Beste bezoeker, het lijkt erop dat je Internet Explorer 6 als browser gebruikt. Helaas wordt Hardware.Info niet 100% correct weergegeven in deze, inmiddels verouderde, browser. Voor een optimale ervaring raden we je aan om gebruik te maken van up-to-date versie van Mozilla Firefox, Microsoft Internet Explorer, Google Chrome, Apple Safari of Opera.

Meer details over DirectX 11 bekendgemaakt

hwi-h  Nieuws » Meer details over DirectX 11 bekendgemaakt

Nieuwsberichten

Meer details over DirectX 11 bekendgemaakt

Meer details over DirectX 11 bekendgemaakt

Auteur: Frank Knopers

Publicatiedatum: 24-07-2008 13:28

Categorie: Bedrijfsnieuws

Bronnen: Developmag / TG Daily

Views: 2580

Op het XNA Gamefest in Seattle heeft Microsoft meer details vrijgegeven over DirectX 11, wat een uitbreiding is op het huidige DX10.1 dat met Vista SP1 wordt geleverd. De nieuwe DX11 versie van deze software zal naast Vista ook moeten werken op Windows 7 en 7.5, de opvolgers van Vista. De grootste verbeteringen die de nieuwe DirectX standaard moet brengen zijn de betere ondersteuning voor multi-core CPU's en de verbeterde ondersteuning voor GPGPU, de verzamelnaam voor allerlei applicaties anders dan 3D games die op de GPU worden uitgevoerd. Vooral op het gebied van multi-core processors valt er nog veel te verbeteren, aangezien de meeste games niet meer dan twee cores goed kunnen benutten.

Daarnaast wordt ook Tesselation volledig geïmplementeerd in de nieuwe DirectX versie, waarmee de beelden nog realistischer worden weergegeven. De tesselator zit al reeds in de nieuwe ATI Radeon videokaarten, maar kan pas sinds de DX10.1 update daadwerkelijk gebruikt worden door game ontwikkelaars.

thumb

DirectX afbeelding

Op het gebied van Ray-tracing geeft DirectX 11 geen expliciete ondersteuning, maar het is al reeds getoond dat ook de oudere videokaarten ray-tracing kunnen uitvoeren via de DX9 API. DirectX11 moet ook backwards compatible zijn met de huidige DX10.0 en DX10.1 standaarden en zal dus ook via software updates kunnen werken op de huidige serie ATI en nVidia kaarten.

Gerelateerd nieuws
Stem nu: Hardware.Info Awards 2009 - Ronde 2
Nog 10 dagen stemmen: HWI Awards 2009
AMD verwacht DirectX 11 in 2009
AMD update Stream SDK naar versie 1.2
nVidia GT300 krijgt 512 shader processors?


Antwoord
24 juli 2008, 12:51#2
Member
 
Cyber.Wolf
0 score
Re: Meer details over DirectX 11 bekendgemaaakt
Dat is in ieder geval goed nieuws, dat we niet weer moeten vervangen als we DX 11 willen.
En ook niet hoeven te wachten op DX 11 kaarten, maar hoeft nVidia dan niet zijn kaarten dan eerst DX 10.1 klaar te maken, willen ze DX 11 erop zetten
Cyber.Wolf is offline   
24 juli 2008, 13:20#3
Hardware.Info Editor
 
 
Matthias Helder is Hardware.Info Crew
Re: Meer details over DirectX 11 bekendgemaaakt
Als nVidia ervoor kiest om meteen DX11 te implementeren, dan hebben ze dus automatisch ook DX10.1 geimplementeerd, immers DX11 is een uitbreiding op DX10.1 en tevens downwards compatible met DX10 en DX10.1
Matthias Helder is offline   
24 juli 2008, 13:30#4
Member
 
Cyber.Wolf
0 score
Re: Meer details over DirectX 11 bekendgemaaakt
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ScareCr0w
Als nVidia ervoor kiest om meteen DX11 te implementeren, dan hebben ze dus automatisch ook DX10.1 geimplementeerd, immers DX11 is een uitbreiding op DX10.1 en tevens downwards compatible met DX10 en DX10.1
Ik refereerde naar het artikel, waarin stond dat nVidia & Ati kaarten met software updates klaar zijn voor DX 11. Ik bedoelde dus niet nieuwe DX 11 kaarten
Cyber.Wolf is offline   
24 juli 2008, 13:33#5
Non-actief
 
 
Prodigys
0 score
Re: Meer details over DirectX 11 bekendgemaaakt
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyber.Wolf
Maar hoeft nVidia dan niet zijn kaarten dan eerst DX 10.1 klaar te maken, willen ze DX 11 erop zetten
"DirectX11 moet ook backwards compatible zijn met de huidige DX10.0 en DX10.1 standaarden..."

Zover ik weet zit Nvidia op DX10 en ATI op DX10.1 dus ze kunnen beide gewoon gebruikt worden bij DX11 hoor .
Prodigys is offline   
24 juli 2008, 13:54#6
Senior Member
 
VN11
0 score
Re: Meer details over DirectX 11 bekendgemaaakt
Oef! Ben ik blij dat DirectX11 compatibel is met DirectX10. Nu ja, ze konden het onmogelijk maken de consument nog is te dwingen nieuwe hardware aan te schaffen.
VN11 is offline   
24 juli 2008, 14:02#7
Member
 
 
Justinox
0 score
Re: Meer details over DirectX 11 bekendgemaaakt
Dus als ik het goed begrijp kan ik mijn huidige DX10 kaart (8800GT) gewoon gebuiken met DX11?? Dat zou wel gaaf zijn!
Justinox is offline   
24 juli 2008, 14:31#8
Hardware.Info Editor
 
 
Frank Knopers is Hardware.Info Crew
Re: Meer details over DirectX 11 bekendgemaaakt
Dat kan, al zul je met de DX10 kaarten van nVidia niet kunnen beschikken over de features van DX10.1 en de Tesselator, die wel op de AMD kaarten zitten.
Frank Knopers is offline   
24 juli 2008, 14:50#9
Member
 
Cyber.Wolf
0 score
Re: Meer details over DirectX 11 bekendgemaaakt
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frank Knopers
Dat kan, al zul je met de DX10 kaarten van nVidia niet kunnen beschikken over de features van DX10.1 en de Tesselator, die wel op de AMD kaarten zitten.
En dat is nou het antwoord waar ik op zat te wachten.
Dus als je een nVidia kaart DX 11 maakt met software update, dan mist het wel een aantal features die ATI wel heeft
Zolang nVidia zo duur is & geen DX 10.1 heeft, neem ik een ATI kaart
Cyber.Wolf is offline   
24 juli 2008, 15:00#10
Senior Member
 
ME4ME
0 score
Re: Meer details over DirectX 11 bekendgemaaakt
wat zou ATI meer kunnen dan nVidia dan?

nvidia heeft 10.0 en gaat dan via een update naar 11.0

ati heeft 10.1 en gaat dan via een update naar 11.0

..allebij zullen ze dus op 11.0 uit komen. Dan lijkt het me toch dat er geen verschil meer zal zijn tussen bijv een 4870 en een GTX 280 kwa funkties die ze kunnen.

nu is er dat wel, maar door de update dan dus niet meer...
dan moet je toch toegeven dat nVidia het gewoon slim heeft gespeeld door geen tijd en energie in DX10.1 te steken, en ergens anders op te concentreren
ME4ME is offline   
24 juli 2008, 15:05#11
Member
 
Cyber.Wolf
0 score
Re: Meer details over DirectX 11 bekendgemaaakt
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HenryKruijf
wat zou ATI meer kunnen dan nVidia dan?
Nou:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frank Knopers
Dat kan, al zul je met de DX10 kaarten van nVidia niet kunnen beschikken over de features van DX10.1 en de Tesselator, die wel op de AMD kaarten zitten.
Dat dus, de extra features van DX 10.1 + Tesselation (misschien een idee om eerst te kijken wat er nog meer gepost is in een topic voor je reageert )
Cyber.Wolf is offline   
24 juli 2008, 15:10#12
Hardware.Info Editor
 
 
Matthias Helder is Hardware.Info Crew
Re: Meer details over DirectX 11 bekendgemaaakt
Volgens mij is de tesselator unit niet echt een softwarematig iets, maar juist iets wat in de hardware aanwezig dient te zijn en door software (lees: programmeurs) gebruikt kan worden om "zonder veel performanceverlies extra polygonen aan objecten toe te voegen (1)". Volgens deze bron is het officieel ook geen onderdeel van de DX10 specificatie maar dus wel straks van DX11, als ik het goed begrijp.
Matthias Helder is offline   
24 juli 2008, 15:16#13
Member
 
Cyber.Wolf
0 score
Re: Meer details over DirectX 11 bekendgemaaakt
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ScareCr0w
Volgens mij is de tesselator unit niet echt een softwarematig iets, maar juist iets wat in de hardware aanwezig dient te zijn en door software (lees: programmeurs) gebruikt kan worden om "zonder veel performanceverlies extra polygonen aan objecten toe te voegen (1)". Volgens deze bron is het officieel ook geen onderdeel van de DX10 specificatie maar dus wel straks van DX11, als ik het goed begrijp.
Daarom werd het ook apart vermeldt dat het in DX 11 wel verwerkt zit.
En het ging mij er niet om of Tesselation in DX 10(.1) zit, maar dat Ati het wel heeft & nVidia niet.

EN dat nVidia de features die in DX 10.1 zitten (en dus niet in DX 10) ook moet missen.
Cyber.Wolf is offline   
24 juli 2008, 15:20#14
Hardware.Info Editor
 
 
Matthias Helder is Hardware.Info Crew
Re: Meer details over DirectX 11 bekendgemaaakt
Even om verwarring te voorkomen: bovenstaande reactie van mij was een reactie op Henry, maar vanwege het opzoeken van de bronnen duurde het typen van mijn bericht wat langer dan het jouwe
Matthias Helder is offline   
24 juli 2008, 15:23#15
Member
 
Cyber.Wolf
0 score
Re: Meer details over DirectX 11 bekendgemaaakt
Dan excuses voor de felle reactie
Cyber.Wolf is offline   
24 juli 2008, 15:25#16
Senior Member
 
ME4ME
0 score
Re: Meer details over DirectX 11 bekendgemaaakt
@Cyberwolf.. ik had het wel gelezen hoor... daar niet van.. maar hoef dr nog niet zomaar vanuit te gaan dat iets klopt.. iedereen zegt wat ie denk..ik dus ook

mijn punt is dus: maakt niet uit van waar je begint, als je toch allebij op DX 11 komt, dan maakt het dus niks uit of je nu DX10 of DX10.1 hebt..

voorbeeld:

nvidia:
gaat van punt A naar Punt C

Ati:
gaat van punt B naar Punt C

..ze zullen allebij op punt C uit komen, dus kwa DirektX maakt het helemaal niks uit.

Dat de ene fabrikant hardwarematig net wat meer kan dan de andere is een ander verhaal.
En daar zal ScareCr0w wel gelijk in hebben
ME4ME is offline   
24 juli 2008, 15:39#17
Hardware.Info Editor
 
 
Matthias Helder is Hardware.Info Crew
Re: Meer details over DirectX 11 bekendgemaaakt
Ik stel me zo voor dat het voordeel dat ATI nu heeft, van het nu al geimplementeerd hebben van DX10.1 en een Tesselation Unit, is dat straks met DX11 deze kaarten gebruik kunnen maken van meer features dan de nVidia DX10 kaarten. Daar DX11 downwards compatible is met DX10 en DX10.1, zal het uiteindelijk wel gewoon op beide type kaarten probleemloos draaien. Puur functioneel gezien zal het dan ook niet zoveel uitmaken, maar ATI-kaarten zullen bijv. misschien van wat extra features gebruik kunnen maken. Enfin, voordat dit werkelijkheid is zitten we waarschijnlijk toch alweer aan een nieuwe generatie kaarten

//edit: typo

Laatst gewijzigd door Matthias Helder; 16:19 om 16:19
Matthias Helder is offline   
24 juli 2008, 16:04#18
Member
 
Cyber.Wolf
0 score
Re: Meer details over DirectX 11 bekendgemaaakt
Daar heb je gelijk in
Cyber.Wolf is offline   
24 juli 2008, 16:07#19
Junior Member
 
Toettoetdaan
0 score
Re: Meer details over DirectX 11 bekendgemaaakt
zie hier dat somige mensen denken dat hun kaart door een update DX11 word....
is dus niet zo blijft een DX10(.1) kaart.

aleen games die DX11 zijn kunnen ook gedraaid worden met een DX10(.1) maar dan aleen met de futers waar de desbetrefende DX10(.1) over beschikt.

BV: als in DX11 AA ineens 3keer zo snel werkt maar je gebruikt een DX10 kaart dan heb je dat voordeel dus niet terwijl je vrijwel hetzelfde ziet. (MUV de FPS )

(zoals ScareCr0w net zegt, was toen nog aan het typpen)
Toettoetdaan is offline   
24 juli 2008, 16:26#20
Senior Member
 
 
B.Gerrits
0 score
Re: Meer details over DirectX 11 bekendgemaaakt
We kunnen tegenwoordig het maximale van Directx10 nog niet eens aan, word Directx11 dan beter, maar minder zwaar?

mvg
B.Gerrits is offline   
24 juli 2008, 16:31#21
Member
 
Putje1978
0 score
Re: Meer details over DirectX 11 bekendgemaaakt
Wat ik denk.

Ik denk als DX11 uitkomt. Dit op een groter aantal kaarten van ATI werkt dan op Nvidia kaarten. Bij ATI zitten sommige functies van DX11 dus al in de 3800 serie, bij Nvidia moet je dus gewoon een nieuwe kaart kopen en die zijn niet echt de goedkoopste
Putje1978 is offline   
24 juli 2008, 16:43#22
Member
 
Cyber.Wolf
0 score
Re: Meer details over DirectX 11 bekendgemaaakt
Het was juist de bedoeling met DX 10 dat het minder kracht nodig zou hebben.
En dat kun je ook zien in games die vanaf het begin voor DX 10 zijn ontwikkeld (had ik ergens gelezen een keer)
Crysis is een fantastisch mooie game, maar is volgens mij voor DX9 ontworpen & door de omzetting naar DX 10 is het een heel zwaar spel voor grafische kaarten.
Cyber.Wolf is offline   
24 juli 2008, 16:50#23
Member
 
 
motormouse
0 score
Re: Meer details over DirectX 11 bekendgemaaakt
Tegen de tijd dat DX-11 volledig door spelontwikkelaars zal worden gebruikt zullen mijn 8800GTS 512 kaartjes wel aan vervanging toe zijn en heeft Nvidia alle features vast wel op zijn nieuwe kaarten van dat moment zitten.
Het ATI-kamp zal nu dan wel (al dan niet terecht) een lange neus willen trekken naar ons Nvidia gebruikers maar eerlijk gezegd maak ik me nog geen zorgen.Over 1-2 jaar koop ik toch een paar nieuwe GPU''s en is alles weer recht getrokken.Bij gamers is het toch vaak de GPU die als eerste vervangen gaat worden om weer mee te kunnen dus ik moet nog zien op welke termijn we welk voordeel ingame gaan hebben van DX-11.
Ik zou zeggen;laat maar komen die technologie,daar worden gamers blij van maar ook zeker ATI en Nvidia.Dan hebben die weer een goede manier om weer nieuwe kaarten aan ons te verkopen,but that's bizznizz!!
motormouse is offline   
24 juli 2008, 16:55#24
Member
 
Cyber.Wolf
0 score
Re: Meer details over DirectX 11 bekendgemaaakt
Daar heb je helemaal gelijk in, want door te zeggen dat een kaart "DirectX 11 compatible" is, verkoopt het gewoon een stuk beter. Ook al zijn de kaarten van Ati er al geschikt voor.

En ook omdat als nVidia een nieuwe kaart uitbrengt, kan Ati natuurlijk nooit ver achter blijven.
Cyber.Wolf is offline   
24 juli 2008, 17:01#25
Junior Member
 
rovli
0 score
Re: Meer details over DirectX 11 bekendgemaaakt
Ik kan het fout hebben maar volgens mij zullen de spel ontwikkelaars DX 10.1 overslaan en gelijk DX 11 implementeren. Zodoende zijn de futueres leuk van 10.1 maar is het zinloos omdat het niet in games gebruikt wordt. Dus mij inziens mis je niks aan DX 10.1
rovli is offline   
24 juli 2008, 17:06#26
Hardware.Info Editor
 
 
Matthias Helder is Hardware.Info Crew
Re: Meer details over DirectX 11 bekendgemaaakt
Citaat:
DirectX 11, wat een uitbreiding is op het huidige DX10.1
Oftewel: de features die in DX10.1 zitten, zitten ook in DX11. DX10.1 is daarmee een subset van DX11 en kan daardoor niet "zinloos" zijn. Maar dat had je vast zelf ook al gelezen?
Matthias Helder is offline   
24 juli 2008, 17:09#27
Junior Member
 
rovli
0 score
Re: Meer details over DirectX 11 bekendgemaaakt
ik bekeek het van de game kant,lol
rovli is offline   
24 juli 2008, 17:32#28
Junior Member
 
 
ThR
0 score
Re: Meer details over DirectX 11 bekendgemaaakt
Weet hier dan niemand wat backwards compatible betekent?

"Backwards compatible" wil zeggen dat de nieuwe versie alle ondersteuning die de vorige versie had op dezelfde manier heeft. Dit betekent dus dat DX10 kaarten gewoon zonder problemen in een DX11 omgeving kunnen werken.

Je kunt dus gewoon DX11 installeren met je huidige DX10 kaart in je PC, dus je zult de voordelen van betere schaling naar meerdere CPU's hebben (en DX10.1 kaarten zullen ook gebruik kunnen maken van verbeterde tesselator toepassingen), en wellicht nog wat verbeteringen.

Het betekent niet dat alle nieuwe DX11 functies door DX10 kaarten kunnen worden gebruikt. Dus is er (zoals al genoemd) een nieuwe functie die ervoor zorgt dat AA 3x sneller werkt, dan zal je kaart die functie nog steeds niet kunnen gebruiken.
ThR is offline   
24 juli 2008, 19:53#29
Member
 
JP_Linkens
0 score
Re: Meer details over DirectX 11 bekendgemaaakt
Ben ik benieuwd of de volgende generatie Nvidia kaarten meteen Dx 11 compatible zijn en Dx10.1 dus word overgelsagen. (Als zit die ondersteuning daar dan dus wel in ja)
JP_Linkens is offline   
24 juli 2008, 20:12#30
Hardware.Info Editor
 
 
Matthias Helder is Hardware.Info Crew
Re: Meer details over DirectX 11 bekendgemaaakt
Begin dit jaar waren er nog geruchten dat nVidia mogelijk DX10.1 zou gaan overslaan. Onlangs lijkt echter het tegenovergestelde gesuggereerd te worden: namelijk dat we eind dit jaar/begin volgend jaar toch nog nVidia kaarten met DX10.1 gaan zien. De tijd zal het leren (overigens lijkt daarmee indirect gesuggereerd te worden dat DX11 voorlopig nog wel even op zich laat wachten?)
Matthias Helder is offline   
25 juli 2008, 16:40#31
Member
 
JP_Linkens
0 score
Re: Meer details over DirectX 11 bekendgemaaakt
@ScareCr0w

Ja maar in dat artikel staat "'Volgende Nvidia-gpu's ondersteunen Directx 10.1 en gddr5".

Als die kaarten nou DirectX11 compatible zijn ondersteunen ze ook DirectX10.1

En ze zullen toch iets moeten doen om ATI weer achter zich te laten. Denk dat alleen het verlagen van prijzen weinig nut heeft.

ATI kan ondertussen verschillende kaarten in een opstelling zetten, is veel goedkoper heeft DirectX 10.1 enz.
Alle 3 zeer belangrijke dingen.

Nvidia zal dus op ze mints moeten zorgen dat ze het die zelfde dingen moeten hebben en meer om ATI weer te kunnen overtreffen, zeker als ze ook weer meer voor de kaarten willen vragen als ATI doet.

Dus als Nvidia die bevengenoemde functies van ATI erop weet te proppen plus meer (DirectX11) en de prijs niet weer te hoog word is het de enige kans om weer echt boven ATI komen te staan. Ze hebben iig genoeg geld in kast om dat mogenlijk te maken.
JP_Linkens is offline   
25 juli 2008, 18:33#32
Hardware.Info Editor
 
 
Matthias Helder is Hardware.Info Crew
Re: Meer details over DirectX 11 bekendgemaaakt
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP_Linkens
Ja maar in dat artikel staat "'Volgende Nvidia-gpu's ondersteunen Directx 10.1 en gddr5".
Als die kaarten nou DirectX11 compatible zijn ondersteunen ze ook DirectX10.1
Uiteraard, maar het lijkt me nogal vanzelfsprekend dat wanneer ze het over DX11 kaarten zouden hebben, dit ook wel genoemd zou zijn
Matthias Helder is offline   
26 juli 2008, 02:02#33
Member
 
JP_Linkens
0 score
Re: Meer details over DirectX 11 bekendgemaaakt
Behalve als Nvidia bewust nog maar een gedeelte lekt.
JP_Linkens is offline   
26 juli 2008, 02:19#34
Hardware.Info Editor
 
 
Matthias Helder is Hardware.Info Crew
Re: Meer details over DirectX 11 bekendgemaaakt
Mwah, laten we eerst de komende tijd maar even wachten op wat meer nieuws van MS over wanneer ze van plan zijn DX11 officieel voltooid te hebben en te lanceren. Daarnaast is de algemene tendens van hardwarefabrikanten normaliter toch wel dat ze graag hun "kunstjes" showen. Lijkt mij daardoor aannemelijk dat ze DX11 dan wel genoemd zouden hebben indien daar serieus sprake van zou zijn.

Overigens is het niet eens zeker dat de "bron" van het artikel op waarheid berust. We kunnen dus wel door blijven gissen, maar daar schieten we niet veel mee op. Zoals ik al zei: de tijd zal het leren
Matthias Helder is offline   
Antwoord
Hardware.Info in andere landen: België - Nederland - United Kingdom - United States