Country:
 

Geruchten over ATI R870 duiken op

hwi-h  Nieuws » Geruchten over ATI R870 duiken op

Nieuwsberichten

Geruchten over ATI R870 duiken op

Geruchten over ATI R870 duiken op

Auteur: Jilke Dijkstra

Bewerker: Frank Knopers

Publicatiedatum: 27-05-2008 15:00

Categorie: Productnieuws

Bronnen: Chiphell / Nordichardware

Views: 4782

De ATI HD 4800 serie bevindt zich op het moment van schrijven in het middelpunt van de belangstelling op de videokaartenmarkt en de verschijningsdatum nadert. De Radeon HD4850 en Radeon HD4870 zullen op 16 juni geïntroduceerd worden en ook direct goed beschikbaar moeten zijn. Uiteindelijk volgt enkele maanden later de Radeon HD4870 X2, welke het zal gaan opnemen tegen nVidia's snelste GTX 280 videokaart.

Nu wordt al weer gespeculeerd over de grafische kracht van de opvolger, de R(V)870. Chiphell claimt namelijk dat AMD als doel voor ogen heeft om een totaal van 2000 shader processors te halen met de volgende high-end videokaart. Dit zou dan weer een dual-GPU kaart worden, waarbij elke gpu 1000 shader processors heeft. De gpu's worden dan mogelijke gebakken op 40nm, maar hier is nog weinig over bekend.

thumb
ATI Radeon videochip

Advertentie

Meer 3d-chips nieuws Meer ATI nieuws
GT200 op 55nm al in productie? ATI Catalyst 8.11 beschikbaar
ATI Catalyst 8.11 beschikbaar ATI Switchable Graphics voor Intel Centrino 2
Nieuwe foto van nVidia GT206 GPU? ATI RV870: 1000 unified shaders en 1,5 TFlops?
nVidia Tegra komt in eerste helft 2009 Far Cry 2 krijgt DirectX 10.1 ondersteuning
AMD RV770 krijgt refresh? Wordt 1 GB GDDR5 standaard bij ATI?


Antwoord
Oud 27-05-2008, 16:26   #2
Artica
Senior Member
 
Artica is op weg naar de top
Standaard Re: Geruchten over ATI R870 duiken op

No Shit!? Als dat zo zijn dan zit ATi gebakken Maarja het zal weer gebakken lucht zijn. Maar zou toch leuk zijn
Artica is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 16:33   #3
sorrowman
Senior Member
 
Avatar van sorrowman
 
sorrowman kan niet meer stuk
Standaard Re: Geruchten over ATI R870 duiken op

De HD4*** serie is nog niet eens uit en de geruchtenmolen voor wat daarna komt wordt alweer op stoom gebracht. naja maar zien wat er down the line alleaal van waar is is, en uiteraard ook maar eens zien wat NV hier tegenover gaat stellen.
sorrowman is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 16:40   #4
Jut
Senior Member
 
Jut is gewoon hartstikke aardig
Standaard Re: Geruchten over ATI R870 duiken op

Is helemaal niet zo gek toch? Hoelang is de RV670 op de markt... Ook niet lang. Eind 2007 op de markt, dik een halfjaar op de markt en daar is de opvolger.

Waarom dan niet, RV770 dik een halfjar op de markt, en daar is de RV870? Kunnen jan/feb, weer een dikke jas aantrekken onder het gamen, omdat wij onze GTX280 ingeruild hebben voor een even rappe, maar veel zuinigere HD5870.
Jut is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 16:48   #5
Sun0000
Senior Member
 
Sun0000 is op weg naar de top
Standaard Re: Geruchten over ATI R870 duiken op

De ontwikkel machines draaien op volle toeren ingegeven door Nehalem/Larrabee angst?
Sun0000 is offline   Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 17:15   #6
SOEPSTENGEL
Senior Member
 
SOEPSTENGEL is op weg naar de top
Stuur een bericht via MSN naar SOEPSTENGEL
Standaard Re: Geruchten over ATI R870 duiken op

Ik d8 dat ze zouden komen met 1 architectuur voor low, mid en high end dmv 1, 2 en 4 cores te monteren op zo'n kaart.
SOEPSTENGEL is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 17:27   #7
TheBigBorg
Senior Member
 
TheBigBorg is op weg naar de top
Stuur een bericht via MSN naar TheBigBorg
Standaard Re: Geruchten over ATI R870 duiken op

@ soepstengel : 4 cores lijkt me helemaal veel!:O maar ik denk dat het voor low én mid end voorlopig zoiezo nog wel 1 core blijft

als deze geruchten waar zijn, zou ATI echt helemaal gebakken zitten. 40 nm, 2000 shaders?! maar goed, waarschijnlijk is het alleen maar de geruchten machine.
TheBigBorg is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 17:33   #8
Jut
Senior Member
 
Jut is gewoon hartstikke aardig
Standaard Re: Geruchten over ATI R870 duiken op

@TheBigBorg:

Als je het aantal shaders bedoeld, is het idd nog gewoon lucht. Maar dat de RV870 begin 2009 in de winkel ligt, is wss wel haalbaar voor ATI.
Jut is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 17:44   #9
shadowillusions
Senior Member
 
shadowillusions is op weg naar de top
Standaard Re: Geruchten over ATI R870 duiken op

Citaat:
Oorspronkelijk gepost door Sun0000
De ontwikkel machines draaien op volle toeren ingegeven door Nehalem/Larrabee angst?

integenstelling zelfs... Intel is mega bang aan het worden dat de CPU ooit nog geschrapt gaat worden of een hele nieuwe soort processing unit komt... Net als de GPU die elke maand een grotere rol speelt... Dan HD video encoden, dan gamen, dan video/foto berwerken, de GPU blijft steeds meer toepassingen krijgen en de CPU steeds minder...

Ik moet zeggen ATI heeft een enorme comeback gedaan... Van goed gefaalde 2xxx serie de extreem goedee 3xxx serie en waarschijnlijk ook de 4xxx serie en zo blijft ATI markt aandeel afsnoepen van nVidia... Ik juich het zeer toe aangezien je voor nVidia echt voor de naam betaald... Net als bij de 8800 Ultra die gewoon niet te betalen was... Dit zie je ATI niet zo snel doen...
shadowillusions is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 17:57   #10
RemonMaessen
Member
 
RemonMaessen is vooralsnog onbekend
Standaard Re: Geruchten over ATI R870 duiken op

ik denk dat hij zuiniger word dan de 4870 maar niet sneller kijk maar naar de 2900 vs de 3870
RemonMaessen is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 18:09   #11
ReddishRat
Junior Member
 
ReddishRat heeft de eerste trede bereikt
Stuur een bericht via MSN naar ReddishRat
Standaard Re: Geruchten over ATI R870 duiken op

Leuk om straks te combineren met mijn 3870
ReddishRat is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 18:10   #12
dwergkip
Member
 
dwergkip is vooralsnog onbekend
Standaard Re: Geruchten over ATI R870 duiken op

Citaat:
Oorspronkelijk gepost door shadowillusions
Ik moet zeggen ATI heeft een enorme comeback gedaan... Van goed gefaalde 2xxx serie de extreem goedee 3xxx serie en waarschijnlijk ook de 4xxx serie en zo blijft ATI markt aandeel afsnoepen van nVidia... Ik juich het zeer toe aangezien je voor nVidia echt voor de naam betaald... Net als bij de 8800 Ultra die gewoon niet te betalen was... Dit zie je ATI niet zo snel doen...

wat een onzin, Nvidia is al bijna 2 jaar veel sneller dan ATI
dwergkip is offline   Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 18:26   #13
Artica
Senior Member
 
Artica is op weg naar de top
Standaard Re: Geruchten over ATI R870 duiken op

Dat is mss wel zo, maar je moet er zo naar kijken:

Is die 100EU meer voor die ene Nvidia kaart wel nodig voor die 5-10 frames meer in crysis. (bijv. )

het is waar wat je zegt, NV is sneller, maar het is géén onzin. Bij ATi betaal je voor het grootste deel voor je kaart. Bij NV betaal je veel meer, doordat er een Nvidia chip inzit.
Artica is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 18:31   #14
rosiema
Senior Member
 
rosiema kan niet meer stuk
Stuur een bericht via AIM naar rosiema
Standaard Re: Geruchten over ATI R870 duiken op

Citaat:
Oorspronkelijk gepost door ReddishRat
Leuk om straks te combineren met mijn 3870

Is het mogelijk om 2 verschillende type gpu's te combineren dan?
rosiema is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 18:33   #15
Viss
Master of Overclocking
 
Viss kan niet meer stuk
Stuur een bericht via MSN naar Viss
Standaard Re: Geruchten over ATI R870 duiken op

Vrees van niet...
Viss is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 18:33   #16
BattleLeader
Senior Member
 
BattleLeader kan niet meer stuk
Stuur een bericht via MSN naar BattleLeader
Standaard Re: Geruchten over ATI R870 duiken op

Citaat:
Oorspronkelijk gepost door dwergkip
wat een onzin, Nvidia is al bijna 2 jaar veel sneller dan ATI

Hij zegt toch ook helemaal niet dat ATI kaarten ooit sneller zijn geweest dan nVidia kaarten. Ze maken mooie comebacks in de zin van aantrekkelijke kaarten met goed prijs/prestatie en dat ben ik wel met hem eens. Zelfs al is de HD4xxx serie van ATI trager dan de GeForce 2x0 serie van nVidia, zou ik eerder naar ATI gaan, omdat de prijzen zoveel aantrekkelijker zijn.
BattleLeader is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 19:01   #17
Jut
Senior Member
 
Jut is gewoon hartstikke aardig
Standaard Re: Geruchten over ATI R870 duiken op

Citaat:
Oorspronkelijk gepost door RemonMaessen
ik denk dat hij zuiniger word dan de 4870 maar niet sneller kijk maar naar de 2900 vs de 3870

De HD2900 aka R600 was nog een hele grote chip, die wss één van de grootste chips van ATI blijft. De HD4870 is al op 55nm gebakken, en is al een redelijk kleine chip, dus zo'n groot verschil gaan ze niet meer nadoen als met de R600 vs. RV670.

Wss word de RV870 gewoon een waardig opvolger van de RV770 net zoals de RV770 dat is van de RV670. Dus gewoon een chip met meer shaders, meer rops, en een kleiner proces, + een betere UVD.

De 2900 was een hele andere chip, met een geheel ander doel.
Jut is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 20:20   #18
rsnubje
Senior Member
 
Avatar van rsnubje
 
rsnubje is op weg naar de top
Standaard Re: Geruchten over ATI R870 duiken op

ATI heeft wel betere prijzen maar het grootste marktaandeel gaat toch nog steeds naar nvidia.

ontopic, die 2000 shaders zijn weer veel anders dan die van nvidia. zo staat bijv. 2000 shaders van ati, gelijk aan 300 shaders van nvidia.

en de 9600GT was/is een hele goede concurrent voor de huidige 38xx serie. die gaat waarschijnlijk net zoveel over de toonbank dan de 38xx serie. misschien wel meer zelfs.

vergeet niet,dat als je als bedrijf de beste kaart op de markt heb dat je dan strategisch heel goed staat.
rsnubje is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 20:28   #19
Ralf Schilders
Senior Member
 
Ralf Schilders is werkelijk schitterend
Standaard Re: Geruchten over ATI R870 duiken op

Citaat:
Oorspronkelijk gepost door dwergkip
wat een onzin, Nvidia is al bijna 2 jaar veel sneller dan ATI

in het high end segment is nvidia zeker heer en meester dat klopt.
in het midden en low end segment zitten ze toch erg dicht bij elkaar.
al moet ik zeggen de 9600GT is echt een topkaart voor weinig geld.. die kaart is vind ik persoonlijk in het midden segment een betere troef dan ati heeft.

en kwa high end segment tja zoals al gezegd is is die 10 a 15 fps extra die 50 a 100 euro extra waard

het is net waar je prioriteiten liggen denk ik.

de 1 wil meeste bang for the buck dus goede prijs/kwaliteit verhouding
de ander wil gewoon het snelste van het snelste en maakt hem haar niet uit wat dat kost.

Laatst aangepast door Ralf Schilders : 27-05-2008 om 21:05.
Ralf Schilders is offline   Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 21:01   #20
louwEEh
Member
 
Avatar van louwEEh
 
louwEEh heeft de eerste trede bereikt
Standaard Re: Geruchten over ATI R870 duiken op

ik vin de HD3850 nu echt ziek goedkoop ligt voor 62 euro al in de winkel en met die kaart kan je toch alle games draaien op crysis na

de HD3870 is ook al goedkoper te krijgen dan de goedkoopste 9600GT
louwEEh is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 21:08   #21
Megalodon
Member
 
Megalodon heeft de eerste trede bereikt
Standaard Re: Geruchten over ATI R870 duiken op

zou leuker zijn om 3 van die HD4870X2 te kunnen combineren in cr6ssfire ofzoiets alleen moeten de games het wel ondersteunen natuurlijk
Megalodon is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 21:09   #22
Ralf Schilders
Senior Member
 
Ralf Schilders is werkelijk schitterend
Standaard Re: Geruchten over ATI R870 duiken op

offtopic:

@LouwEEH

3870 512MB

http://tweakers.net/pricewatch/17066...12mb-ddr4.html
http://tweakers.net/pricewatch/17342...on-hd3870.html
http://tweakers.net/pricewatch/17049...d-edition.html

en de 9600GT 512mb

http://tweakers.net/pricewatch/17244...t94p-ydf4.html
http://tweakers.net/pricewatch/17261...t512d3-hp.html
http://tweakers.net/pricewatch/17251...t2d512-oc.html

ik zie toch dat de 9600GT nog steeds goedkoper is.. of ik heb niet goed gekeken @ tweakers al ligt het echt zo dicht bij elkaar! want niet alle shops staan er natuurlijk in.
beiden zijn gewoon toppers in het midden segment

3850 512MB

http://tweakers.net/pricewatch/20809...r-en-512j.html dit was de goedkoopste die ik kon vinden

de 3650 is wel voor +- 60 euro te krijgen


Modbreak:
Ralf, doe svp even normaal met je witte letters. En svp geen vervuiling van onze frontpage met offtopic reacties.

Laatst aangepast door Constant Mak : 27-05-2008 om 23:19.
Ralf Schilders is offline   Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 21:31   #23
insom
Member
 
insom heeft de eerste trede bereikt
Standaard Re: Geruchten over ATI R870 duiken op

Citaat:
Oorspronkelijk gepost door shadowillusions
Ik juich het zeer toe aangezien je voor nVidia echt voor de naam betaald... Net als bij de 8800 Ultra die gewoon niet te betalen was... Dit zie je ATI niet zo snel doen...

Wees er maar zeker van dat ze het wel zouden doen, als ze konden. Momenteel zou het marketingsgewijs zelfmoord zijn.
insom is offline   Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 21:52   #24
Matti1
Senior Member
 
Matti1 is op weg naar de top
Standaard Re: Geruchten over ATI R870 duiken op

Ik denk dat het nu te vroeg is om er geloof aan te hechten (zou wel mooi zijn natuurlijk)

In High-End is Nvidia bijna heer en meester. De Ati 3870X2 zie ik ook als High-End en die is zeker niet slecht (zeker prijs/prestatie en verbruik). De 9800 GX2 is natuurlijk wel de sneller.
In mid-range is er echt harde concurrentie. Eerst hadden de 3850/3870 net wat betere prijs/prestaties, naar mijn mening. Nu heeft Nvidia met de 9600GT volgens mij de beste prijs/prestatie kaart op de markt. De ati's blijven goeie koopjes, maar een 9600GT voor 110-125 euro is echt een zeer goeie koop.
Matti1 is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 22:29   #25
rsnubje
Senior Member
 
Avatar van rsnubje
 
rsnubje is op weg naar de top
Standaard Re: Geruchten over ATI R870 duiken op

Citaat: