20 euro nou niet zo een enorm verschil gaan maken, de kaarten waren al niet zo duur om mee te beginnen. (Kijk naar nVidia en hun 8800 prijzen een paar jaar terug. Dit zit niet in dezelfde categorie).

Aan de andere kant loopt AMD's imago van de underdog/prijsvechter nu wel een deukje op. Mensen die een reden zochten om AMD/ATI kaarten de grond in te boren hebben die nu (lol voor die rating van een paar posts terug ), maar volgens mij zal maar voor weinig mensen dit een reden zijn om de koop van hun kaart uit te stellen. De mensen die de kaart echt wilden hebben hebben die al inmiddels besteld, de andere groep wacht eerst op een leuke prijsdaling of de release van the elusive Fermi.
Sjigy is offline   
29 oktober 2009, 16:01#25
Member
 
solarspirit
0 score
Re: Prijsverhoging AMD Radeon 5800 serie?
tja er is meer vraag dan aanbod dus wel logisch dat men er van wil profiteren. Maarja ik vindt het wel tegen vallen voornamelijk dat ze zo weinig voorraad hebben. je moet erg goed zoeken wil je een radeon 5850 kunnen bemachtigen zonder de hoofd prijs te betalen en hem toch binnen een week of 2 in huis te hebben. Volgens de geruchten stroom zou dell een groot deel van de radeon 5800 kaarten gekocht hebben dat geloof ik ook wel want hun hebben momenteel voorraad zat. Maarja wat het ook is is dat AMD waarschijnlijk eerst de kat uit de boom wilde kijken en niet met een overschot van kaarten achter wilden blijven als de verkoop tegen zou vallen en ze daarom minder gpus bij tsmc hebben besteld dan de uiteindelijke vraag

Laatst gewijzigd door solarspirit; 16:06 om 16:06
solarspirit is offline   
29 oktober 2009, 20:48#26
Member
 
screamingeagles
0 score
Re: Prijsverhoging AMD Radeon 5800 serie?
Gewoon wachten,als je voorop wilt lopen betaal je nu eenmaal de hoofdprijs en moet je ook niet zeuren vindt ik.
Voorlopig zijn er nog niet veel spellen die directx 11 ondersteunen,dus is het nog helemaal niet nodig om nu al over te stappen.Alleen dirt2 komt einde dit jaar en voor de rest pas volgend jaar ofzo.
De huidige kaarten kunnen alle spellen makkelijk aan,dus om nu al weer een andere graka te kopen vindt ik niet echt interessant.Beetje geldverspilling in mijn ogen,maar goed dat is mijn mening.
screamingeagles is offline   
29 oktober 2009, 21:03#27
Member
 
solarspirit
0 score
Re: Prijsverhoging AMD Radeon 5800 serie?
Opzich is de radeon 5850 het wel waard om te kopen als je voor een nieuw systeem wil gaan. radeon 4870 is anders ook nog best goed hoor vooral als je hem al hebt is het niet de moeite waard om nu direct te upgraden vindt ik dan. Je hebt wel gelijk dat je soms beter kunt wachten hoor maar ja je kunt met hardware altijd wel wachten op iets spectaculairs. Ik weet niet wat voor videokaart ik erin ga zetten maar ik ga voor het eind van het jaar wel een fatsoenlijk systeem kopen. Misschien is de radeon 4870 wel de beste keus samen met een I5 750. Veel in waarde zal 4870 niet meer dalen voorlopig en hij is eigenlijk voor alle titels snel zat en je kan er gerust van uitgaan dat in de nabije toekomst de 5870 ook nog wel een keer voor ¤200 te krijgen zal zijn. of niet dan?
solarspirit is offline   
Antwoord
Hardware.Info in andere landen: België - Nederland - United Kingdom - United States