Beste bezoeker, het lijkt erop dat je Internet Explorer 6 als browser gebruikt. Helaas wordt Hardware.Info niet 100% correct weergegeven in deze, inmiddels verouderde, browser. Voor een optimale ervaring raden we je aan om gebruik te maken van up-to-date versie van Mozilla Firefox, Microsoft Internet Explorer, Google Chrome, Apple Safari of Opera.

Forum

Ga terug   Hardware.Info » Software » Overige software en Programmeren

Reageren

Discussie tools Weergave
Oud 7 november 2009, 13:59   #1
joz
Senior Member

joz is gewoon hartstikke aardig
Standaard Gebruik nu al je geheugen! => 32 bit OS en >= 4GB

Ik wou overstappen op een 64 bits OS maar aangezien MS het niet fatsoenlijk voor elkaar krijgt om S3 standby te laten werken ga ik trug naar 32 bits XP.
Nou heb ik al geupgrade naar 8GB voornamelijk met de intentie om te gebruiken als RAMDisk en was in de veronderstelling dat dit niet zou gaan in 32 bits maar niets is minder waar! check dit;
http://www.pchijack.com/os/windows-3...-on-32-bit-os/

Oftewel, voor elke 32 bits gebruiker met >= dan 4GB is dit een uitkomst en wou het jullie niet onthouden. Je moet wel ff een duit neerleggen voor de software aangezien er geen gratis alternatieven zijn maar dat doe ik graag voor zo'n vernuftige oplossing!
joz is offline Systemen van gebruikers   Quote het bericht waarop je reageert
Oud 7 november 2009, 14:22   #2
jan-willem3
Senior Member

jan-willem3 is op weg naar de top
Standaard Re: Gebruik nu al je geheugen! => 32 bit OS en >= 4GB

Met dat programma kun je alleen gebruiken om bestanden tijdelijk zelf op te slaan in ram...
Maar na dat je afsluit verliest het zijn data en verder kunnen ze je pagefile er op zetten waardoor je syteem wat sneller werkt... Dit programma zorgt er dus alleen voor dat je de extra ram kunt herkennen en enventueel voor de bovenstaande doel einden te gebruiken.
jan-willem3 is offline Systemen van gebruikers   Quote het bericht waarop je reageert
Oud 7 november 2009, 14:23   #3
joz
Senior Member

ja klopt dat is ook precies de bedoeling., Windows kan niet ineens meer dan de om en nabij 3GB aanspreken uiteraard, leek me logisch, da's nml algemeen bekend.
Voor mijn toepassing is het erg handig, timeshift buffer, temp files en pagefile allemaal op de ramdisk.

Wat je zegt over dat het weg is als je de PC uitzet klopt ook helemaal maar een simpele batch schrijven die bij elke opstart word uitgevoerd om wat files te kopieren heb je ook zo geschreven en daarmee kan je zo de toepassing uitbreiden.
Voorbeeldje; Ik ga denk ik een batch schrijven die hardlinks maakt naar de RAMDisk zodat MediaPortal de fanart (achtergrond afbeeldingen) uit de RAMDisk leest waardoor het hoogstwaarschijnlijk 50x sneller inlaad. Nu is de overgang nml niet zo lekker en voelt soms een beetje laggy.

Beetje fantasie en je kan er vanalles mee.

Ik zou zelfs Mediaportal in zijn geheel van de ramdisk kunnen runnen met wat batches en hardlinks (wat ook blijft werken na geen spanning op het RAM door de kopieer methode/automatisering).

---EDIT---

Nu aan het testen, je moet wel ff de /pae switch toevoegen aan je boot.ini
http://www.superspeed.com/desktop/faq.php#A002

Laatst gewijzigd door joz; 7 november 2009 om 14:54
Oud 7 november 2009, 15:08   #4
jan-willem3
Senior Member

Edit heb het ook even getest Maar vind de snelheid nog wel meevallen eigenlijk.
Leuker is wss weet niet of het kan er eentje creert en er een compleet os op zet.
Ook het schrijven ging bij mij niet extreem snel lezen ging wel redelijk vlot maar omdat alles not steeds via een omweg moet blijft het traag.
jan-willem3 is offline Systemen van gebruikers   Quote het bericht waarop je reageert
Oud 7 november 2009, 15:22   #5
joz
Senior Member

Schrijven is natuurlijk gewoon afhankelijk van de leessnelheid van het andere medium (ws je HD) dus dat vind ik logisch, het idee is dat schrijven direct uit het geheuegn (wat gebeurt mbv timeshifting) super snel is. Het lezen zou in elke situatie stukken sneller moeten zijn als het eenmaal op de ramdisk staat.
Ik kom er nu wel net achter dat je per se de pro variant moet hebben al wil je dit doen met >= 4GB en het stuk via PAE benaderen wat ik dus wil, dat is wel duurder geintje

---EDIT---

Nog een kleine toevoeging voor geintereseerden.
Superspeed ramdisk maakt het mogelijk een image te bewaren op een HD of ander non volatile opslag medium waarbij hij deze in de achtergrond inlaad bij het opstarten van windows. Hierdoor kan je dus een meer permanentere opslag van de ramdisk maken.

Laatst gewijzigd door joz; 8 november 2009 om 10:40
Oud 8 november 2009, 10:23   #6
jan-willem3
Senior Member

Het lezen ging wel snel ja bij mij HD tune 1500 mb per sec
Maar waarvoor had je de plus versie nodig?
Oud 8 november 2009, 10:41   #7
joz
Senior Member

De Pro versie maakt het mogelijk om het gedeelte unmanaged ram aan te spreken. Dat is dus het stuk ram waar windows niets mee doet door de 32 bits limitatie. Dit kan dus mbv superspeed ramdisk pro (de normale kan dat niet) en je moet de /PAE switch toevoegen aan je boot.ini zodat superspeed ramdisk ook kan werken met het unmanaged gedeelte.
Ik zelf ben erg tevreden met deze opzet. Ik had het niet verwacht maar windows is dankzij deze tweaks echt een stuk rapper geworden. Komt denk ik voornamelijk doordat de pagefile nu ook in het geheugen zit.
Je kan de pagefile natuurlijk ook uitzetten maar na gister wat gelezen te hebben ben ik erachter dat je de pagefile hoe dan ook nodig hebt, ligt een beetje aan hoe bepaalde programma's zijn geschreven.
Je kan windows nml vertellen hoe tijdelijk een bestand is, met 1 v/d waarden is het mogelijk dat een bestand of op de HD beland of evt in de pagefile. In deze situatie is de keuze voor de pagefile stukken sneller, beetje ingewikkeld verhaal kan wel ff bron zoeken bij interesse.

Ik draai nu 5GB ramdisk en 3GB voor windows (kan je ook instellen dmv Above4GB en Below4GB register waarden), ruimte zat!

-----EDIT-----

Die 1500MB/s read vind ik nog sloom Check dit, off the charts;

DDR 2 geheugen @ 740 zoveel MHz

Nog een kleine PS on the side;
De ramdisk driver heeft moeite met standby, gebruik MCE standbytool en devcon om de driver voor standby te unloaden en uit standby te loaden

Laatst gewijzigd door joz; 8 november 2009 om 10:53
Oud 8 november 2009, 12:16   #8
jan-willem3
Senior Member

Hmm mijn cpu gebruik is wel veel lager hd tune geeft -1.0 aan maar in werkelijkheid is het 6 procent ongeveer. Vermoedelijk heeft mijn lage snelheid te maken dat ik een amd proccesor phenom 9500 die draait onder een am2 moederbord dus ik heb nog de oude hypertransport versie. Weet niet of dit uitmaakt in windows krijgt mijn ram wel een 7.3. En ten tweede heb ik het idee dat de snelheden hoger worden waneer je de file groter maakt moe je maar is proberen (getest valt mee de minium word wel wat lager.
Helaas heb ik maar 4 gb (@800 mhz) ram en kan dus niet zo mooi 5 gb instellen als jij hebt
Kan de pagefile er wel gedeeltelijk inzetten scheelt wel iets. Ik heb nu 600 mb ingesteld onder een 64 bit os.
Ook een truckje is om je tijdelijke internet bestanden er op op te slaan.
Dit kan je doen door in firefox about:config in te tikken.
Nieuwe string aan maken: met deze naam browser.cache.disk.parent_directory
en daarna schijfletter:\map in te voeren als het goed is zie je de map vullen met cashe bestanden naarmate je gaat rondsurfen.

Weet jij trouwens een manier hoe ik er voor kan zorgen dat windows eerst mijn ramdisk page file aanspreekt en dan pas de C schijf?

En btw weet jij wat het nut is van de optie compressed file system?

En heb jij de optie save at systemshutdown aanstaan heb hem uitgezet kreeg een bsod bij afsluiten..

Laatst gewijzigd door jan-willem3; 8 november 2009 om 12:44
Oud 8 november 2009, 12:49   #9
joz
Senior Member

Citaat:
Vermoedelijk heeft mijn lage snelheid te maken dat ik een amd proccesor phenom 9500 die draait onder een am2 moederbord dus ik heb nog de oude hypertransport versie.
Mijn CPU is in verhouding stukken trager dan die van jou, draai dit alles op een 5050E maar dan wel AM2+ bordje dus wellicht dat idd de HT beetje invloed heeft.
Citaat:
En ten tweede heb ik het idee dat de snelheden hoger worden waneer je de file groter maakt moe je maar is proberen (getest valt mee de minium word wel wat lager.
Dat zou niet horen en lijkt me wederom de oorzaak van het "andere" medium, HDs zijn vrij traag met kleine files.
Citaat:
Weet jij trouwens een manier hoe ik er voor kan zorgen dat windows eerst mijn ramdisk page file aanspreekt en dan pas de C schijf?
Toch gewoon instellen dat er geen pagefile op c mag en een custom size op de ramdisk? Daarnaast kan je nog de regtweak doen (als je het zo doet is dat aan te raden, iig voor XP) die in het artikel word genoemd van de eerste post.
Citaat:
En btw weet jij wat het nut is van de optie compressed file system?
Ruimte besparing, on the fly comprimeren (zeg maar zippen) van alles op de schijf. Kan je aanzetten (heb ik nog niet gedaan/geprobeerd) aangezien de ramdisk toch snel zat is. Wellicht dat het wel ten koste gaat van wat CPU power.
Citaat:
En heb jij de optie save at systemshutdown aanstaan heb hem uitgezet kreeg een bsod bij afsluiten..
Heb ik geen last van. Probeer is de image file te associeren met een andere HD/partitie

Laatst gewijzigd door joz; 8 november 2009 om 12:52
Oud 8 november 2009, 14:03   #10
jan-willem3
Senior Member

Citaat:
Toch gewoon instellen dat er geen pagefile op c mag en een custom size op de ramdisk? Daarnaast kan je nog de regtweak doen (als je het zo doet is dat aan te raden, iig voor XP) die in het artikel word genoemd van de eerste post..
Ja maar ik kan mijn ramdisk niet zo groot maken en een page file van ongeveer 500 mb is wat te
weinig denk ik. En mijn bedoeling was dat windows in eerste instantie de ramdisk gebruikt en bij een tekort pas de c schijf..
Oud 8 november 2009, 16:25   #11
joz
Senior Member

tsja je moet je afvragen of het allemaal wel de moeite is met een 64 bits OS.
Ik vind het voor mijn toepassing wel de moeite waard (ook 32 bit, kan zoiezo niet alles gebruiken) maar na wat leeswerk zeggen de meeste dat je dit met 64 bit OS niet moet doen en dat het OS de caching zelf zou moeten regelen.
Wat jij wil kan volgens mij niet. Maar goed als je 4 GB hebt, dan 500MB ramdisk heb je nog 3,5GB over da's meer dan zat voor beetje normale toepassingen. Die 500MB is ook zat voor kleine pagefile, zet hem gewoon handmatig op 500MB min en max.
Die pagefile zo klein maakt in principe niet echt uit met al zoveel gehuegen intern. Het gaat erom dat je iig wel een pagefile hebt. Genoeg mensen die ook hun pagefile op het kleinste instellen (16MB min/max)
Ik geloof dat photoshop cs4 wel een eis stelt dat de pagefile minimaal 1GB is maar het ligt dus een beetje aan je toepassing hoe en wat.
Oud 10 november 2009, 11:25   #12
joz
Senior Member

Ik ben weer trug naar een 32 bits os en ook hierop werkt het heerlijk.
WIndows herkent om en nabij 3300MB, ik heb een umanaged memory Ramdisk van ~700MB dus gebruik ik de volle 4GB op 32 bits.
Daarnaast nog een managed memory ramdisk erbij gezet als timeshift buffer (1,5GB).

Werkt heerlijk dit, jammer dat het vrij prijzig is.
Reageren

Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

Discussie tools
Weergave

Regels voor berichten