Vergelijkingstest: de beste joysticks en stuurtjes
9 producten gekoppeld aan dit artikel 

![]() |
| 29 oktober 2009, 08:51 | #2 |
Junior Member | 0 score Ik mis een beetje de producten van Saitek, zoals de X52 en dergelijke. Dit zijn toch niet de minste producten in de flightsim wereld. Laatst gewijzigd door Dennis_k; 8:58 om 8:58 |
![]() ![]() ![]() | ![]() |
| 29 oktober 2009, 09:03 | #3 |
Member | 0 score leuke test, ik was eigenlijk ook wel benieuwd naar de Logitech G27 of daar veel verschil in zit ter vergelijking met de G25. |
![]() ![]() ![]() | ![]() |
| 29 oktober 2009, 09:41 | #4 |
Junior Member | 0 score Lekker veel vergelijkingstesten de laatste tijd. Goed bezig! |
![]() ![]() ![]() | ![]() |
| 29 oktober 2009, 09:56 | #5 |
Junior Member | 0 score artikel nog niet gelezen, maar het valt mij op dat idd de G27 (¤ 260) mist. En er helemaal geen Fanatec stuurtjes zijn getest (vanaf ¤ 170 t/m ¤ 500). http://www.fanatec.de/html/index.php?id=230&lang=en EDIT: het artikel gelezen (stuurtjes). ¤ 250 Gemiddeld voor een G25 klopt wel redelijk, maar met een minimum prijs van ¤ 158 is deze een stuk bereikbaarder voor de doorsnee sim-gamer. Toen ik mijn G25 kocht, 2,5 jaar geleden, betaalde ik ¤215. Dus voor de liefhebber, even zoeken en je hebt een prima stuur! de gold award is dan ook zeker verdient! Laatst gewijzigd door veldt000; 10:29 om 10:29 |
![]() ![]() ![]() | ![]() |
| 29 oktober 2009, 10:21 | #6 |
Junior Member | 0 score Volgens mij is dit al een wat oudere test, toen de G27 nog niet beschikbaar is. Ik heb deze test al een tijd terug gelezen in het blad. Maar desalnietemin, zoveel verschilt de G27 helemaal niet van de G25. Wat extra knopjes (handig) en wat subtiele maar verder twijfelachtige verbeteringen. |
![]() ![]() ![]() | ![]() |
| 29 oktober 2009, 11:11 | #7 |
Junior Member | 0 score De G27 wordt hier gereviewd. http://www.youtube.com/watch?v=V5-BowDSEc0 Let niet teveel op het gele banaantje |
![]() ![]() ![]() | ![]() |
| 29 oktober 2009, 11:42 | #8 |
Junior Member | 0 score Jah wrm ze de G27 niet getest hebben begrijp ik ook niet, maar de verschillen zijn vrij klein. Heb beide al getest, zie hier de voornaamste verschillen. G27: -Heeft led displays en buttons op het stuur voor bv NOS in nfs of gebruik je voor andere toepassing. -De rem & gaspedaal staan verder uit elkaar -Het systeem van de versnellings pook is veeeeel beter, realistiser en duurzamer. Niet zo echt veel verschillen, sinds ik het nog altijd aangenamer vind om te schakelen aan het stuur. Moet wel zeggen als je voor de G25 zou gaan, die versnellingspook is echt rommel, alles is van hoge kwaliteit maar die pook...Is echt percies playmobil of zo. Als je daar en tege de versnellingspook continue gebruikt, ga dan voor de G27. Pas wel op, bij de G27 kun je de versnellingspook maar op 1 manier gebruiken. |
![]() ![]() ![]() | ![]() |
| 29 oktober 2009, 11:54 | #9 |
Hardware.Info Editor | Het staat hier twee posts boven, Silencer0: de G27 was net aangekondigd en nog niet voor testen verkrijgbaar toen dit artikel werd geschreven. |
![]() ![]() ![]() | ![]() |
| 29 oktober 2009, 12:12 | #10 |
Junior Member | 0 score Ow...srr, zag geen G27 ertusse staan en begon direct reactie te type. Heb belangrijkste punte gegeve dus dat spaart jullie al wat werk eh |
![]() ![]() ![]() | ![]() |
| 29 oktober 2009, 12:19 | #11 |
Junior Member | 0 score Ik heb die Logitech Momo, en ben er zeer tevreden over. Ik had em gekocht voor 80 euro geloof ik, bij Alternate. Prima product |
![]() ![]() ![]() | ![]() |
| 29 oktober 2009, 13:24 | #12 |
Hardware.Info Editor | Logitech heeft nog geen testexemplaren van de G27 beschikbaar voor pers. Wanneer deze wel beschikbaar komt zullen we hem head-to-head testen met de G25. Even geduld dus nog! |
![]() ![]() ![]() | ![]() |
| 29 oktober 2009, 15:02 | #13 |
Member | 0 score Wat betreft de race-stuurtjes, van joysticks en flightsims heb ik geen kaas gegeten, leuk om te zien dat er wat getest wordt zodat ik kan zien hoe anderen er over denken. Aangezien ik zelf ietwat fanatiek ben en dus extra ¤¤¤ wil betalen voor betere spullen had ik graag gezien dat er (ook) meer high-end speelgoed getest was. Want hetgeen ik hier zie liggen is behalve de G-25 natuurlijk eigenlijk alleen geschikt voor de casual of budget gamer. Zo had ik bovengenoemde Fanatec graag getest gezien (verdorie al 2x besteld maar iedere keer niet leverbaar .......) in combinatie met de clubsport pedals. Desalniettemin ben ik tot de dag van vandaag tevreden met mijn orginele rode Logitech Momo (ja de echte die ik 9 jaar geleden voor 550 gulden heb gekocht en waarvoor ik gek verklaard ben) waarmee ik gisteren nog gestuurd heb. De G-25 heb ik ook gekocht maar dan speciaal voor de PS/3 in combinatie met F-1 (er is immers al 5 jaar geen serieuze opvolger voor GP4 .....). Op zich een prettig setje maar voor mij is die console met die pook onnodig en zelfs een beetje onhandig. En vind ik de pedalen veel te dicht op elkaar staan (sowieso 3 pedalen voor F-1 niet nodig) waardoor ik als automaatrijder regelmatig 2 pedalen indruk. Daarom was het juist leuk geweest om naast de G-25 ook de G-27 te testen. Is het een idee tzt een test te organiseren met (race) specialisten op dit vlak? Ik bedoel ik vind heftige SLI/ Crossfire/ Overclock/ Intel Extreme verslagen heel interessant maar wellicht is er ook interesse in iets extra diepgang in dit onderwerp en de producten? |
![]() ![]() ![]() | ![]() |
| 29 oktober 2009, 15:26 | #14 |
Hardware.Info Editor | Er zijn heel aardige F1-addons voor rFactor, GTR2, RACE 07 en GTR Evo. De MMG F1 2007 mod voor rFactor is zeker een aanrader. Tevens zijn er mooie mods voor A1 GP en Champ Cars te vinden, als de F1 mods je niet bevallen... |
![]() ![]() ![]() | ![]() |
| 29 oktober 2009, 16:07 | #15 |
Junior Member | 0 score Leuk dat dit soort randapparatuur ook getest wordt! Ik mis bij de joysticks en vliegstuurtjes toch wel Saitek! Ik heb zelf een Saitek pro flight yoke system en een Saitek X52, die naar mijn mening heel fijn werken |
![]() ![]() ![]() | ![]() |
| 29 oktober 2009, 16:07 | #16 |
Member | 0 score Ik wil de mensen die van plan zijn de Logitech MOMO Racing te kopen nog even attent maken op de pedalen. Deze kunnen na veel gebruik nogal wat problemen veroorzaken. Je kan dat niet meer 100% gas geven of remmen. Gelukkig is Logitech op de hoogte van deze problemen dus met een simpel mailtje naar hun support afdeling krijg je meteen een nieuwe set thuis gestuurd. Ik heb mijn eerste exemplaar ongeveer 7 jaar geleden gekocht en het stuur werkt nog altijd prima. Inmiddels heb ik wel 4 sets pedalen versleten |
![]() ![]() ![]() | ![]() |
| 29 oktober 2009, 16:09 | #17 | |
Member | 0 score Quote:
Om eerlijk te zijn had ik veel verwacht van NFS Shift maar dat viel me toch tegen (echt teveel arcade). Begin volgend jaar wordt F-1 2010 verwacht (zowel PC als PS3) dus ik wacht nog wel even. | |
![]() ![]() ![]() | ![]() |
| 29 oktober 2009, 16:15 | #18 | |
Member | 0 score Quote:
| |
![]() ![]() ![]() | ![]() |
| 29 oktober 2009, 16:59 | #19 |
Junior Member | 0 score Ik mis eigenlijk de echte racestuurtjes van Fanatec. Voor de racesim fan is dit het echte werk en als je het vergelijkt met de G-25 nog betaalbaar ook. Recentelijk zijn ze uitgekomen met een Porsche 911 RS stuur en alluminium pedalen voor een redelijke prijs. Deze is ook al getest tegen de G-27 van Logitech en won met vlag en wimpel. |
![]() ![]() ![]() | ![]() |
| 29 oktober 2009, 17:17 | #20 | |
Member | 0 score Quote:
Ik heb zelf een Saitek Cyborg Evo Force feedback stick waar ik echt heel tevreden over ben. | |
![]() ![]() ![]() | ![]() |
| 29 oktober 2009, 17:23 | #21 | ||
Hardware.Info Editor | Wat betreft de Fanatec-opmerkingen: het zal ongetwijfeld betere kwaliteit zijn dan een G25/G27, maar qua prijs is het ook wel andere koek. De goedkoopste Fanatec-setup: 1) Fanatec GT3 RS ¤170,- 2) Fanatec standaard pedalen ¤50,- 3) Fanatec standaard shifter ¤50,- 4) Vaste verzendkosten ¤10,- per product ¤30,- Dan moet het spul leverbaar zijn, Fanatec produceert en levert batchgewijs (dat betekent meestal wachten). Dan moet het spul verscheept worden, waarbij het volgende vermeld wordt: Quote:
Quote:
Dat is wel even wat anders dan voor pakweg ¤175,- een complete en zeer degelijke G25 bestellen bij een webshop naar keuze en verzekerd thuis laten afleveren... | ||
![]() ![]() ![]() | ![]() |
| 29 oktober 2009, 21:21 | #22 |
Junior Member | 0 score Niet helemaal mee eens, een G27 heeft een verkoop advies prijs van ruim 300 euro, het fanatec GT3 RS stuur clubsport edition is met afstand beter dan de logitech producten voor een prijs van 299,95 incl VAT en verzendkosten: http://www.fanatec.de/webshop/new_eu...36b7e131e34e16 OL'ja en dat is incl pedalen van zeer goede kwaliteit! Nu leverbaar en ja die verzending is wat minder, maar voor 300 euro vind je nergens een beter set dan dit. Laatst gewijzigd door TheTeek; 21:24 om 21:24 |
![]() ![]() ![]() | ![]() |
| 29 oktober 2009, 21:52 | #23 |
Junior Member | 0 score Al jaren een tevreden gebruiker van de G25. Zoveel beter dan m'n vorige Logitech stuurtje. Alleen de pedalen al. Enige waar ik me aan stoor zijn de flippers om te schakelen. Dat is een stuk metaal, waardoor de ene kant meebeweegt met de andere. Dit heeft (bij mij) soms tot het gevolg dat ik omhoog schakel wanneer ik omlaag wil schakelen. Die prijs van 250 euro is wat overdreven, want je moet echt hard zoeken wil je em zo duur vinden. Zelfs toen ik hem bij de introductie kocht was hij veel goedkoper. |
![]() ![]() ![]() | ![]() |
| 29 oktober 2009, 22:16 | #24 |
Hardware.Info Editor | Je hebt ongetwijfeld helemaal gelijk, maar juist om die prijs ging het. Voor een G25 kun je minstens ¤100,- minder neertellen. De G27 wordt pas interessant als ie ongeveer even duur als een G25 is, minimaal verschil tussen die twee... |
![]() ![]() ![]() | ![]() |
| 30 oktober 2009, 09:34 | #25 |
Junior Member | 0 score Mee eens, een G25 is zeker een mooi stuur en een stuk goedkoper, maar de G27 zou in verhouding enkele verbeteringen hebben zoals een beter/minder rumoerige overbrenging van de tandwielen, beetje zoals de Driving Force GT van Logitech, dit ten opzichte van de G25. Fanatec maakt net boven de logitech prijs een stuur die qua kwaliteit niet te meten valt met een logitech, in verhouding tot een G27 valt dat prijs verschil wel te overwegen. Jammer overigens dat de Driving Force GT niet is meegenomen in de review, dat is echt een zeer goed betaalbaar stuur (onder de honderd euro) met een hoge kwaliteit en zowel op PC als op PS3 te gebruiken. Sommigen vinden de Driving Force GT qua stuur zelfs beter dan de G25, de G25 wint het alleen vanwege de pedalen. Laatst gewijzigd door TheTeek; 9:36 om 9:36 Reden: typo |
![]() ![]() ![]() | ![]() |
| 30 oktober 2009, 10:29 | #26 | |
Member | 0 score Quote:
De pedalen van de G25 zijn van veel betere kwaliteit dan die van de zwarte MOMO en gaan doorgaans ook een stuk langer mee. De pedalen van de rode MOMO zijn ook van betere kwaliteit en hebben een langere levensduur dan die van de zwarte MOMO. Het probleem bij de pedalen van de zwarte MOMO zit hem in de potmetertjes die in de pedalen zitten. Die verslijten gewoon erg snel en stof helpt ook niet echt mee. | |
![]() ![]() ![]() | ![]() |
| 31 oktober 2009, 22:10 | #27 |
Member | 0 score jammer dat de net geintroduceerde G27 hier niet bij zit wel mooie test |
![]() ![]() ![]() | ![]() |
| 1 november 2009, 00:13 | #28 |
Hardware.Info Editor | Lees even de andere reacties en reacties daarop |
![]() ![]() ![]() | ![]() |
| 2 november 2009, 15:02 | #29 |
Member | 0 score nee, ik weet dat de G27 niet in deze test staat, ook waarom, waarom denk je anders dat ik deze test "deze zomer al in italie heb gelezen?" |
![]() ![]() ![]() | ![]() |
| 5 november 2009, 01:07 | #30 |
Senior Member | 0 score Ik heb een een aantal jaar geleden naar Joysticks gekeken en toen had Logitech dezelfde modellen als nu. Een aantal vrienden van mij hebben van die dingen gekocht en na een paar maanden tijd kon je er bijna niks meer mee doen, behalve heel erg zwabberend vliegen... Die G25 zie ik trouwens voor veel minder dan 250 euro staan. |
![]() ![]() ![]() | ![]() |
| 6 november 2009, 15:12 | #31 |
Junior Member | 0 score Ja die mis ik ook. Eigenlijk vind ik die zo erg goed, dat ik het hele deel van joysticks in dit artiekel niet relevant vind en niet. (sorry voor de schijver! Wel goed geschreven.) |
![]() ![]() ![]() | ![]() |
| 6 november 2009, 23:27 | #32 |
Junior Member | 0 score Heb dinsdag nog even de G27 en G25 vergeleken bij de Mediamarkt. Ze waren dan wel niet aangesloten, maar kon al snel 2 grote verbeteringen in de constructie constateren. Ten eerste draait het stuur van de G27 idd soepeler rond en maakt daarbij minder lawaai. Hopelijk is dat ook zo wanneer hij is aangesloten. Krijg hier regelmatig de klacht dat m'n stuur veel kabaal maakt en het een en ander trilt hard mee op m'n bureau. Ten tweede heeft de G25 het probleem dat als je met de rechter flipper omhoogschakelt, de linkerflipper ook beweegt omdat het een geheel is (en andersom). Bij de G27 beweegt het niet meer mee. Dat is een verbetering waar ik wel op zat te wachten, omdat ik wel eens verkeerd schakel door de ongewenste bewegingen van de flippers bij de G25. Jammer dat het prijs verschil zo groot is. De G25 was 165 euro en de G27 300 euro. Voor dat prijsverschil heb je dus bovenstaande verbeteringen + een hopelijk goedwerkende H-shifter (voelde idd veel beter aan) + 6 knoppen op stuur ipv 2 + led-indicators voor toerental/overschakelmoment Laatst gewijzigd door josh-hill; 23:32 om 23:32 |
![]() ![]() ![]() | ![]() |
| 9 november 2009, 16:05 | #33 |
Senior Member | 0 score De G25 was alleen de laatste tijd zo goedkoop. Toen de G25 net nieuw op de markt was, was 'ie ook 200+ euro. En dan moet je ook nog rekening houden met inflatie. 200 euro van 2 jaar geleden is nu eerder 230 euro. |
![]() ![]() ![]() | ![]() |
![]() |
Gerelateerde producten
Gerelateerde artikelen over
Plaats op NuJij
Plaats op eKudos


















