Beste bezoeker, het lijkt erop dat je Internet Explorer 6 als browser gebruikt. Helaas wordt Hardware.Info niet 100% correct weergegeven in deze, inmiddels verouderde, browser. Voor een optimale ervaring raden we je aan om gebruik te maken van up-to-date versie van Mozilla Firefox, Microsoft Internet Explorer, Google Chrome, Apple Safari of Opera.

Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?

hwi-h  Nieuws » Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?

Nieuwsberichten

Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?

Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?

Auteur: Matthias Helder

Publicatiedatum: 02-09-2009 16:05

Categorie: Productnieuws

Bron: Brightsideofnews

Views: 5147

Na alle geruchten werd vorige week bekend dat AMD's nieuwste generatie videokaarten inderdaad het levenslicht zal zien als de Radeon HD 5800 reeks. De 3D-chips van de high-end modellen binnen deze serie dragen de codenaam Cypress, waarbij de Pro- en XT-varianten hun weg zullen gaan vinden naar respectievelijk de HD 5850 en HD 5870 (X2). Brightsideofnews beweert inmiddels op de hoogte te zijn van de prijskaartjes die de verschillende HD 5800 telgen zullen meekrijgen bij introductie.

Zo zal het vlaggenschip van de nieuwe generatie, de Radeon HD 5870 X2, voor een luttele US $599 over de toonbank gaan. Voor dit bedrag krijg je met twee RV870 chips op één PCB de snelste DirectX 11 videokaart die AMD in huis heeft. Ongeveer $200 daaronder zullen we de HD 5870 aantreffen. Deze is voorzien van dezelfde RV870 grafische chip, maar moet het stellen zonder de hulp van een tweelingbroertje. De Radeon HD 5870 zal voor zo'n $379 tot $399 in de schappen komen te liggen. Tot slot zal de HD 5850 $100 goedkoper zijn dan de HD 5870 en van eigenaar moeten wisselen voor $279 tot $299.

Verwacht wordt dat de prijzen van de HD 5800 videokaarten op termijn omlaag bijgesteld kunnen worden. De reden hiervoor is tweeledig. Aan de ene kant doen berichten de ronde dat chipbakker TSMC prima yields weet te halen met de 40 nm GPU's, aan de andere kant zal ook nVidia op den duur haar nieuwe generatie videokaarten gebaseerd op de GT300 chip gaan lanceren.

Naar verluidt zal AMD haar Radeon HD 5800 reeks deze maand nog officieel voorstellen aan het grote publiek. Wereldwijde verkrijgbaarheid van de videokaart zal daarna vermoedelijk nog een maandje op zich laten wachten.

Afbeelding afkomstig van VR-Zone

Advertentie

Gerelateerd nieuws
nVidia Fermi met Sinterklaas in de schappen?
HD5870 van XFX en Sapphire op de foto
AMD Radeon HD 5870 Triple CrossFireX
Meer details over AMD's Juniper videokaart
AMD HD5870 Eyefinity Edition in beeld


Antwoord
2 september 2009, 16:12#2
Member
 
Jeroen R.
+1 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
hmmm, ik had die wat hogere prijzen wel verwacht aangezien ATI
nu als enigste directx 11 kaarten heeft en dus de prijzen nog wat
hoog kan houden
Jeroen R. is offline   
2 september 2009, 16:14#3
Senior Member
 
AxelFoley
+1 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Pittige prijzen vind ik zelf, maar dat komt ook omdat we zo verwend geworden zijn de laatste tijd

HD4850 voor rond de 100
HD4870 voor rond de 140
HD4890 voor ronde de 180

Hoop dan dat alsnog dat in de eerste maand er toch wel nog zon 50 dollar af gaat.
AxelFoley is offline   
2 september 2009, 16:20#4
Senior Member
 
b2bHans
+1 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Laat AMD nu maar even profiteren van het feit dat ze de enigste DX11 kaarten hebben.
Er zijn sowieso mensen die dit gaan kopen omdat het DX11 is. Dus ze kunnen vragen wat ze willen totdat Nvidia komt.
b2bHans is offline   
2 september 2009, 16:21#5
Junior Member
 
 
VistaGamer
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
ik ga ook een maandje wachten ,al zal het kriebelen lol
VistaGamer is offline   
2 september 2009, 16:22#6
Senior Member
 
 
Jeroen Weimar
+3 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
AMD heeft alle reden om deze prijzen te hanteren, tot 2010 zullen ze hiermee hoogstwaarschijnlijk eenzaam aan de top staan, en waarom zou je dan genoegen nemen met krampachtige marges?
Jeroen Weimar is offline   
2 september 2009, 16:23#7
Member
 
 
Xtreem
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Ik ga ook wachten, maar eerder op de niet stock versies! Op creaties van de merken zelf met betere koelers enzo! Helaas duurt dat altijd even...
Xtreem is offline   
2 september 2009, 16:31#8
Member
 
Wim H
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Hoeveel games zijn er nu inmiddels aangekondigd die DirectX 11 ondersteunen?
Tot nu toe ken ik alleen Dirt 2 die in december gaat uitkomen.
Dus tijd zat en hopelijk komt er tegen die tijd een passieve variant van de 5850/70
Wim H is offline   
2 september 2009, 16:32#9
Junior Member
 
Tommatje
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Ik wacht liever tot nVidia komt met DX11 kaarten. Dan zal er natuurlijk weer een flinke concurrentie komen met als gunstig gevolg dat de prijzen gaan dalen.
Tommatje is offline   
2 september 2009, 16:41#10
Junior Member
 
Mette2
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Kan je die prijzen gewoon omrekenen naar Euros of moet je er dan nog BTW bijrekenen?
Mette2 is offline   
2 september 2009, 16:49#11
Junior Member
 
dendielie
+1 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Quote:
Originally Posted by Mette2 View Post
Kan je die prijzen gewoon omrekenen naar Euros of moet je er dan nog BTW bijrekenen?
Nee waarschijnlijk niet 299$ = ¤299.Zo is het meestal toch...
dendielie is offline   
2 september 2009, 16:54#12
Member
 
 
peter_owns
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
meestal in het begin wel of iets van 30 eu minder maar ga er maar gerust van uit...als t goedkoper is dan is dat weer een meevaller
peter_owns is offline   
2 september 2009, 16:54#13
Senior Member
 
AxelFoley
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Quote:
Originally Posted by dendielie View Post
Nee waarschijnlijk niet 299$ = ¤299.Zo is het meestal toch...
Wel iets minder meestal bij de videokaarten, vaak is het dan $299 en in euro is het dan ¤279.
AxelFoley is offline   
2 september 2009, 17:10#14
Senior Member
 
Freezera
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
De prijs van de kaarten is idd flink hoog zeker de X2. Het is inderdaad beter wachten op de kaarten van de grote merken, hoewel ik toch gewoon van plan ben ze te waterkoelen maakt dit eigenlijk niks uit.

Hoedan ook ik ben niet van plan duizend euro te gaan betalen voor 2x X2 in CFx
Laat me nog een klein half jaar wachten tot nvidia er is met hun reeks kaarten.
Dan zakken de prijzen toch, en tot dan is mijn SLI opstelling meer dan voldoende voor gelijk welk game met alle toeters en bellen te draaien.

En wees nu eerlijk waarom nu al directX11 als zelfs windows 7 nog niet retail beschikbaar is.
En als de eerste games er zullen zijn met DX11 is nvidia al lang klaar met zijn kaarten.
ik ben niet gek en wacht tot alles wat minder gaat gaan kosten ik wil max. 875 euro geven aan men CF opstelling of SLI met waterblokken inbegrepen!
Freezera is offline   
2 september 2009, 17:24#15
Member
 
 
X-Tripiot
-1 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
zodra het kan gaan er 2 5870x2 in bestelling. Nu nog afwachten wanneer dat is.
X-Tripiot is offline   
2 september 2009, 17:33#16
Member
 
SilentGuardian
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Als deze de werkelijk de prijzen zullen zijn, zijn ze redelijk ok. Binnen een maand of twee na de komst van deze kaarten zullen ze al gauw 30-50 euro zakken. Ik kan niet wachten op de 5850! Ik vraag me af hoe het met het verbruik zit.
SilentGuardian is offline   
2 september 2009, 17:41#17
Senior Member
 
janwillem_5000
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
ben benieuwd naar de prestaties, de x2 zal zeker sneller zijn dan mijn gtx295. Maar hoe zit het met de 5870, als ze deze voor zo'n prijs gaan verkopen.
ben benieuwd wat het antwoord van nvidia is.
janwillem_5000 is offline   
2 september 2009, 17:47#18
Junior Member
 
havor
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Quote:
Originally Posted by Tommatje View Post
Ik wacht liever tot nVidia komt met DX11 kaarten. Dan zal er natuurlijk weer een flinke concurrentie komen met als gunstig gevolg dat de prijzen gaan dalen.
Ben bang dat je dan nog wel een tijdje zal moeten wachten, want nVidia heeft hele grote problemen om een werkende 40nm chip uit de deur te krijgen.

Ik hoop dat ze het voor elkaar kunnen krijgen, concurrentie/keuze is altijd goed, maar ben bang dat we tot Q2 moeten wachten tot dat nVidia in grote Nr's kan leveren.

En het ziet er naar uit dat ze voorlopig nog geen budget en midrange kaarten zullen hebben, als ze zo door gaan is de kans aanzienlijk dat ze in echte problemen komen.

Hoewel ik nVidia een slinks bedrijf vind voor al de laatste tijd, was wel altijd tevreden met mijn GF kaarten, maar op het moment heeft ATi de winnende hand, het enige was ze hoeven doen is hun prijzen laten zakken om nVidia's marges te laten verdampen en zelf nog steeds een redelijke winst te maken.

Die "Can of Whoop Ass" bevat tot nu toe alleen maar een harde scheet.

Quote:
Originally Posted by janwillem_5000 View Post
ben benieuwd naar de prestaties, de x2 zal zeker sneller zijn dan mijn gtx295. Maar hoe zit het met de 5870, als ze deze voor zo'n prijs gaan verkopen.
ben benieuwd wat het antwoord van nvidia is.
De eerste berichten zijn, dat de HD5870 ongeveer/bijna gelijk is met een GTX295

Laatst gewijzigd door havor; 17:51 om 17:51
havor is offline   
2 september 2009, 18:05#19
Senior Member
 
 
ItaloMike
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Hhmm.. Met deze prijzen zal ik het vervangen van mijn huidige 4850 door een 5850 met een maand of wat uit moeten stellen.. Had gehoopt op prijzen net onder de ¤200,-....
ItaloMike is online   
2 september 2009, 18:13#20
Member
 
Reins
+1 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
O MY GOD

ik dacht weer mooi van die goedkoope kaartje zo als de 4 serie maar deze zijn wel wat duurder.
Reins is offline   
2 september 2009, 18:28#21
Senior Member
 
Visje66
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Komt omdat Nvidia pas later in 2010 echt snelle GT300 videokaarten gaat uitbrengen. ATI kan voor maanden lang deze hoge prijzen blijven hanteren.
Visje66 is offline   
2 september 2009, 18:37#22
Member
 
gekke-gerrit
+4 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
toch is de 5870 zo'n 50+ euro duurder vergeleken
de 4870 (terugindetijdlink

4850

Laatst gewijzigd door gekke-gerrit; 18:41 om 18:41
gekke-gerrit is offline   
2 september 2009, 18:48#23
Member
 
solarspirit
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Ik ben benieuwd wat de werkelijke prijzen gaan worden. Het zou goed kunnen dat ze de eerste tijd vrij prijzig zijn als nvidia niet direct een antwoordt heeft. Maar ¤279 voor een 5850 lijkt me nogal overdreven. Ik denk eerder dat de 5870 die prijs mee krijgt.
Maar als nvidia in november toch nog met een antwoord komt dan zal de prijs ook wel gaan dalen mochten dit de werkelijke prijzen zijn. Ik geloof niet dat het de GT300 zou zijn maar wel een soort rebrand van de GTX285 net zoals met GTX275 gedaan is alleen dan met DX11 dat zijn enkel speculaties. Ik denk eerder dat ze inderdaad in 1Q 2010 komen met hun lineup http://www.semiaccurate.com/2009/09/...roadmaps-turn/

Laatst gewijzigd door solarspirit; 18:52 om 18:52
solarspirit is offline   
2 september 2009, 18:49#24
Senior Member
 
red hot
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Let wel, dat was 512mb. Ik heb voor mijn 4870 1gb geloof ik ook iets van 260 betaald.

Ik vind het in iedergeval niet erg dat ze lekker duur beginnen. Zo kan ik nog rustig even genieten van mijn 4870 crossfire
red hot is offline   
2 september 2009, 19:01#25
Member
 
Rickxbox
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Ik ga wachten totdat de grote merken met mooie kaartjes komen met betere cooling.
Kan ik van mijn 3870 af.
Rickxbox is offline   
2 september 2009, 19:01#26
Junior Member
 
d1n0
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Heb het artikel even doorgelezen, maar ik zie zelfs geen hint naar een bron. Ik zou het maar met een korrel zout nemen. Die prijzen zitten honderd dollar boven wat eerder gezegd is. ¤200 300 en 500 lijkt me realistischer.
d1n0 is offline   
2 september 2009, 19:12#27
Member
 
hardware114
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
ik hoop dat de 4800 serie nu heel erg word afgeprijsd en dan koop een 4850 of 4870 (als ik het geld heb)
hardware114 is offline   
2 september 2009, 19:13#28
Member
 
FloppyNL
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Quote:
Originally Posted by AxelFoley View Post
Pittige prijzen vind ik zelf, maar dat komt ook omdat we zo verwend geworden zijn de laatste tijd

HD4850 voor rond de 100
HD4870 voor rond de 140
HD4890 voor ronde de 180

Hoop dan dat alsnog dat in de eerste maand er toch wel nog zon 50 dollar af gaat.
(Als je goed zoekt vind je de 4870 zelfs voor ongeveer ¤100,-)

$299,- (port naar NL wss gewoon ¤300) voor de 5870 klinkt heel redelijk, zo duur waren de 4870s ook ongeveer toen ze net uitkwamen.

Quote:
Originally Posted by hardware114 View Post
ik hoop dat de 4800 serie nu heel erg word afgeprijsd en dan koop een 4850 of 4870 (als ik het geld heb)
Goedkoper zullen die kaarten echt niet snel worden hoor, het blijven high end segment kaarten die nu al voor belachelijk lage prijzen worden aangeboden.

Laatst gewijzigd door FloppyNL; 19:16 om 19:16
FloppyNL is offline   
2 september 2009, 19:32#29
Member
 
DarkeneD
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Het is dus onmogelijk om de prijzen van de 4 die nu courant zijn te vergelijken met de introprijzen van de 5 reeks. Toen de 4 uitkwam waren die prijzen ook wat rond deze marge. Doodnormaal dus bij release. Wees blij dat AMD er geen achterlijk hoge prijzen op plakt.
DarkeneD is offline   
2 september 2009, 19:49#30
Junior Member
 
dmystic
+1 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Quote:
Originally Posted by solarspirit View Post
Ik ben benieuwd wat de werkelijke prijzen gaan worden. Het zou goed kunnen dat ze de eerste tijd vrij prijzig zijn als nvidia niet direct een antwoordt heeft. Maar ¤279 voor een 5850 lijkt me nogal overdreven. Ik denk eerder dat de 5870 die prijs mee krijgt.
Maar als nvidia in november toch nog met een antwoord komt dan zal de prijs ook wel gaan dalen mochten dit de werkelijke prijzen zijn. Ik geloof niet dat het de GT300 zou zijn maar wel een soort rebrand van de GTX285 net zoals met GTX275 gedaan is alleen dan met DX11 dat zijn enkel speculaties. Ik denk eerder dat ze inderdaad in 1Q 2010 komen met hun lineup http://www.semiaccurate.com/2009/09/...roadmaps-turn/

volgens mij kunnen ze geen rebrand van de gtx285 met dx11 verkopen, want dx11 moeten ze volgens mij toch aardig wat aan de hardware veranderen... en een rebrand van de gtx285 lijkt me niet dat die beter zal worden dan hd5800 serie, tenzij de hd5800 niet zoveel beter wordt... maar als nvidia met zijn gtx285 nog genoeg power heeft voor de 5800 serie, zou die gt300 serie dus beter zijn dan de hd5800 serie...
dmystic is offline   
2 september 2009, 20:23#31
Member
 
solarspirit
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
ja daarom ik denk ook niet dat nvidia voorlopig met iets nieuws komt maar volgens semi accurate was er wel kans op. Maar ik ben er zo goed als zeker van dat ik in november een radeon 5850 ga kopen . Maar ik hoop alleen dat hij dan niet alte duur is anders moet ik op andere componenten gaan knijpen om binnen het buget te blijven. ¤180-200 lijkt mij dan ook een eerlijke prijs.
solarspirit is offline   
2 september 2009, 21:01#32
Senior Member
 
MW1F
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Tja, de prijzen liggen (als ze klopppen) bij intro idd wat hoger als bij de 4xxx serie. Maarja, dat komt omdat ze voor een bepaalde periode de DX11 markt in handen hebben. Dan is het niet raar dat ze proberen om wat extra marge te pakken.

En over de snelheid kan men alleen nog maar speculeren, maar als je je bedenkt dat een overclockte 4890 al op GTX285 niveau zit, dan zal een 5870 wel echt een klap sneller zijn en wel ergens richting GTX295 snelheden zal gaan.

Ben erg benieuwd wat het gaat brengen en hoop dat de kaarten snel komen want het wordt nu wel erg saai in videokaartland....
MW1F is offline   
2 september 2009, 21:16#33
Senior Member
 
 
Noord26
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Goed moment om eens rond te gaan kijken naar een 4890 als deze nieuwe kaarten komen...



De aansturing (Windows 7) is er nog niet, laat staan games de er goed gebruik van maken.
Noord26 is offline   
2 september 2009, 21:16#34
Junior Member
 
Instant Noodles
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Quote:
Originally Posted by havor View Post
Die "Can of Whoop Ass" bevat tot nu toe alleen maar een harde scheet.
Instant Noodles ligt dubbel .

Maar idd, voor de rest ben ik het met je eens. Ik hoop echt heel erg dat die prijzen van de 5870 onder de 250 gaan vallen, dan zal ik deze upgrade een serieuze overweging geven, ookal ben ik altijd GF-fan geweest.
Instant Noodles is offline   
2 september 2009, 22:06#35
Member
 
rjmno1
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Als nvidia idd met een antwoord komt dan zullen de prijzen wel dalen denk ik.
De aanduiding xt gebruiken ze ook iets langer,ik heb zelf ook een oudere 3,5 jaar oude xt videokaart van ati.

Die dual gpu zal wel lekker snel zijn.
Zal wel binnenkort op de toonbank liggen bij de computer boeren.
Alle andere videokaarten wat langzamer zijn zullen wel flink in prijs dalen.
Wat dus gunstig voor ons.
rjmno1 is offline   
2 september 2009, 22:16#36
Junior Member
 
MinM
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
rebrand van 285 is dat wel mogelijk van dx10 naar dx11 gaan zonder de tussen stap dx10.1?

Technisch niet mogelijk lijkt me, maar moet er wel bij vermelden dat ik daar niet 100% zeker over ben?
MinM is offline   
2 september 2009, 22:42#37
Member
 
Megalodon
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Quote:
Originally Posted by ItaloMike View Post
Hhmm.. Met deze prijzen zal ik het vervangen van mijn huidige 4850 door een 5850 met een maand of wat uit moeten stellen.. Had gehoopt op prijzen net onder de ¤200,-....
260 ¤ is best te doen voor een kaart die 60% sneller is en minder stroom verbruikt dacht ik zo; tel daar de dx11 bij op en dan is het echt zo slecht nog niet. Zeker niet gezien de 4870 ook boven de 200 was toen hij uit kwam.
Megalodon is offline   
2 september 2009, 22:44#38
Member
 
Megalodon
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Quote:
Originally Posted by hardware114 View Post
ik hoop dat de 4800 serie nu heel erg word afgeprijsd en dan koop een 4850 of 4870 (als ik het geld heb)
die kosten al geen drol op het moment
Megalodon is offline   
2 september 2009, 23:00#39
Senior Member
 
 
ItaloMike
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Quote:
Originally Posted by Megalodon View Post
260 ¤ is best te doen voor een kaart die 60% sneller is en minder stroom verbruikt dacht ik zo; tel daar de dx11 bij op en dan is het echt zo slecht nog niet. Zeker niet gezien de 4870 ook boven de 200 was toen hij uit kwam.
Klopt wel, maar dat neemt niet weg dat ik, zoals eerdere berichten al voorspelden, verwachtte dat de prijzen van de 5850 iets onder de ¤200,- zouden komen te liggen..

Destijds (augustus 200 had je een 4850 die ook een heel stuk sneller als de 3xxx serie was, voor onder de ¤200,-.. Zie link in gekke-gerrit zijn bericht..

En tot slot vergelijk ik de 5850 met een 4850 en niet met een 4870..
ItaloMike is online   
3 september 2009, 00:04#40
Senior Member
 
Triple Omega
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Ik moet zeggen dat ik het rare prijzen vind als ze werkelijk kloppen. Niet eens omdat ze absoluut gezien hoog zijn, maar meer omdat de 5870 en daarmee ook de 5850 zo duur is t.o.v. de 5870 X2. Ik bedoel, 66% van de prijs voor 50% van de hardware, really?

Ook vraag ik me af hoe ze met die prijzen flinke verkopen willen bewerkstelligen, aangezien hun eigen 4800 serie een veel betere prijs/prestatie verhouding heeft. Dx11 is dan het enige punt waar de 4800 serie niets tegen kan opbrengen.(En CF opstellingen van de 5870 X2, maar dat is in die prijsklasse voor maar een klein segment weggelegd.)
Triple Omega is offline   
3 september 2009, 00:15#41
Junior Member
 
 
ZISSO
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Er zijn bronnen online die beweren dat de HD5870 een verkoopprijs krijgt van USD 300,-, deze prijs lijkt mij veel reëler dan de circa 400 dollar die de auteur van dit bericht meldt. Temeer daar de HD5870 vooral zal moeten gaan concurreren met de GTX285, die voor een vergelijkbaar bedrag te koop is (circa 300 euro).
Die 300 euro/dollar zal dan de introductieprijs zijn, waarschijnlijk is de 5870 enkele maanden later al voor een veel lager bedrag verkrijgbaar.
ZISSO is offline   
3 september 2009, 01:18#42
Senior Member
 
 
xtrememaster
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
IK wacht wel, heb echt geen haast. 2x 4770 crossfire kan ik verlopig nog wel mee uit de voeten. Eerst maar eens zien of deze serie kaarten ook echt een stuk sneller zijn, zo nee laat ik ze wel in de winkel liggen en wacht wel weer op een nieuwere serie.

Zo ja dan wil ik wel eens weten wat het verschil met nvidia dan wel niet is.
Tot dan is het alleen maar afwachten..
xtrememaster is offline   
3 september 2009, 01:48#43
Junior Member
 
eddieveenstra
-1 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Quote:
Originally Posted by havor View Post
Ben bang dat je dan nog wel een tijdje zal moeten wachten, want nVidia heeft hele grote problemen om een werkende 40nm chip uit de deur te krijgen.

Ik hoop dat ze het voor elkaar kunnen krijgen, concurrentie/keuze is altijd goed, maar ben bang dat we tot Q2 moeten wachten tot dat nVidia in grote Nr's kan leveren.

En het ziet er naar uit dat ze voorlopig nog geen budget en midrange kaarten zullen hebben, als ze zo door gaan is de kans aanzienlijk dat ze in echte problemen komen.

Hoewel ik nVidia een slinks bedrijf vind voor al de laatste tijd, was wel altijd tevreden met mijn GF kaarten, maar op het moment heeft ATi de winnende hand, het enige was ze hoeven doen is hun prijzen laten zakken om nVidia's marges te laten verdampen en zelf nog steeds een redelijke winst te maken.

Die "Can of Whoop Ass" bevat tot nu toe alleen maar een harde scheet.



De eerste berichten zijn, dat de HD5870 ongeveer/bijna gelijk is met een GTX295
Dus de 1e op de markt met een 40nm dx11 kaart is the leader ofzo? Laat me niet lachen. Ik wacht wel tot er serieuze kaarten met dx 11 komen. Waarom zoveel gelul over dat soort dingen tewijl er nog geen een spel uit is met dx11. Ik kan me het 1e dx10 spel nog herinneren. Cold Planet... Wat een bagger zooi was dat met 1 8800gt s/x. Gewoon wachten en ze lekker laten vechten. maar niet de ati boy uithangen over nvidia's "problemen" tewijl er nog geen game is om er gebruik van te maken. Vergeet niet dat nvidia met de 285/295 gtx echt wel goeie zaken heeft gedaan.
eddieveenstra is offline   
3 september 2009, 04:45#44
Junior Member
 
Born2BeCheap
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Quote:
Originally Posted by eddieveenstra View Post
Dus de 1e op de markt met een 40nm dx11 kaart is the leader ofzo?
Geschiedenis leert ons dat een fabrikant die voorloopt met de DX versie altijd een erg goed verkoop argument hebben gehad en hier door veel succesvoller zijn geweest dan hun tegenhangers.
Denk aan R300, G80, RV770 en straks ook de RV870.
Quote:
Originally Posted by eddieveenstra View Post
Vergeet niet dat nvidia met de 285/295 gtx echt wel goeie zaken heeft gedaan.
Kansloze opmerking,
Born2BeCheap is offline   
3 september 2009, 08:03#45
Junior Member
 
havor
+2 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Quote:
Originally Posted by eddieveenstra View Post
Dus de 1e op de markt met een 40nm dx11 kaart is the leader ofzo?
Heb ik nergens gezegt, maar een feit is dat nVidia grote problemen heeft met het TSMC 40nm proses, de alle mainstream 40nm kaarten van nv zijn MIA, de eenige kaarten die ze hebben op 40nm zijn langzame mobile GPUs.

Quote:
Laat me niet lachen. Ik wacht wel tot er serieuze kaarten met dx 11 komen.
Dat is een advies waar ik het helemaal mee eens kan zijn, als je geen nieuwe kaart nodig hebt, is het altijd beter om een tijdje te wachten zo dat de prijzen zakken.

Quote:
Waarom zoveel gelul over dat soort dingen tewijl er nog geen een spel uit is met dx11. Ik kan me het 1e dx10 spel nog herinneren. Cold Planet... Wat een bagger zooi was dat met 1 8800gt s/x. Gewoon wachten en ze lekker laten vechten.
De reden dat ik mijn 8800 kocht was niet puur omdat hij DX10 had maar gewoon omdat hij sneller was, hopeloze opmerking dus.

Quote:
maar niet de ati boy uithangen over nvidia's "problemen" tewijl er nog geen game is om er gebruik van te maken.
Bijna alle game's kunnen gebruik maken van een snelheids upgrade, DX11 is alleen leuk voor de toekomst, maar natuurlijk wel leuk om alvast te hebben

Quote:
Vergeet niet dat nvidia met de 285/295 gtx echt wel goeie zaken heeft gedaan
Bij een opmerking als deze komt meteen de finaciele bijsluiter in mijn gedachte op, "In het verleden gehaalde risultaten zijn geen gerantie voor de toekomst", de huidige economie is daar een goed bewijs van.

En, ik loop hier geen ATi fanboy uit tehangen, meld alleen wat ik hier en daar heb gelezen, uit imo redelijk betrouwbare bronnen.
Jij aan de andere kant reageert als een hopeloze voetbal fan, waar iets slechts over zijn team gezegt word
havor is offline   
3 september 2009, 09:09#46
Senior Member
 
 
sorrowman
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Best aan de prijs deze kaartjes. Hoop dat ze de prijs waard zijn op het gebied van prestaties.

Ik ga er zelf nog niet aan beginnen. Ik wacht nog mooi even totdat het rode en groene kamp beide een leuk assortiment nieuwe kaarten hebben en dan maar eens zien (evt. in combinatie met upgrade naar i7/i5 of Phenom II)
sorrowman is offline   
3 september 2009, 09:40#47
Senior Member
 
pantera
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Quote:
Vergeet niet dat nvidia met de 285/295 gtx echt wel goeie zaken heeft gedaan.
defineer goede zaken? ja in de benchmarks maar commercieel niet.

Dat soort kaarten verkoop je er al geen miljoenen van en de prijzen van de 285 zijn een stuk lager dan wat nvidia 2 3 jaar geleden voor een high end kaart kon vragen. Eigenlijk is alleen de 295 zonder tegenstander, dat zie je ook wel aan de prijs maar de 295 is zo complex dat die kregen ook heel duur zijn om te maken

bedrijven winnen of verliezen niet in benchmarks, benchmarks zijn voor fanboys, de pers en futuremark. Bedrijven winnen of verliezen op de cijfers onderaan de pagina
pantera is offline   
3 september 2009, 19:57#48
Senior Member
 
Matti1
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Pittige prijzen. Aan ene kant wel verstaanbaar. Ze zijn Nvidia nu eens voor, nu kunnen ze ook een met prijzen spelen. Bovendien zit er aardig wat verbetering in (40nm en directx 11 + de architectuur waarvan we de details nog moeten horen). Hoop alleen dat de de prestatie echt wel een vond voorwaarts geven, zeker met die prijzen.
Matti1 is offline   
4 september 2009, 00:25#49
Junior Member
 
eddieveenstra
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Quote:
Originally Posted by havor View Post
Heb ik nergens gezegt, maar een feit is dat nVidia grote problemen heeft met het TSMC 40nm proses, de alle mainstream 40nm kaarten van nv zijn MIA, de eenige kaarten die ze hebben op 40nm zijn langzame mobile GPUs.


Dat is een advies waar ik het helemaal mee eens kan zijn, als je geen nieuwe kaart nodig hebt, is het altijd beter om een tijdje te wachten zo dat de prijzen zakken.


De reden dat ik mijn 8800 kocht was niet puur omdat hij DX10 had maar gewoon omdat hij sneller was, hopeloze opmerking dus.


Bijna alle game's kunnen gebruik maken van een snelheids upgrade, DX11 is alleen leuk voor de toekomst, maar natuurlijk wel leuk om alvast te hebben


Bij een opmerking als deze komt meteen de finaciele bijsluiter in mijn gedachte op, "In het verleden gehaalde risultaten zijn geen gerantie voor de toekomst", de huidige economie is daar een goed bewijs van.

En, ik loop hier geen ATi fanboy uit tehangen, meld alleen wat ik hier en daar heb gelezen, uit imo redelijk betrouwbare bronnen.
Jij aan de andere kant reageert als een hopeloze voetbal fan, waar iets slechts over zijn team gezegt word
Mijn excusses voor het reageren. Het was niet zo bedoeld. Ik bedoelde aan te geven dat de "problemen"van nvidia misschien wel eens nep konden zijn, omdat ze niet te vroeg met hun nieuwe kaart op de markt willen komen. ATI komt erna met lagere prijzen waardoor ze weer moeten zakken in de prijs voor hun kaart. DX11 opmerking blijft zoals ie is. Nutteloos voor de 1e generatie kaarten. Koop dan de kaart (net als ik mijn 8800GTX gehaald heb), omdat de andere kaart stuk of verouderd is. Die kansloze opmerking was om aan te geven dat de kaarten die ik bestel of lever aan andere mensen (gamers) bijna altijd een nvidia kaart is (260/285gtx). ATI heeft ook zelf toegeven zich niet meer op de high end te richten maar meer op de mid range sector. Ik lees ook magazines en pc sites.
eddieveenstra is offline   
4 september 2009, 10:32#50
Junior Member
 
havor
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Quote:
Originally Posted by eddieveenstra View Post
Mijn excusses voor het reageren. Het was niet zo bedoeld.
geen probleem
Quote:
Ik bedoelde aan te geven dat de "problemen"van nvidia misschien wel eens nep konden zijn, omdat ze niet te vroeg met hun nieuwe kaart op de markt willen komen.
Als je mid en budget kaarten die afgeleid zouden zijn van de G200 al een jaar niet kan maken na hun geplande intro datum dan heb je echt een probleem, (net zo als de ATi HD2900TX), probleem is dat het einde van de problemen nog niet in zicht is, NV nog steed geen goede 40nm chip van +/- 100mm2 maken met acetable yield, hoe moeten ze dan in gods naam een 500mm2 G300 gaan maken?

Quote:
ATI heeft ook zelf toegeven zich niet meer op de high end te richten maar meer op de mid range sector. Ik lees ook magazines en pc sites.
Nee, dat heb je verkeert gelezen of begrepen, ATi heeft gezegt dat ze geen super grote chips meer gaan maken, en voor dat segment de X2 kaarten gaan inzetten, wat er naar uit ziet een goed plan was. 4870 X2 is ongeveer zo snel als een 280GTX

ATi maakt een mid-high chip en daar vandaan andere kleinere broertjes, en twee samen laten werken voor high-end
Voordeel hogere yields, hogere klok, lagere productie kosten.
Nadeel niet de absolute top chip in snelheid (maar daar word ook niet de meeste winst gemaakt)

nVidia maakt een monolithic high-end chip en van daar uit alleen maar kleinere broertjes.
Voordeel: snelste chip
Nadeel lagere yields, lagere max klok, hogere productie kosten.

Zakelijk gezien heeft ATi gewoon een veel beter ontwerp, daar waar het uiteindelijk allemaal om draait.
havor is offline   
4 september 2009, 11:26#51
Junior Member
 
eddieveenstra
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Ok bedankt voor het corrigeren van mijn verkeerd begrepen bericht. Groetjes
eddieveenstra is offline   
6 september 2009, 18:44#52
Senior Member
 
pantera
0 score
Re: Prijzen AMD Radeon HD 5800 serie bekend?
Quote:
nVidia maakt een monolithic high-end chip en van daar uit alleen maar kleinere broertjes.
Voordeel: snelste chip
Nadeel lagere yields, lagere max klok, hogere productie kosten.
deden ze dat maar, van de hele gt200 serie is nooit een lichtere versie gekomen, al die chips zijn op de tekentafel gestorven, vandaar dat ze nog steeds de g92 gebruiken

de kans dat ze met de gt300 hetzelfde probleem krijgen is levensgroot, dubbel omdat de gt300 een extra chip naast zich krijgt (nvio) waarvan de functie in de lagere modellen geïntegreerd moet worden (wat meteen ook de yield van het topmodel lager zal maken aangezien je de mindere onderdelen niet meer kan gebruiken)
pantera is offline   
Antwoord
Hardware.Info in andere landen: België - Nederland - United Kingdom - United States