Beste bezoeker, het lijkt erop dat je Internet Explorer 6 als browser gebruikt. Helaas wordt Hardware.Info niet 100% correct weergegeven in deze, inmiddels verouderde, browser. Voor een optimale ervaring raden we je aan om gebruik te maken van up-to-date versie van Mozilla Firefox, Microsoft Internet Explorer, Google Chrome, Apple Safari of Opera.

AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06

hwi-h  Nieuws » AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06

Nieuwsberichten

AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06

AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06

Auteur: Wilfred de Nijs

Publicatiedatum: 24-01-2008 14:00

Categorie: Productnieuws

Bronnen: OC Workbench / OC Workbench

Views: 5323

Een eerste versie van de opvolger van AMD's 690G chipset, de RS780 chipset is door medewerkers van OC workbench op de werkbank (uiteraard) gelegd. De eerste testresultaten zijn bemoedigend, de 3D prestaties van de nieuwe chipset bieden een flinke verbetering ten opzichte van de geïntegreerde grafische kaart van de 690G chipset. In de synthetische benchmarks scoort de RS780 fors hoger dan de 690G, maar ook in de Fear demo worden bijna het dubbele aantal frames per seconde gehaald. Een overzicht van de prestaties vind je hieronder.

  690G RS780 Verschil
3DMark05 score 1105 2495 126%
3DMark06 score 321 1162 262%
Vista Experience index 3,1 3,5 13%
Fear Demo (fps) 15 29 93%

De RS780 lijkt zeker een interessante chipset te worden, naast ondersteuning voor DirectX10, HyperTransport 3.0 en PCI Express 2.0 heeft het ook hardwarematige UVD (Unified Video Decoder) aan boord. Hiermee kan zonder problemen HD video op 1080p worden afgespeeld. De RS780 lijkt hiermee een ideale kandidaat te worden voor een nieuwe generatie mediacenter PC's. Digitimes weet te melden dat de RS780 chipset samen met de low end RS740 chipset op de planning staat om nog in januari van dit jaar gelanceerd te worden.

Een eerste moederbord van Foxconn op basis van de RS780 chipset is inmiddels al gesignaleerd: de Foxconn A7GM-S.

foxconn_a7gm_s_ocw_550
De Foxconn A7GM-S, afbeeldingen afkomstig van pconline.com.cn

Het microATX bord ondersteunt AM2 en AM2+ processors en DDR2 geheugen. Verder zijn aanwezig een PCI-e x16 slot, PCI-e x1 slot, twee gewone PCI sloten, 6 SATA2 aansluitingen en een Gigabit ethernet poort. HD Audio wordt verzorgd door de ALC888 audiochip. De gebruiker kan voor de videouitgang kiezen tussen een DVI, VGA of HDMI aansluiting.

foxconn_a7gms_550

Advertentie

Gerelateerd nieuws
ASUS lanceert eerste GeForce 8300 moederbord
ECS onthult A780GM-A Black Series
ABIT lanceert A-N78HD GF8200 moederbord
AMD 790GX moederbord van Jetway
XFX lanceert GeForce 8200 moederbord


Antwoord
24 januari 2008, 14:10#2
Member
 
 
The_Breaker
0 score
Re: AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06
Zeer Sjiek!
hardwarematige UVD is heel handig, HDMI d'erop.. sjiek bordje van foxconn.
The_Breaker is offline   
24 januari 2008, 14:25#3
Junior Member
 
Steyn
0 score
Re: AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06
Dat is zeker wel een gigantisch prestatieverschil.

Leuk Foxconn bordje voor media-center PCs. Met UVD ook zeer leuk om films op te kijken etc. Interessant bordje!
Steyn is offline   
24 januari 2008, 14:27#4
Senior Member
 
 
sorrowman
0 score
Re: AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06
De verbetering in 3DMark scores is heel mooi, en indd zeker bemoedigend voor AMD. Uit gebruik in RL en onder normale omstandigheden zal natuur pas blijken of deze winsten zich ook dan zullen manifesteren. Verder zeker leuke features, met name natuurlijk UVD on-board. Kan, zoals gezegd, indd wel eens tot een leuke serie Media Center bakjes leiden
sorrowman is offline   
24 januari 2008, 14:38#5
Member
 
Tjele
0 score
Re: AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06
is nog altijd niet te evenaren met intels p35 denk ik noch de x38 of x48 me dunkt..
maar ziet er wel goed uit..
zeker voor de amd fans zal dat een groot verschil zijn idd
Tjele is offline   
24 januari 2008, 14:43#6
Junior Member
 
PSspike
0 score
Re: AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06
Deze chipset is ook helemaal niet te vergelijken met de chipsets die jij noemt.
Als je hem wilt vergelijken, vergelijk hem dan met chipsets mét geintegreerde vga.
PSspike is offline   
24 januari 2008, 14:44#7
Junior Member
 
BB0
0 score
Re: AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06
@Tjele, lol je kan dit helemaal niet met een P35, X38 of X48 vergelijken want die hebben geen geïntegreerde grafische kaart.
BB0 is offline   
24 januari 2008, 15:02#8
Junior Member
 
Steyn
0 score
Re: AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjele
is nog altijd niet te evenaren met intels p35 denk ik noch de x38 of x48 me dunkt..
maar ziet er wel goed uit..
zeker voor de amd fans zal dat een groot verschil zijn idd
Je vergelijkt nu een mediacenter moederbord met on-board grafische kaart, met gamers/overclockers/high-end moederborden... Lijkt me niet helemaal eerlijk he

Hoe zit het trouwens met de energiezuinigheid van die Foxconn bordje? Dat speelt tegenwoordig ook steeds meer en meer een rol.
Steyn is offline   
24 januari 2008, 15:02#9
Senior Member
 
 
4Rolow
0 score
Re: AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06
Nou, als je naar de 3Dmarkcijfers kijkt zou je kunnen zeggen dat hij Ati's eigen HD2400Pro en nVidia's 8400GS beconcurreerd(de HWI scores van deze twee liggen rond de 1400 punten, maar de CPU van het HWI-testsysteem(Core 2 Extreme X6800) is wel krachtiger(dan de AMD X2 5000+ van OCworkbench) en dat zou die 400 extra punten zo kunnen veroorzaken.

Mijn inziens zijn low-end videokaarten, al helemaal nu UVD geïntegreerd is op het moederbord, zo goed als dood. Zo'n bord is inderdaad érg geschikt voor een MediaCenter!

Daarnaast belooft de RS780 chipset nóg meer; Hybrid Crossfire...zie de link voor het toch wel mooie resultaat!

Ben dus benieuwd hoe de nieuwe low-end kaarten zullen presteren. Ook benieuwd hoe het bij games zit, of de geïntegreerde HD3200 dan ook nog eerdergenoemde kaarten bijhoud.

Laatst gewijzigd door 4Rolow; 15:12 om 15:12
4Rolow is offline   
24 januari 2008, 15:10#10
Senior Member
 
SOEPSTENGEL
0 score
Re: AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4Rolow
Nou, als je naar de 3Dmarkcijfers kijkt zou je kunnen zeggen dat hij Ati's eigen HD2400Pro en nVidia's 8400GS beconcurreerd(de HWI scores van deze twee liggen rond de 1400 punten, maar de CPU van het HWI-testsysteem(Core 2 Extreme X6800) is wel krachtiger(dan de AMD X2 5000+ van OCworkbench) en dat zou die 400 extra punten zo kunnen veroorzaken.
Mijn inziens zijn low-end videokaarten, al helemaal nu UVD geïntegreerd is op het moederbord, zo goed als dood. Zo'n bord is inderdaad érg geschikt voor een MediaCenter!

Ben dus benieuwd hoe de nieuwe low-end kaarten zullen presteren. Ook benieuwd hoe het bij games zit, of de geïntegreerde HD3200 dan ook nog eerdergenoemde kaarten bijhoud.
Plus het energie verbruik gaat nog een stuk omlaag zo'n extra videokaart verbruikt al gauw 20W tot 30W, deze chipset onder de 10W als ik me niet vergis.
SOEPSTENGEL is offline   
24 januari 2008, 15:13#11
Junior Member
 
 
Ivan4you
0 score
Re: AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06
Die resultaten van 3dmark06 zijn deze op resolutie 1280x1024?Deze zou dan mijn ATI 800SE kunnen vervangen.
Ivan4you is offline   
24 januari 2008, 15:28#12
Senior Member
 
Jut
0 score
Re: AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06
Nette score. Als er een fabrikant is die weet wat goede chipsets zijn is dat ATI.

Vindt het erg jammer dat ATI geen chipsets meer mag maken voor Intel bordjes.
Jut is offline   
24 januari 2008, 15:41#13
Senior Member
 
pantera
0 score
Re: AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4Rolow
Nou, als je naar de 3Dmarkcijfers kijkt zou je kunnen zeggen dat hij Ati's eigen HD2400Pro en nVidia's 8400GS beconcurreerd(de HWI scores van deze twee liggen rond de 1400 punten, maar de CPU van het HWI-testsysteem(Core 2 Extreme X6800) is wel krachtiger(dan de AMD X2 5000+ van OCworkbench) en dat zou die 400 extra punten zo kunnen veroorzaken.

Mijn inziens zijn low-end videokaarten, al helemaal nu UVD geïntegreerd is op het moederbord, zo goed als dood. Zo'n bord is inderdaad érg geschikt voor een MediaCenter!

Daarnaast belooft de RS780 chipset nóg meer; Hybrid Crossfire...zie de link voor het toch wel mooie resultaat!

Ben dus benieuwd hoe de nieuwe low-end kaarten zullen presteren. Ook benieuwd hoe het bij games zit, of de geïntegreerde HD3200 dan ook nog eerdergenoemde kaarten bijhoud.
niet helemaal de net geintroduceerde 3450 trekt 1080p en dat red deze toch weer net niet, dat gezegd 99% heeft een 720p tv dus dat is niet zo erg en de 2 kunnen nog samenwerken ook

las ergens anders dat de hogere prestaties mede worden geregeld door 64mb ram op het mobo te plaatsen, heeft maar een 32bits bus maar maakt een enorm verschil
pantera is offline   
24 januari 2008, 15:50#14
Hardware.Info Editor
 
 
Hugo Dissel is Hardware.Info Crew
Re: AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4Rolow
...Mijn inziens zijn low-end videokaarten, al helemaal nu UVD geïntegreerd is op het moederbord, zo goed als dood...
Niet geheel mee eens. Iemand moet toch, om wat voor redenen dan ook, een high end moederbord/systeem ook met low end VGA kunnen combineren? Er zijn best mensen die niet gamen, maar graag gebruik maken van de features van een high end moederbord (zonder onboard VGA)...
Hugo Dissel is offline   
24 januari 2008, 16:37#15
Member
 
Phreaky-
0 score
Re: AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06
Mis helaas nog een digitale coax aansluiting. Maar daar zal een andere fabrikant wel mee komen. Hm Pantera vergelijk jij nu de RS780 met de 3450? De RS780 trekt namelijk wel 1080P. Probleemloos daarvoor is nu juist de UVD chip.
Phreaky- is offline   
24 januari 2008, 17:17#16
Senior Member
 
Quercus
0 score
Re: AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06
Dit zal waarschijnlijk de opvolger worden van mijn oude systeem. Niet als mediacenter maar om te surfen, audio - en videobewerken, office is dit een idiaal chipset.
@ Jut, waarom zal deze chipset niet op Intel bordjes kunnen, is hier onlangs iets over gezegd? Of heb ik iets gemist.
Quercus is online   
24 januari 2008, 17:21#17
Member
 
Merlijn-
0 score
Re: AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06
@quercus: het is een AMD chipset gemaakt door AMD
Merlijn- is offline   
24 januari 2008, 17:35#18
Senior Member
 
Quercus
0 score
Re: AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06
Ja en? Waarom zou dat een probleem zijn?

Dit is ook een AMD chipset waar een Intel op past!

Laatst gewijzigd door Quercus; 17:38 om 17:38
Quercus is online   
24 januari 2008, 17:48#19
Member
 
Merlijn-
0 score
Re: AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06
daar hebben ze in ieder geval wel de naam veranderd.ik denk dat amd met deze chipset best veel processors kan verkopen voor mediacentres en budget systemen, dus dat ze dan meer ermee verdienen als ze het voor amd processoren houden.
Merlijn- is offline   
24 januari 2008, 17:57#20
Senior Member
 
 
4Rolow
0 score
Re: AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hugo Dissel
Niet geheel mee eens. Iemand moet toch, om wat voor redenen dan ook, een high end moederbord/systeem ook met low end VGA kunnen combineren? Er zijn best mensen die niet gamen, maar graag gebruik maken van de features van een high end moederbord (zonder onboard VGA)...
Sorry, daar heb je inderdaad gelijk. Ik ging nogal van mezelf uit; ikzelf zou eigenlijk alleen maar een low-end videokaart kopen voor UVD(of het soortgelijke van nVidia, ben de naam even kwijt) en een HDMI-aansluiting(en bij Ati dan het geluid wat daar direct mee word gestuurd door dezelfde kabel), dus eigenlijk alleen puur voor Mediacenter gebruik, en bij een mediacenter word toch al snel naar een geïntegreerde videokaart gezocht en deze is dan perfect aangezien hij alles kan wat je ervan wilt.
Maar er is inderdaad ook een doelgroep die -om welke reden dan ook- niet zo'n moederbord met geïntegreerde (DX10)graphics heeft en toch (goedkoop) gebruik wilt maken van bijvoorbeeld de UVDtechniek of een HDMI-aansluitng en daar zijn low-endkaarten inderdaad nog geschikt voor.

Ik verwachtte sowieso al commentaar met zo'n vrij extreme uitspraak
4Rolow is offline   
24 januari 2008, 18:43#21
Senior Member
 
Quercus
0 score
Re: AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Merlijn-
dus dat ze dan meer ermee verdienen als ze het voor amd processoren houden.
Dat lijkt mij geen reden. Ten eerste worden de chipsets door de fabrikanten van moederborden (van AMD/ATI) gekocht of daar nu een socket AM2+ of socket 775 aan vast zit. Voor het verdienen van AMD/ATI zal dat niets uitmaken. Wat wel degelijk uitmaakt is dat het aantal verkochte Intel processoren vele malen groter is dan AMD processoren. Wil AMD meer omzetten lees verdienen. Zal, als deze chipset op Intelbordjes wordt gebruikt, het voor AMD alleen maar beter zijn.
En wat die naam betreft het is en blijft dezelfde chipset!
Quercus is online   
24 januari 2008, 20:15#22
Senior Member
 
pantera
0 score
Re: AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phreaky-
Mis helaas nog een digitale coax aansluiting. Maar daar zal een andere fabrikant wel mee komen. Hm Pantera vergelijk jij nu de RS780 met de 3450? De RS780 trekt namelijk wel 1080P. Probleemloos daarvoor is nu juist de UVD chip.
ben benieuwd er zijn nog geen benches maar de slides die vorig jaar rondzworven lieten geen 1080p zien, ach we zien wel in het ergste geval moeten we 50 euro extra uitgeven voor een videokaart

http://www.ocworkbench.com/2008/jetway/PA78GT3/b8.htm
netjes, de hqv hd tests laten wel zien dat de drivers nog werk nodig hebben

Laatst gewijzigd door pantera; 9:56 om 9:56
pantera is offline   
25 januari 2008, 10:12#23
Member
 
Justchill
0 score
Re: AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06
Zeer belovende resultaten!

Ik zit al een tijdje te wachten op dit mobo om mijn HTPC'tje te bouwen.
Wat zou zo'n chipset mobo'tje gaan kosten?

grtz
Justchill is offline   
25 januari 2008, 17:00#24
Member
 
Merlijn-
0 score
Re: AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus
Wat wel degelijk uitmaakt is dat het aantal verkochte Intel processoren vele malen groter is dan AMD processoren.
misschien dat dit moederbord juist mensen met een mediacentre pc veel mensen over de streep trekt om een amd processor te kopen vanwege de chipset
maar ach het is natuurlijk allemaal speculatie
Merlijn- is offline   
25 januari 2008, 18:57#25
Senior Member
 
Quercus
0 score
Re: AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06
Op Intelbordjes met een Intel chipset kun je ook AMD/ATI's CrossFire™ op laten lopen. Als dat weg zou vallen, zal er een behoorlijk deel van de verkoop van videokaarten die in Crossfire staan of de 3870x2 komen te vervallen. Sterker nog ik, denk dat veel mensen dan voor een Nvidia videokaart gaan kiezen. Ik denk dat jouw redenatie niet klopt.

De chipset lijkt mij ook zeer geschikt voor een office-pc. Koel, stil en zuinig met behoorlijke video eigenschappen, waarbij het gebruik van meerdere monitoren mogelijk is.

Laatst gewijzigd door Quercus; 19:32 om 19:32
Quercus is online   
26 januari 2008, 00:20#26
Senior Member
 
pantera
0 score
Re: AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06
er komen simpeler versies zoals de 740 met slechts directx 9 ondersteuning en geen uvd

die zal je wel in veel van die machines terugvinden

praat je over 50 60 euro voor het mobo, geloof dat de complete 780's dus incl framebuffer toch richting de 100 gaan
pantera is offline   
6 februari 2008, 00:55#27
Member
 
Wim H
0 score
Re: AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06
Valt me eerlijk gezegt toch een beetje tegen die 1100 punten in 3d mark 06 aangezien mijn standaard hd2400 pro al 1558 punten scoort ism een X2 4600.

En ja, de UVD chip is geschikt voor HD content. Maar dan alleen VC-1 en H.264 en dus niet de X.264 die je op internet kan downloaden. Dan helpt alleen een krachtige videokaart met een krachtige CPU.
Wim H is offline   
7 februari 2008, 08:59#28
Senior Member
 
pantera
0 score
Re: AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06
wmv en mpeg2 ook, op zich kan hij x264 wel (is tenslotte ook maar een versie van h264) alleen heeft ati geen sdk vrijgegeven zodat men de codecs in avivo kan pluggen

dom
pantera is offline   
20 februari 2008, 09:12#29
Junior Member
 
Moondust
0 score
Re: AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim H
En ja, de UVD chip is geschikt voor HD content. Maar dan alleen VC-1 en H.264 en dus niet de X.264 die je op internet kan downloaden. Dan helpt alleen een krachtige videokaart met een krachtige CPU.
Gezien de laatste ontwikkelingen is het wel degelijk mogelijk x264 hardwarematig te versnellen. Er zijn een aantal mensen op avsforum.com die hier veel werk in hebben gestoken. Ze zijn er achter gekomen dat x264 niet werkte omdat de "scene" encodes niet op basis van het High@L4.1 profiel geencodeerd waren terwijl een H264 decoder daar wel vanuit gaat. Voor 720p mkv bestanden is er een tooltje beschikbaar (IDC changer) dat het L5.1 profiel kan omzetten naar L4.1, zodat hardwarematige versnelling mogelijk is met b.v. de H264 decoder van PowerDVD. Voor 1080p is dit vanwege technische redenen niet mogelijk. Echter, sinds kort verschijnen er in toenemende mate L4.1 compatible 1080p "scene" encodes. Kortom, er zitten nog wel haken en ogen aan, maar het is nu mogelijk x264 hardwarematig te versnellen. Zie voor meer info deze thread op avsorums.com.
Moondust is offline   
21 februari 2008, 09:53#30
Senior Member
 
pantera
0 score
Re: AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06
netjes, nu heeft ati daar ook wel onhandig mee gedaan, een sdk en api zodat men in zijn codecs gebruik kan maken van de kracht van uvd had wel zo netjes geweest

nu zal het nog wel eeuwig duren voordat alle releases ermee werken.

Je zou zeggen dat uvd toch een goed punt is om nvidea mee om de oren te slaan, hun versie is toch beduidend minder (geen vc-1 geen audio integratie)
pantera is offline   
14 maart 2008, 22:28#31
Member
 
Merlijn-
0 score
Re: AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus
Op Intelbordjes met een Intel chipset kun je ook AMD/ATI's CrossFire™ op laten lopen. Als dat weg zou vallen, zal er een behoorlijk deel van de verkoop van videokaarten die in Crossfire staan of de 3870x2 komen te vervallen. Sterker nog ik, denk dat veel mensen dan voor een Nvidia videokaart gaan kiezen. Ik denk dat jouw redenatie niet klopt.

De chipset lijkt mij ook zeer geschikt voor een office-pc. Koel, stil en zuinig met behoorlijke video eigenschappen, waarbij het gebruik van meerdere monitoren mogelijk is.
ik heb het over een mediacentre pc en hierop zal geen crossfire worden gedraaid. ik heb het over een mediacentre pc met onboard video met UVD,
Als deze chipset dan alleen te krijgen is op een AMD mobo kopen mensen misschien wel een AMD mediacentre terwijl ze anders een intel zouden kopen, ik heb het helemaal niet over crossfire gehad.
crossfire is trouwens ook mogelijk met intel chipsets dus als de 690G er niet voor intel was(met een andere naam) was er alsnog crossfire geweest op intel borden.
Merlijn- is offline   
14 maart 2008, 23:06#32
Senior Member
 
Quercus
0 score
Re: AMD RS780 262% sneller dan 690G in 3DMark06
Mijn opmerking in het eerste gedeelte van jouw quote slaat niet op dit chipset maar op deze opmerking van jou
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk gepost door Merlijn-
dus dat ze dan meer ermee verdienen als ze het voor amd processoren houden.
Citaat:
crossfire is trouwens ook mogelijk met intel chipsets
Heb ik iets anders beweerd?
Quercus is online   
Antwoord
Hardware.Info in andere landen: België - Nederland - United Kingdom - United States