Beste bezoeker, het lijkt erop dat je Internet Explorer 6 als browser gebruikt. Helaas wordt Hardware.Info niet 100% correct weergegeven in deze, inmiddels verouderde, browser. Voor een optimale ervaring raden we je aan om gebruik te maken van up-to-date versie van Mozilla Firefox, Microsoft Internet Explorer, Google Chrome, Apple Safari of Opera.

AMD verlaagt prijzen HD4850 en HD4870

hwi-h  Nieuws » AMD verlaagt prijzen HD4850 en HD4870

Nieuwsberichten

AMD verlaagt prijzen HD4850 en HD4870

AMD verlaagt prijzen HD4850 en HD4870

Auteur: Frank Knopers

Publicatiedatum: 03-03-2009 08:00

Categorie: Productnieuws

Bron: Dailytech

Views: 2165

Volgens Dailytech gaat AMD een prijsverlaging doorvoeren voor de 512 MB versies van de HD4850 en de HD4870 videokaarten. Zo gaat de adviesprijs van de HD4870 van $199 naar $149 en gaat de Radeon HD4850 naar een prijspeil van $129. Met deze prijsverlaging komen de twee RV770-gebaseerde kaarten van AMD lijnrecht tegenover de 'nieuwe' GTS 250 van nVidia te staan, wat in feite een hernoemde 9800GTX+ is.

De GeForce GTS 250 - die tijdens de CeBIT wordt gelanceerd - beschikt over een G92b chip met 128 stream processors en 512 of 1024 MB GDDR3 videogeheugen. De HD4870 komt met de nieuwe prijs van $149 tegenover de GTS 250 met 1 GB te staan, terwijl de HD4850 met de 512 MB versie zal concurreren. Wanneer we vervolgens de prestaties van de HD4850 afzetten tegen de GTS 250 staat AMD op een kleine voorsprong, terwijl de HD4870 overduidelijk sneller zal zijn dan de GTS 250 1 GB. Die laatste heeft dan als enige voordeel dat er dubbel zoveel videogeheugen op zit, waardoor deze iets beter is voorbereid op het draaien van nieuwe games in een zeer hoge resolutie.

 

De HD4870 512MB mag het straks gaan opnemen tegen een hernoemde 9800GTX+ met 1GB 

De HD4870 1GB zal vooralsnog niet in prijs verlaagd worden, aangezien deze zich goed kan meten met de duurdere GTX 260 van nVidia. De eerste 40nm videokaart van AMD, beter bekend als de HD4700 serie, zal het uiteindelijk gaan opnemen tegen de GeForce GTS 240, wat in feite een hernoemde 9800GT met 112 shaderunits is.

Advertentie

Gerelateerd nieuws
RMA statistieken van videokaarten
Meer details over AMD's Juniper videokaart
AMD Radeon HD 4890 lanceert nu op 2 april?
Details Radeon HD 5870 en HD 5870 X2 gelekt?
Foto's GeForce GTS 250 van XFX


Antwoord
3 maart 2009, 08:43#2
Member
 
kazakas
0 score
Re: AMD verlaagt prijzen HD4850 en HD4870
Fijn, ik heb er net een gekocht,
kazakas is offline   
3 maart 2009, 08:46#3
Member
 
scratch
0 score
Re: AMD verlaagt prijzen HD4850 en HD4870
wel lelijk hoor dat het gewoon 8800GT's zijn in een nieuwe jasje en een beetje kleiner geproduceerd.
Ik weet nog wel toen de 8800GT uitkwam. 250 euro per stuk, dat was bang vor buck.
2 in sli samen met q6600 en alle spellen draaide voluit

welke nieuwe ati varianten komen er?

greetz
scratch is offline   
3 maart 2009, 08:51#4
Member
 
Giordino
0 score
Re: AMD verlaagt prijzen HD4850 en HD4870
Zeer nette prijs verlaging.
Misschien leuke tijd om dan een 4850 of 4870 voor erbij te kopen.
Die naams aanduiding bij nVidia blijft echt vreemd, maar het zelfde geld voor die praktijken van hun volgens mij gebruiken ze voor veel dingen nog steeds de 8800 chip.
Giordino is offline   
3 maart 2009, 08:54#5
Senior Member
 
paddoswam
0 score
Re: AMD verlaagt prijzen HD4850 en HD4870
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door scratch
wel lelijk hoor dat het gewoon 8800GT's zijn in een nieuwe jasje en een beetje kleiner geproduceerd.
Ik weet nog wel toen de 8800GT uitkwam. 250 euro per stuk, dat was bang vor buck.
2 in sli samen met q6600 en alle spellen draaide voluit

welke nieuwe ati varianten komen er?

greetz
Voorlopig even geen gezien ATi graag aan echt nieuwe producten werkt ipv renamen tot ze zelf niet meer weten wat ze verkopen

Low-end ranges doet ATi het ook maar is het minder relevant gezien de prijzen er niet door veranderen.
paddoswam is offline   
3 maart 2009, 08:56#6
Member
 
scratch
0 score
Re: AMD verlaagt prijzen HD4850 en HD4870
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door paddoswam
Voorlopig even geen gezien ATi graag aan echt nieuwe producten werkt ipv renamen tot ze zelf niet meer weten wat ze verkopen

Low-end ranges doet ATi het ook maar is het minder relevant gezien de prijzen er niet door veranderen.
ik bedoelde eigenlijk welke nieuew serie komt er met welke versies...
scratch is offline   
3 maart 2009, 09:54#7
Junior Member
 
marquiss
0 score
Re: AMD verlaagt prijzen HD4850 en HD4870
hahaha

al die reacties gisteren over Nvidia in het negatief
en nu gaat ATI de prijzen verlagen voor iets wat alleen een andere naam krijgt

wel een beetje apart als je het mij vraagt maar laat ze maar lekker concureren,
hoe goedkoper hoe beter
marquiss is offline   
3 maart 2009, 10:15#8
Senior Member
 
 
Jeroen Weimar
0 score
Re: AMD verlaagt prijzen HD4850 en HD4870
Ik vind deze actie zo ontzettend tekenend voor hoe de markt op dit moment in elkaar steekt: nVidia is ontzettend druk met bijna alleen maar oude kaarten een nieuwe naam te geven, terwijl het enige wat ATI hoeft te doen is hun prijzen verlagen.
De RV700 is gewoon zo'n geweldige GPU, verbruikt weinig stroom, hoge yields, lage kosten, en presteert ook nog eens een stuk beter dan ATI en nVidia oorspronkelijk hadden verwacht.
Niet gek dat je dan gewoon achterover kan leunen. Maar dat doen ze niet, met deze prijsverlaging willen ze ook van hun oude voorraad af om de nieuwe serie te kunnen introduceren.

Ik twijfel heel erg of ik niet een tweede 4870 moet gaan halen, zo geweldig lijken ze niet in crossfire te schalen, en een E6600 @ 3.4Ghz wordt toch wel een beetje een bottleneck ben ik bang.
Jeroen Weimar is offline   
3 maart 2009, 10:19#9
Member
 
Overzeas
0 score
Re: AMD verlaagt prijzen HD4850 en HD4870
Het zijn geen 8800gt chips maar 8800gts 512 chips. De 8800GT chip was een G80 Gpu en de Gts chip was een G92 Gpu. Overgens is de chip van de 9800+ wel 55 nm geloof ik waardooor hij minder warm word maar nogsteet wel naai. Heb het idee dat ik toen der tijd wel een goeie koop gedaan heb met me 8800Gts 512 Oc van msi
Overzeas is offline   
3 maart 2009, 10:46#10
Senior Member
 
 
Indy91
0 score
Re: AMD verlaagt prijzen HD4850 en HD4870
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door scratch
wel lelijk hoor dat het gewoon 8800GT's zijn in een nieuwe jasje en een beetje kleiner geproduceerd.
Ik weet nog wel toen de 8800GT uitkwam. 250 euro per stuk, dat was bang vor buck.
2 in sli samen met q6600 en alle spellen draaide voluit

welke nieuwe ati varianten komen er?

greetz
Nieuwe ATi kaarten:
- HD4750 (RV740), prijs rond 99USD, release: begin april (prestatie >HD4830, - HD4980 512 (RV790), prijs rond 199USD, release: begin april (prestatie >HD4870)
- HD4890 1GB (RV790), prijs rond 249USD, release: ?
- HD4890 1GB OC (RV790), prijs rond 299USD, release: ?

Citaat:
Ik twijfel heel erg of ik niet een tweede 4870 moet gaan halen, zo geweldig lijken ze niet in crossfire te schalen, en een E6600 @ 3.4Ghz wordt toch wel een beetje een bottleneck ben ik bang.
@Jeroen Weimar: CrossfireX doet het tegenwoordig net zo goed, zo niet beter dan SLi. De scaling ligt ietwat hoger dan SLi en het aantal games dat ondersteund wordt ligt ook gelijk.

Laatst gewijzigd door Indy91; 12:26 om 12:26
Indy91 is offline   
3 maart 2009, 11:13#11
Member
 
Wapie
0 score
Re: AMD verlaagt prijzen HD4850 en HD4870
wanneer begint die prijsverlaging?
want dit kan natuurlijk de doorslag geven om een nieuwe kaart te kopen..( is wel hard nodig trouwens)
Wapie is offline   
3 maart 2009, 11:35#12
Senior Member
 
 
Jeroen Weimar
0 score
Re: AMD verlaagt prijzen HD4850 en HD4870
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indy91
Nieuwe ATi kaarten:
@Jeroen Weimar: CrossfireX doet het tegenwoordig net zo goed, zo niet beter dan SLi. De scaling ligt ietwat hoger dan SLi en het aantal games dat ondersteunt wordt ligt ook gelijk.
Het gaat mij niet zozeer om het verhaal vs SLI, maar gewoon of het m'n geld wel waard is. Dit is bijvoorbeeld een spel wat ik veel op 1680*1050 speel: http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3517&p=11 (anandtech heef trouwens 3 geweldige multi-GPU artikelen geschreven, waarvan dit er 1 is)

[IMG]http://images.anandtech.com/graphs/mutligpuupdate2gpufeb09_021209154227/18226.png[/IMG]

Oftewel, een toename van zo'n 30% in framerate voor 150 euro.. optimistisch gezien. Voor mij is dat een beetje puzzelen of dat het wel waard is. Voor m'n eerste kaart heb ik 170 euro neergelegd.
Jeroen Weimar is offline   
3 maart 2009, 12:03#13
Senior Member
 
shadowillusions
0 score
Re: AMD verlaagt prijzen HD4850 en HD4870
vreemd dat ATI nu een prijsverlaging aankondigd terwijl het nog helemaal niet nodig is... De prijzen van nu zijn nog steeds een stuk beter kwa prijs/prestatie dan wat nVidia te bieden heeft... Misschien gewoon een aanval op nVidia om ff flink wat marktaandeel te pakken... Of ze hebben nog een behoorlijke voorraad en willen die op hebben voordat de nieuwe kaarten komen...
shadowillusions is offline   
3 maart 2009, 12:04#14
Member
 
Johnnnyboy15nl
0 score
Re: AMD verlaagt prijzen HD4850 en HD4870
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kazakas
Fijn, ik heb er net een gekocht,
Dat is altijd zo, koop je iets gaat het opeens in prijs zakken :S
Johnnnyboy15nl is offline   
3 maart 2009, 12:41#15
Junior Member
 
 
Markvw
0 score
Re: AMD verlaagt prijzen HD4850 en HD4870
In GPU land kun je anders redelijk goed inschatten wanneer er een prijsverlaging komt, mits je een beetje op de hoogte bent..
Markvw is offline   
3 maart 2009, 12:42#16
Junior Member
 
Sepultura
0 score
Re: AMD verlaagt prijzen HD4850 en HD4870
Hmm, Ik heb nu een 8800 GTS (320MB) samen met een cool master 430 watt voeding, als ik voor de 4870 ga zou mijn voeding deze dan ook gewoon trekken ?
Sepultura is offline   
3 maart 2009, 14:29#17
Hardware.Info Editor
 
 
Frank Knopers is Hardware.Info Crew
Re: AMD verlaagt prijzen HD4850 en HD4870
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door shadowillusions
vreemd dat ATI nu een prijsverlaging aankondigd terwijl het nog helemaal niet nodig is... De prijzen van nu zijn nog steeds een stuk beter kwa prijs/prestatie dan wat nVidia te bieden heeft... Misschien gewoon een aanval op nVidia om ff flink wat marktaandeel te pakken... Of ze hebben nog een behoorlijke voorraad en willen die op hebben voordat de nieuwe kaarten komen...
AMD kan het zich schijnbaar permitteren om de prijs te verlagen. Zowieso zitten ze qua productiekosten een stuk gunstiger door de relatief kleine RV770 chip en de 256 bits geheugenbus. Doordat de productie van GDDR5 nu ook goed op gang is kunnen ze de HD4870 512MB in een lager prijssegment drukken en kunnen ze het snelle GDDR5 ook gebruiken op een midrange kaart, waarbij de extra geheugensnelheid gecompenseerd kan worden met een versmalling van de geheugenbus. Zo doet een RV740 ongeveer hetzelfde als de HD4830, terwijl de productiekosten verder omlaag gaan.

Door de prijzen van deze twee kaarten te verlagen wil AMD haar marktaandeel versterken, want daar is nVidia volgens mij nog steeds groter door het succes van haar eerste generatie DX10 kaarten (8800 serie).
Frank Knopers is offline   
3 maart 2009, 14:34#18
Senior Member
 
MW1F
0 score
Re: AMD verlaagt prijzen HD4850 en HD4870
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door scratch
wel lelijk hoor dat het gewoon 8800GT's zijn in een nieuwe jasje en een beetje kleiner geproduceerd.
De 8800GT heeft 112 shader processors, de 8800GTS/9800GTX(+) heeft er 128, dus tis niet geheel dezelfde chip.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Weimar
De RV700 is gewoon zo'n geweldige GPU, verbruikt weinig stroom, hoge yields, lage kosten, en presteert ook nog eens een stuk beter dan ATI en nVidia oorspronkelijk hadden verwacht.
Mee eens, behalve het stroom gedeelte... Een 4870 gebruikt op zowel idle als load nog steeds meer stroom als een GTX260. Verder is de RV700 natuurlijk een zeer goede chip.

Ontopic: Met deze prijsverlaging krijgt die GTS250 1GB het natuurlijk heel zwaar, want tegen een 4870 met welliswaar 'maar' 512mb opboksen kan ie zeker niet. Zit denk ik zeker 15-20% performance verschil tussen. (mits ze de clocks van de GTS250 niet standaard omhoog gooien).
In het artikel staat trouwens ook iets waar ik het niet mee eens ben:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nieuwsbericht
Wanneer we vervolgens de prestaties van de HD4850 afzetten tegen de GTS 250 staat AMD op een kleine voorsprong
De 4850 is niet sneller als de 9800GTX+ dus ook niet sneller als de GTS250 512mb. Bij meer recente benchmarks liggen de prestaties gelijk en soms neemt de 9800GTX+ een kleine voorsprong.

Eén ding zal zeker zijn en dat is dat Nvidia nu denk ik wel klaar is met z'n naamwijzigingen (afgezien van GT100 enz.) en zich zal moeten richten op het ontwikkelen nieuwe chips, want ATI staat ook niet stil.
MW1F is offline   
3 maart 2009, 14:55#19
Senior Member
 
shuppie
0 score
Re: AMD verlaagt prijzen HD4850 en HD4870
Nou misschien dan maar binnenkort een extra HD4850 erbij steken.
shuppie is offline   
3 maart 2009, 15:32#20
Member
 
matsen
0 score
Re: AMD verlaagt prijzen HD4850 en HD4870
Mooi dat de prijzen dalen. Ik was al van plan om een 4870 te hale. Maar ik heb een 450 Watt voeding trektie dat wel?
matsen is offline   
3 maart 2009, 15:49#21
Junior Member
 
riktw
0 score
Re: AMD verlaagt prijzen HD4850 en HD4870
hmm ik wil nog wel een hd4850 erbij, alleen mij 420 watt voeding zal dat niet aardig gaan vinden.
450 watt voeding en hd4870 kan wel, als je een goede voeding hebt die echt 450 watt levert
riktw is offline   
3 maart 2009, 15:49#22
Junior Member
 
metalblade
0 score
Re: AMD verlaagt prijzen HD4850 en HD4870
mischien dan ook nog wel van plan om er een te halen, maar zal een E8500 op 4ghz geen bottleneck worden voor 2xHD4870's? anders kan een HD4850 er ook wel bij (TOv Sli waar je 2 dezelfde kaarten moet hebben)
metalblade is offline   
3 maart 2009, 16:39#23
Senior Member
 
 
Indy91
0 score
Re: AMD verlaagt prijzen HD4850 en HD4870
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MW1F
De 4850 is niet sneller als de 9800GTX+ dus ook niet sneller als de GTS250 512mb. Bij meer recente benchmarks liggen de prestaties gelijk en soms neemt de 9800GTX+ een kleine voorsprong.
Over het algemeen kun je inderdaad stellen dat:
- Indien er geen IQ is geactiveerd is de 9800GTX+ sneller is de meeste games.
- Ingeval van middelmatige IQ (4AA/16AF) scoren beide kaarten gelijkwaardig.
- Ingeval van hoge IQ (8AA/16AF) is de HD4850 sneller in de meeste games.

Zie: Performancerating ComputerBase

Laatst gewijzigd door Indy91; 16:41 om 16:41
Indy91 is offline   
3 maart 2009, 18:12#24
Member
 
Mr.J
0 score
Alleen 512MB of ook 1GB
Onderaan het nieuwsbericht staat dat alleen de 512MB versies in prijs zakken. Weet iemand of dit ook met de 1GB versies gaat gebeuren?
Mr.J is offline   
3 maart 2009, 18:36#25
Senior Member
 
shuppie
0 score
Re: AMD verlaagt prijzen HD4850 en HD4870
@Mr.J

Volgende keer iets beter lezen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nieuwsbericht
De HD4870 1GB zal vooralsnog niet in prijs verlaagd worden, aangezien deze zich goed kan meten met de duurdere GTX 260 van nVidia.
Dus voorlopig (nog) niet
shuppie is offline   
3 maart 2009, 23:15#26
Member
 
Mr.J
0 score
Re: AMD verlaagt prijzen HD4850 en HD4870
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door shuppie
@Mr.J

Volgende keer iets beter lezen


Dus voorlopig (nog) niet
Als je goed leest kun je zien dat ik heb gezegd dat de 512MB versies inderdaad in prijs zakken. Dus misschien moet jij dan wat beter lezen
Mijn vraag was alleen of iemand ook vernomen had of de 1GB versies ook zouden zakken, misschien via een andere bron.

Hoop dat het nu duidelijk is
Mr.J is offline   
Antwoord
Hardware.Info in andere landen: België - Nederland - United Kingdom - United States