Country:
 

22-inch monitor van Viewsonic met 120 Hz

hwi-h  Nieuws » 22-inch monitor van Viewsonic met 120 Hz

Nieuwsberichten

22-inch monitor van Viewsonic met 120 Hz

22-inch monitor van Viewsonic met 120 Hz

Auteur: Paul Janssen

Publicatiedatum: 27-08-2008 14:00

Categorie: Productnieuws

Bron: TechConnect Magazine

Views: 1935

Viewsonic heeft op nVidia's nVision '08 een 22-inch 120 Hz LCD monitor gepresenteerd. Momenteel is dit nog een prototype met een resolutie van 1680 x 1050 en een reactietijd van 3 ms (gray-to-gray). De Viewsonic 120 Hz monitor komt met twee luidsprekers van 2 Watt, dual-DVI en een constrastratio van 1000:1.

thumb
Viewsonic geeft aan dat zij de monitor aan het eind van dit jaar zal lanceren. Over prijzen en beschikbaarheid in Nederland is vooralsnog niets bekend.

Advertentie

Meer monitoren nieuws Meer Viewsonic nieuws
Ook Dell komt met 2048x1152 monitor Full HD 22 inch monitor van Viewsonic
Samenwerking Samsung en Freescale aan led backlights ViewSonic komt 22-inch monitor met 120Hz
Samsung 23-inch QWXGA LCD monitor Viewsonic introduceert 26" Full HD monitor
Full HD 22 inch monitor van Viewsonic Viewsonic introduceert nieuwe schermen
Eizo lanceert 24 inch EcoView monitor Nieuwe schermen van ViewSonic


Antwoord
Oud 27-08-2008, 15:09   #2
sander-m
Senior Member
 
sander-m is een ruwe diamant
Cool Re: 22-inch monitor van Viewsonic met 120 Hz

Ziet er zeer goed uit.
Vreemd eigenlijk dat deze monitor 120Hz heeft,
aangezien werkelijk alle monitoren die op DVI draaien een frequentie van 60Hz hebben.VGA kan wel op 75Hz.
Hoe kan Viewsonic het voor elkaar krijgen om met DVI een frequentie van 120Hz weer te geven? Waarom heeft bijv. Samsung dit nooit gedaan?
sander-m is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 27-08-2008, 15:12   #3
gerben
Junior Member
 
gerben heeft de eerste trede bereikt
Standaard Re: 22-inch monitor van Viewsonic met 120 Hz

75Hz kan ook wel op tft schermen. Mijn samsung 940bf heeft er geen problemen mee.
gerben is offline   Met citaat reageren
Oud 27-08-2008, 15:16   #4
sander-m
Senior Member
 
sander-m is een ruwe diamant
Cool Re: 22-inch monitor van Viewsonic met 120 Hz

Het heeft ook de maken met de resolutie.
Een monitor met 1680x1050 heeft eigenlijk altijd 60Hz.
sander-m is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 27-08-2008, 15:23   #5
PlixPloxPlax
Senior Member
 
PlixPloxPlax kan niet meer stuk
Standaard Re: 22-inch monitor van Viewsonic met 120 Hz

In mijn boekje kan een TFT nooit boven de 60 HZ uit komen dus hoe dit nu weer kan
PlixPloxPlax is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 27-08-2008, 15:34   #6
MadButcher
Junior Member
 
Avatar van MadButcher
 
MadButcher heeft de eerste trede bereikt
Standaard Re: 22-inch monitor van Viewsonic met 120 Hz

Gewoon de oude vetrouwde CRT-bak erbij pakken.

TFT is alleen leuk voor o.a. kantoor-toepassingen (vind ik).
Voor het grafische werk en games is een goeie CRT-bak veel beter.
MadButcher is offline   Met citaat reageren
Oud 27-08-2008, 15:42   #7
sander-m
Senior Member
 
sander-m is een ruwe diamant
Wink Re: 22-inch monitor van Viewsonic met 120 Hz

Niet mee eens, een CRT is lomp en reflecterend. Een TFT is vlak en geeft daardoor een veel strakker beeld vind ik.
sander-m is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 27-08-2008, 15:47   #8
eejtje
Senior Member
 
eejtje is op weg naar de top
Standaard Re: 22-inch monitor van Viewsonic met 120 Hz

Dit is toch zo'n 3d-realism monitor?

http://www.viewsonic.com/companyinfo...s_release=2094
eejtje is offline   Met citaat reageren
Oud 27-08-2008, 16:21   #9
sean
Senior Member
 
sean is op weg naar de top
Stuur een bericht via MSN naar sean
Standaard Re: 22-inch monitor van Viewsonic met 120 Hz

Citaat:
Oorspronkelijk gepost door eejtje
Dit is toch zo'n 3d-realism monitor?
zo komen ze wel aan 120Hz, 60 voor het linkeroog, 60 voor het rechteroog xD

ik weet niet of een DVI connector meer als 60Hz aankan, maar een ding kan ik al zeggen: als je een 60Hz en een 100Hz tv naast elkaar zet op bijvoorbeel rtl Z (met die 2 balkjes onderaan) dan zul je zien dat die balkjes op de 100Hz tv veel beter leesbaar zijn
dus als ze daadwerkelijk 120Hz hebben, is dit natuurlijk een behoorlijke verbetering tov een ''normale'' monitor
sean is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 27-08-2008, 16:39   #10
Michael van S
Junior Member
 
Michael van S heeft de eerste trede bereikt
Standaard Re: 22-inch monitor van Viewsonic met 120 Hz

Maar niet dat je boven de 100hz kan zien met je ogen, weer een geniale add on bij het rijtje hoe licht ik een consument op.

2 ms monitor ( onder 8 ms zie je niet met je oog)
10k contrast ratio (yea right)
enz.
Michael van S is offline   Met citaat reageren
Oud 27-08-2008, 17:18   #11
TheBigBorg
Senior Member
 
TheBigBorg is op weg naar de top
Stuur een bericht via MSN naar TheBigBorg
Standaard Re: 22-inch monitor van Viewsonic met 120 Hz

je ziet het verschil tussen 60 en 120 Hertz welzeker, het is anders dan met frames per seconde. Bij 60 Hertz kun je als je goed kijkt het beeld nog zien knipperen, bij 120 lukt je dit niet meer. Bovendien worden dingen er inderdaad beter leesbaar door
TheBigBorg is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 27-08-2008, 17:39   #12
bas r
Junior Member
 
Avatar van bas r
 
bas r heeft de eerste trede bereikt
Standaard Re: 22-inch monitor van Viewsonic met 120 Hz

Citaat:
Oorspronkelijk gepost door MadButcher
Gewoon de oude vetrouwde CRT-bak erbij pakken.

TFT is alleen leuk voor o.a. kantoor-toepassingen (vind ik).
Voor het grafische werk en games is een goeie CRT-bak veel beter.

Daar ben ik het niet mee eens: ik vind een TFT scherm een stuk prettiger werken voor mijn ogen dan een CRT en met een S-PVA paneel heb je wat mij betreft evenveel kleurechtheid om je grafische werk te doen. Dus voor mij verslaat een TFT een CRT.
bas r is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 27-08-2008, 17:40   #13
athome
Senior Member
 
athome is op weg naar de top
Standaard Re: 22-inch monitor van Viewsonic met 120 Hz

Ga er maar vanuit dat die 120 hertz in de monitor gerealiseerd wordt. Net als bij de TV's
athome is offline   Met citaat reageren
Oud 27-08-2008, 18:16   #14
Triple Omega
Senior Member
 
Triple Omega is op weg naar de top
Standaard Re: 22-inch monitor van Viewsonic met 120 Hz

Ik mag aannemen dat een nieuw scherm als deze gewoon displayport ondersteuning heeft? Volgens mij moet 1680x1050 @ 120Hz niet echt een probleem vormen met de bandbreedte van displayport. Of het wordt, zoals athome zei, in de monitor gedaan.
Triple Omega is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 27-08-2008, 18:28   #15
Zilver
Member
 
Zilver heeft de eerste trede bereikt
Standaard Re: 22-inch monitor van Viewsonic met 120 Hz

Lekker voor games...!

Speel Counter-Strike 1.6 met 76hz en 100fps.
Op 60hz is het al anders om te spelen, dan hou ik het maar uurtje vol zonder koppijn. Dus dit zal wel lekker rustiger beeld geven
Zilver is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 27-08-2008, 19:30   #16
Kevin Eggerickx
Senior Member
 
Avatar van Kevin Eggerickx
 
Kevin Eggerickx kan niet meer stuk
Standaard Re: 22-inch monitor van Viewsonic met 120 Hz

Citaat:
Oorspronkelijk gepost door PlixPloxPlax
In mijn boekje kan een TFT nooit boven de 60 HZ uit komen dus hoe dit nu weer kan

Ik weet niet welk boekje jij hebt , maar dat kan zeker wel. V.b mijn Nec multisync kan op 75mhz draaien zonder probleem. En dat verschil is zeker merkbaar.


Maar tussen 100Mhz en 120Mhz het verschil zien dan moet je al een goed getrained oog hebben..
Kevin Eggerickx is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 27-08-2008, 20:35   #17
sean
Senior Member
 
sean is op weg naar de top
Stuur een bericht via MSN naar sean
Standaard Re: 22-inch monitor van Viewsonic met 120 Hz

Citaat:
Oorspronkelijk gepost door Kevin Eggerickx
Maar tussen 100Mhz en 120Mhz het verschil zien dan moet je al een goed getrained oog hebben..
dat klopt, maar in tegenstelling tot sommige tv's hebben (voor zover ik weet) monitoren geen 100 maar 60 of 75Hz, dus dan is het verschil er een stuk duidelijker, trouwens, meer is toch altijd beter (maar je kunt het ook overdrijven (hier niet het geval))
sean is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 27-08-2008, 20:48   #18
SvenH
Junior Member
 
Avatar van SvenH
 
SvenH heeft de eerste trede bereikt
Stuur een bericht via MSN naar SvenH
Standaard Re: 22-inch monitor van Viewsonic met 120 Hz

Vind toch mooi die 120 Hz bij 60 hz heb je toch vaak last van fenomeen tearing wat erg vervelend is.
SvenH is offline   Met citaat reageren
Oud 27-08-2008, 21:01   #19
Patriek
Junior Member
 
Patriek heeft de eerste trede bereikt
Standaard Re: 22-inch monitor van Viewsonic met 120 Hz

Die 120Hz techniek zit in de monitor, er worden kunstmatig 'frames' tussen gevoegd. Door middel van een buffer die op basis van een paar frames dit berekend, of dat men simpelweg 'zwarte frames' tussen de normale frames voegt (ook daar heb ik eens over gelezen). Heeft iig niks te maken met de uitvoer van je videokaart en of de aansluiting dit wel of niet aankan. En volgens mij lost het dus ook geen tearing op, dat doe je in je videokaart instellingen met V-sync (note: kan in sommige games mouselag opleveren).

Ik denk dat je het voordeel meer in anti-bewegingsonscherpte moet zoeken. En dat 'geflikker-verhaal' stamt volgens mij alleen van de CRT, bij een LCD blijft de frame op beeld staan tot de volgende zich aanbied (volgens mij).
Patriek is offline   Met citaat reageren
Oud 27-08-2008, 21:26   #20
Helmore
Senior Member
 
Helmore is op weg naar de top
Standaard Re: 22-inch monitor van Viewsonic met 120 Hz

Citaat:
Oorspronkelijk gepost door Triple Omega
Ik mag aannemen dat een nieuw scherm als deze gewoon displayport ondersteuning heeft? Volgens mij moet 1680x1050 @ 120Hz niet echt een probleem vormen met de bandbreedte van displayport. Of het wordt, zoals athome zei, in de monitor gedaan.
Is niet nodig zoals het officiele pers bericht zegt:
http://www.viewsonic.com/companyinfo...s_release=2094
"Features, such as integrated 2Wx2 stereo speakers and Dual Link DVI digital input,"
Deze aansluiting zit gewoon op vrijwel iedere hedendaagse video kaart en ondersteunt maximaal 1920x1200@120Hz (of 2560x1600@60Hz.). Er worden dus geen trukjes in de monitor uitgevoerd.
Helmore is offline   Met citaat reageren
Oud 27-08-2008, 21:39   #21
Arne_B
Junior Member
 
Arne_B is een ruwe diamant
Standaard Re: 22-inch monitor van Viewsonic met 120 Hz

Citaat:
Oorspronkelijk gepost door Patriek
Ik denk dat je het voordeel meer in anti-bewegingsonscherpte moet zoeken. En dat 'geflikker-verhaal' stamt volgens mij alleen van de CRT, bij een LCD blijft de frame op beeld staan tot de volgende zich aanbied (volgens mij).

Dat is wat ik juist ging zeggen, flikkering heb je niet bij een LCD of TFT monitor. Bij een TFT wordt het beeld 60 of 75 keer per seconde (60Hz of 75Hz) 'ge-refreshed', en dus volledig in 1 keer op het scherm 'geplakt'. Bij een CRT darentegen, wordt het beeld bv. 75 per seconde geschreven dmv lijnen die dan samen één beeld vormen. Daarom dat een CRT flikkert en een TFT niet.

Ik denk persoonlijk dat je het verschil tussen 75Hz en 120Hz haast niet zult zien met het menselijk oog. Maar in de theorie zal het er volgens mij voor zorgen dat je minder vervorming krijgt in het beeld bij snel bewegende beelden.
Arne_B is offline Systemen van gebruikers   Met citaat reageren
Oud 27-08-2008, 22:27   #22
daandv
Senior Member
 
daandv is op weg naar de top
Stuur een bericht via MSN naar daandv
Standaard Re: 22-inch monitor van Viewsonic met 120 Hz

Citaat:
Oorspronkelijk gepost door TheBigBorg
je ziet het verschil tussen 60 en 120 Hertz welzeker, het is anders dan met frames per seconde. Bij 60 Hertz kun je als je goed kijkt het beeld nog zien knipperen, bij 120 lukt je dit niet meer. Bovendien worden dingen er inderdaad beter leesbaar door

Weet je dat zeker? Volgens mij gaat die theorie alleen op wat betreft CRT bakken. 100 of 120 Hz techniek bij TFT schermen heeft naar mijn weten niks te maken met het trillen van het beeld zoals we dat bij CRT bakken kennen, precies zoals Arne B hier boven mij uitlegt.

Ben overigens benieuwd of het op pc schermen beter werkt dan op tv's. Daar is het ongeveer een jaar geleden geintroduceerd, en daarna even van het toneel verdwenen omdat het niet perfect werkte. Nu zie je het op verschillende tv's weer komen, maar reviews zijn er lang niet altijd positief over.

Overigens vind ik het wel leuk om te zien dat Viewsonic bezig is om mooie monitoren op de markt te brengen. In het CRT tijdperk was Viewsonic altijd een merk om in de gaten te houden, leuk dat ze op de weg terug zijn.
daandv is offline   Met citaat reageren
Oud 27-08-2008, 22:37   #23
TheShad0w
Junior Member
 
TheShad0w heeft de eerste trede bereikt
Standaard Re: 22-inch monitor van Viewsonic met 120 Hz

Jongens, dit is natuurlijk bedoeld om een BlueRay film (1080p24) zonder juddering af te kunnen spelen... (120 / 5 = 24 ... )
Een tft zelf heeft geen refreshrate, maar het is de electronica dat vaak geen 24FPS aan kan, en dan gaat hij dus interpoleren tussen de frames.
http://en.wikipedia.org/wiki/Motion_interpolation

Laatst aangepast door TheShad0w : 27-08-2008 om 22:41.
TheShad0w is offline   Met citaat reageren
Oud 28-08-2008, 00:57   #24
MadButcher
Junior Member
 
Avatar van MadButcher
 
MadButcher heeft de eerste trede bereikt
Standaard Re: 22-inch monitor van Viewsonic met 120 Hz

Dan is 150 Hz ook wel handig. Is het Kleinste Gemene Veelvoud van afgerond 30 en 25.
Heb je NSTC en PAL-filmpjes zonder juddering.
MadButcher is offline   Met citaat reageren
Oud 28-08-2008, 15:33   #25
Compass Point
Member
 
Compass Point heeft de eerste trede bereikt
Standaard Re: 22-inch monitor van Viewsonic met 120 Hz

Citaat:
Oorspronkelijk gepost door Fatal1ty.
Vind toch mooi die 120 Hz bij 60 hz heb je toch vaak last van fenomeen tearing wat erg vervelend is.
Dat heb ik eigenlijk alleen als ik heel erg moe ben en/of als ik net wakker ben en dan zonder eerst een kop koffie gedronken te hebben 's morgens gelijk even m'n mail check.

Heb zelf overigens een HP W2408, die heeft een refresh rate van 'slechts' 60Hz. En van dat 'juddering' heb ik trouwens ook nooit wat gemerkt.

Maar goed, meer is natuurlijk altijd beter, Oder..?
Compass Point is offline   Met citaat reageren
Oud 28-08-2008, 16:36   #