Country:
 

nVidia GeForce 9000-serie wordt GT100?

hwi-h  Nieuws » nVidia GeForce 9000-serie wordt GT100?

Nieuwsberichten

nVidia GeForce 9000-serie wordt GT100?

nVidia GeForce 9000-serie wordt GT100?

Auteur: Arnoud Onnink

Publicatiedatum: 30-09-2008 13:00

Categorie: Productnieuws

Bronnen: Nordic Hardware / TGDaily

Views: 1860

thumbDe GeForce 9000-serie is met de introductie van GT200 de laatste serie met nVidia's oude naamgeving geworden. Verschillende bronnen berichten nu dat het bedrijf van plan zou zijn deze oude kaarten nieuw leven in te blazen onder de noemer GT100.

Op basis van de 55 nm G92b core zullen naar verluidt maar liefst vijf kaarten worden geïntroduceerd. Precieze specificaties zijn nog niet voorhanden, maar de namen zouden GeForce GT150, GT140, GT130, GT120 en G100 zijn. Iets soortgelijks deed nVidia al eerder met bijvoorbeeld de 8800 GT, 8800 GS, 8500 GT en 8400 GS, die onder de namen 9800 GT, 9600 GSO, 9400 GS en 9300 GS in een nieuwe serie werden opgenomen.

thumbSamen met de introductie van GT100, die volgens de bronnen op 15 oktober in de planning staat, zal nVidia naar verluidt enkele nieuwe GT200 modellen op de markt brengen. Het onderscheid tussen enthusiast, performance, mainstream en entry-level kaarten moet duidelijker worden door de aanduidingen GTX, GT, GS en G.

Met GT100 worden de 8000- en 9000-series uitgefaseerd. In de eerste helft van 2009 worden nieuwe GPU's van nVidia verwacht onder de nieuwe naamgeving. Eerdere berichten geven aan dat de GT300-serie zal beginnen op 55 nm.

Advertentie

Meer videokaarten nieuws Meer nVidia nieuws
Leadtek Quadro FX 5800 voor workstations GT200 op 55nm al in productie?
nVidia gaat prijzen videokaarten verlagen nVidia gaat prijzen videokaarten verlagen
GeForce 9400/9500GT met DisplayPort van Zotac Nieuwe foto van nVidia GT206 GPU?
Zotac komt met gratis oc utility nVidia Tegra komt in eerste helft 2009
nVidia Quadro FX5800 met 4 GB nVidia Quadro FX5800 met 4 GB


Antwoord
Oud 30-09-2008, 14:07   #2
wippo76
Member
 
wippo76 heeft de eerste trede bereikt
Standaard Re: nVidia GeForce 9000-serie wordt GT100?

hoera nog meer oude wijn in nieuwe zakken

ik vraag me ernstig af of nvidia hier goed aan doet
de 9 serie is toch ook al een gepimpte 8 serie dus dan is de gt100 serie dat ook
wippo76 is offline   Met citaat reageren
Oud 30-09-2008, 14:19   #3
Ludo
Senior Member
 
Avatar van Ludo
 
Ludo is een ruwe diamant
Standaard Re: nVidia GeForce 9000-serie wordt GT100?

Kunnen we nit een keertje ophouden met nvidia af te beulen in nieuws topics

Laatst aangepast door Ludo : 30-09-2008 om 14:25.
Ludo is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 30-09-2008, 14:28   #4
Megalodon
Member
 
Megalodon heeft de eerste trede bereikt
Standaard Re: nVidia GeForce 9000-serie wordt GT100?

wanneer nvidia ophoudt met rebrands zonder verder iets nieuws te produceren moet dat wel lukken...
Megalodon is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 30-09-2008, 14:30   #5
Prodigys
Non-actief
 
Avatar van Prodigys
 
Prodigys is op weg naar de top
Stuur een bericht via MSN naar Prodigys
Standaard Re: nVidia GeForce 9000-serie wordt GT100?

Het is niet meer dan de waarheid...

Een consument die er geen verstand van heeft ziet 8800GS, 9600GSO en dan binnenkort GT140 en in principe zijn ze allemaal hetzelfde... Nvidia is imo sinds de 8800GTX zeer zwaar gedaald in betrouwbaarheid. De oude wijn in de nieuwe kruiken proeft nog steeds slecht .
Prodigys is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 30-09-2008, 14:35   #6
Ludo
Senior Member
 
Avatar van Ludo
 
Ludo is een ruwe diamant
Standaard Re: nVidia GeForce 9000-serie wordt GT100?

Mee eens maar laat iedereen het voor zichzelf houden in dit soort nieuws topics.
Want dit soort topics zijn er niet voor bedoeld om een merk af te beulen.
En dat gebeurt telkens weer. De mods moeten hier eingelijk hard tegen optreden zo voorkom je een hoop offtopic ellende

Ontopic
Als nvidia de kaarten een nieuw leven in willen laten blazen door middel van een andere naam te geven voor de chip vind ik ook dat Nvidia hardwarematig die chip moeten veranderen. Of iig de kaart.
Ludo is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 30-09-2008, 14:37   #7
DitisKees
Junior Member
 
DitisKees heeft de eerste trede bereikt
Standaard Re: nVidia GeForce 9000-serie wordt GT100?

Ze gaan over naar 55 nm, dus misschien zijn de kloksnelheden wat hoger.
DitisKees is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 30-09-2008, 14:38   #8
MajorT
Junior Member
 
MajorT heeft de eerste trede bereikt
Standaard Re: nVidia GeForce 9000-serie wordt GT100?

Hmmm, in het artikel staat daat die nieuwe reeks gebaseerd is op G92b core dus alles aan 55nm en dus waarschijnlijk hoger geclocked?

Blijkbaar gewoon om ATI onder druk te zetten qua prijs/prestatie lijkt mij
MajorT is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 30-09-2008, 14:40   #9
Ludo
Senior Member
 
Avatar van Ludo
 
Ludo is een ruwe diamant
Standaard Re: nVidia GeForce 9000-serie wordt GT100?

Citaat:
Oorspronkelijk gepost door DitisKees
Ze gaan over naar 55 nm, dus misschien zijn de kloksnelheden wat hoger.
Dan vind ik juist goed dat ze de chip een andere naam geven want zou houd de consument hem wel uitelkaar met de 65nm chip
Ludo is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 30-09-2008, 14:48   #10
glennekenuil
Junior Member
 
glennekenuil is vooralsnog onbekend
Standaard Re: nVidia GeForce 9000-serie wordt GT100?

Als ze dit tempo van nieuwe naamgevingen blijven aanhouden zitten we binnen een paar jaar al aan de gt5000 serie ofzo! De naamgeving van ati vind ik toch duidelijker!
glennekenuil is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 30-09-2008, 14:51   #11
Ludo
Senior Member
 
Avatar van Ludo
 
Ludo is een ruwe diamant
Standaard Re: nVidia GeForce 9000-serie wordt GT100?

Heb je liever dan dat van 2 de zelde kaarten met allebijde kaarten een andere chip qwa groote de zelfde naam moet dragen?
Ludo is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 30-09-2008, 14:53   #12
Cyanid
Senior Member
 
Cyanid is op weg naar de top
Standaard Re: nVidia GeForce 9000-serie wordt GT100?

Niet alleen nVidia doet aan deze naamsgeving tactiek, kijk maar eens wat AMD doet cq gedaan heeft met de Athlons en Phenoms..... Intel en ATI zijn tot nog toe wel redelijk consequent met naamgeving.
Cyanid is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 30-09-2008, 14:57   #13
BFGTech
Senior Member
 
BFGTech is op weg naar de top
Standaard Re: nVidia GeForce 9000-serie wordt GT100?

Het word wel een beetje verwarrend met die nieuwe benamingen, mocht het gaan om bestaande videokaarten met sneller chips (zuinigere) dan kunnen ze beter gewoon naast gs, gt, gtx en gso gewoon een andere serie achter de kaart plaatsen bv geforce 8800 GTA !?! Weet iedereen dat het een 8800 is, maar dan beter.
BFGTech is offline   Met citaat reageren
Oud 30-09-2008, 15:00   #14
Ludo
Senior Member
 
Avatar van Ludo
 
Ludo is een ruwe diamant
Standaard Re: nVidia GeForce 9000-serie wordt GT100?

BFGTech. Dat is idd beter dan de codenaam van de chip te veranderen
Ludo is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 30-09-2008, 15:01   #15
glennekenuil
Junior Member
 
glennekenuil is vooralsnog onbekend
Standaard Re: nVidia GeForce 9000-serie wordt GT100?

Citaat:
Oorspronkelijk gepost door Ludo
Heb je liever dan dat van 2 de zelde kaarten met allebijde kaarten een andere chip qwa groote de zelfde naam moet dragen?

Moesten ze het nu eens simpel houden en hun nieuwe namen behouden voor de echte nieuwe chips en niet voor getweakte chips want uiteindelijk is dit wat ze doen, hun oude chips herproduceren op een kleiner productieproces!

Ze zouden beter hun tijd steken in het ontwikkelen van de volgende generatie chips zodat het niet weer is zoals bij deze generatie dat ze een mega grote dure chip maken die veel te veel energie verbruikt en die in vergelijking met wat ati gemaakt heeft een flop is!
glennekenuil is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 30-09-2008, 15:04   #16
Ludo
Senior Member
 
Avatar van Ludo
 
Ludo is een ruwe diamant
Standaard Re: nVidia GeForce 9000-serie wordt GT100?

NV is natuurlijk ook wel bezig met het ontwikkelen van nieuwe generatie chips.
Dat wil niet zeggen dat NV niets meer doet met oudere chips. Andersom net zo
Ludo is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 30-09-2008, 15:21   #17
Ithaca
Junior Member
 
Ithaca heeft de eerste trede bereikt
Standaard Re: nVidia GeForce 9000-serie wordt GT100?

Citaat:
Oorspronkelijk gepost door Ludo
Mee eens maar laat iedereen het voor zichzelf houden in dit soort nieuws topics.
Want dit soort topics zijn er niet voor bedoeld om een merk af te beulen.
En dat gebeurt telkens weer. De mods moeten hier eingelijk hard tegen optreden zo voorkom je een hoop offtopic ellende

Het merk wordt niet afgezeken. De kaarten zijn prima. Er wordt enkel keer op keer kritiek geuit op de naamkeuze bij de kaarten. En mijns inziens terecht want de logica is wederom ver te zoeken.
Ithaca is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 30-09-2008, 15:33   #18
cavalleke
Junior Member
 
cavalleke heeft de eerste trede bereikt
Standaard Re: nVidia GeForce 9000-serie wordt GT100?

Denk zoals het er tegenwoordig aan toe gaat dat je de markt goed moet volgen om te weten welke kaart wat is.
Een duidelijke naamvorming zou doorzichtiger zijn en denk dat met mij vele zo denken.
Al die tussen kaarten enz..........
low - midrange en high als je als consument al kan kiezen uit 3 mogelijkheden en prijsklasses is dit toch wel voldoende denk ik nu hebben ze in elke klasse nog eens gs gt gtx gtxxx en wat meer een kat vindt hier haar jongen niet meer terug.
En of het nu Ati of Nvidia is ze maken er allemaal een bonte winkel van

duidelijke namen zou veel helpen maar se zal te gemakkelijk zijn zeker ???
ze moeten het moeilijk maken om de mensen zand in de ogen te strooien denk ik dan.

amusement bij het gamen met welke kaart ook

Laatst aangepast door cavalleke : 30-09-2008 om 15:36.
cavalleke is offline   Met citaat reageren
Oud 30-09-2008, 16:03   #19
SIC66
Junior Member
 
SIC66 heeft de eerste trede bereikt
Standaard Re: nVidia GeForce 9000-serie wordt GT100?

Sorry hoor Ludo, ten eerste, je HOEFT niet zo vaak te reageren hoor .
En het is gewoon de waarheid. Als je 1 chip uitbrengt, de G92, en die breng je in 3 verschillende series uit, dat is gewoon uitmelkerij, niks meer of minder. Het is geld verdienen aan mensen die denken een nieuw product in huis te halen.

En over dat mensen hier altijd NVidia afbeulen. Als een merk een slecht product levert, of niet inoveert, dan is het niet meer dan logisch dat daar op gereageerd wordt. Dit gebeurd bij elk merk en elk product, als dat je niet aanstaat, dan lees je de reacties maar niet meer.
We wonen nogsteeds in Nederland, en wij zou nou eenmaal niet zo goed in positieve kritiek
SIC66 is offline   Met citaat reageren
Oud 30-09-2008, 16:08   #20
martie
Senior Member
 
martie is op weg naar de top
Standaard Re: nVidia GeForce 9000-serie wordt GT100?

Het gaat een beetje op het AMD verhaal lijken. Heel veel verschillende naamgevingen door elkaar. Vond zelf de oude naamgevind goed te volgen eigenlijk en snap niet waarom nvidia hiervan is afgestapt.
martie is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 30-09-2008, 16:32   #21
sean
Senior Member
 
sean is op weg naar de top
Stuur een bericht via MSN naar sean
Standaard Re: nVidia GeForce 9000-serie wordt GT100?

Oke, amd en nvidia maken het allemaal heel wazig qua naamgeving, maar gelukkig hebben we nog ati en intel
@ludo, begin jij ondertussen niet ook de tel kwijt te raken met welke kaart wat is?
sean is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 30-09-2008, 16:38   #22
MW1F
Senior Member
 
MW1F is gewoon hartstikke aardig
Standaard Re: nVidia GeForce 9000-serie wordt GT100?

Citaat:
Oorspronkelijk gepost door Ludo
Mee eens maar laat iedereen het voor zichzelf houden in dit soort nieuws topics.
Want dit soort topics zijn er niet voor bedoeld om een merk af te beulen.
En dat gebeurt telkens weer. De mods moeten hier eingelijk hard tegen optreden zo voorkom je een hoop offtopic ellende
Sorry, maar hier ben ik het niet mee eens. Het bericht gaat over nieuwe naamgeving en daar kunnen wij op reageren. Zo'n reactie kan dan positief of negatief zijn en tja, dat het dan vaker negatief is, is niet zo vreemd toch?
Zelf vind ik ook dat ze aan het prutsen zijn met de naamgeving. Ze hadden de namen nu gewoon moeten laten voor wat het is en pas wanneer ze met nieuwe GPU's komen de nieuwe naamgeving moeten invoeren. Nu wordt het er voor veel mensen totaal niet duidelijker op! Dit heeft verder niks te maken met het afbeulen van Nvidia, want dat maken ze er zelf naar.
MW1F is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 30-09-2008, 16:54   #23
masterslurper
Junior Member
 
masterslurper heeft de eerste trede bereikt
Standaard Re: nVidia GeForce 9000-serie wordt GT100?

Offtopic...
nVidia moet gewoon net als ATI kaarten maken met nieuwe technologie e.d. en die verkopen voor een zo lage prijs dat het de concurentie met ATI aankan.

en dan doorzetten en investeren
masterslurper is offline   Met citaat reageren
Oud 30-09-2008, 17:47   #24
vincent007
Member
 
vincent007 is vooralsnog onbekend
Standaard Re: nVidia GeForce 9000-serie wordt GT100?

Waar houden ze zich nu mee bezig :s
weeral nieuwe naamgevingen
vincent007 is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 30-09-2008, 17:47   #25
4Rolow
Senior Member
 
Avatar van 4Rolow
 
4Rolow is een ruwe diamant
Stuur een bericht via MSN naar 4Rolow
Standaard Re: nVidia GeForce 9000-serie wordt GT100?

Net als de meesten hier vind ik de naamwijzigingen bij nVidia ook ronduit vervelend.
Vroeger was het voor de consument duidelijk; elke "generatie" werd steeds beter, en je zag dan ook dat mid-enders hun 6600GT voor een 7600GT vervingen, welke later door een 8600GT vervangen werd, en dat mensen met een breder budget van de 6800serie naar de 7800serie naar de 8800serie overstapten(Als we AMD/ATI even buiten beschouwing laten).
Het was gewoon duidelijk dat je bij elke nieuwe serie gpu's verbeterde prestaties kon verwachten. Nu is dat niet meer zo, en een gevolg zou kunnen zijn dat een consument nietswetend zijn 8800GT vervangt voor een GT150 met de verwachting dat de prestaties beter zullen zijn, want ja, deze kaart is toch 2 series nieuwer, maar dit dus niet(of nauwelijks door de wellicht verhoogde kloksnelheid)zo is.
Had de nieuwe G92 gelijk als 9xxxserie uitgebracht, en vervolgens de G92b de naamgeving 9x5x gegeven, dan was het duidelijker geweest.

Hopelijk beseft nVidia ook dat ze niet heel erg handig bezig zijn, en zullen ze de benaming beter overzien met de chips die in het vooruitzicht liggen.

Laatst aangepast door 4Rolow : 30-09-2008 om 18:06.
4Rolow is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren