|
|
#1 |
|
Member
|
Ik draai momenteel nog met een vrij oud systeem:
Asus p5k de luxe Intel E6750 zalman 9700 led 3 GB Kinston Hyper X DDR2 800 BFG 8800GTS 640mb 1 X WD Raptor 150GB (systeemschijf) 3 X 320GB 1 X 1TB Ik merk dat bij bepaalde zaken mijn pc best moeite heeft. Bijv: bij een HD film kijken, en daarnaast veel GB van de ene naar da andere HD kopiëren. Ook wanneer ik meerdere progs heb draaien dan gaat ie niet al te rap meer. Het kopiëren van veel GB duurt erg lang, dat irriteert mij!! Ik ben verder een Allround gebruiker. Kijk regelmatig een film in HD kwaliteit, bewerk foto's, downloaden (vandaar veel data kopiëren), af en toe een game (wel de nieuwste). Mijn videokaart in natuurlijk al antiek maar moet zeggen dat ik bijna alle games nog prima ermee kan draaien op mijn 26inch. Ik kan niet teveel gamen ivm RSI problemen. Ik zou graag willen weten wat voor mij een mooie upgrade zou zijn? Ik zou ook wel eens een poging willen wagen mbt tot overklokken. Thanks voor de tips. |
|
|
|
|
#2 |
|
Senior Member
|
Geef eerst eens een budget, en of je bepaalde onderdelen wilt behouden of compleet wilt vervangen.
Want er zijn wel tal van upgrade mogelijkheden |
|
|
|
|
#3 |
|
Member
|
Ik zit te denken aan de eerste 4 componenten, wil max 500 uitgeven. Prio, snel data kunnen kopiëren naar andere HD's, en daarnaast nog gewoon fatsoenlijk andere dingen kunnen doen, bijv HD film kunnen kijken.
|
|
|
|
|
#4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Senior Member
|
Wat ik je zou aanraden met dat budget is:
een socket 775 Quad Core 4 gb dual channel geheugen van normaal 800 Mhz En als je echt geen behoefte hebt aan gaming zal een HD5450 voldoende zijn voor HD films te kijken Maar kopieren van de ene schijf naar de ander blijft toch sterk afhankelijk van de schijf zelf! Vandaar dat ik je ook een Samsung Spinpoint F3 aanraad, wellicht 2 afhankelijk van of het in het budget past, en of je 2 Tb nodig hebt dan kom ik op dit setje uit:
Wat je ook nog zou kunnen doen, is de nieuwe core i3 of i5 nemen met geintegreerde grafische voorzieningen. Deze zijn perfect voor HD films af te spelen en verdere Media centre doeleinden! En dan kom je hierop uit:
Met als extra voordelen dat je een totaal nieuw platform hebt met DDR3 geheugen, en ook weer verse onderdelen met nieuwe garantie e.d. Iemand zou alleen even moeten bevestigen of dat moederbord geschikt is voor die processor. ik weet namelijk niet of de i3 een bepaald type chipset nodig heeft Als je aangeeft om toch echt meer te willen gamen, dan zou ik eerder voor de eerste configuratie gaan met een zwaardere videokaart. Ik zal ook eens kijken of een i5 systeem binnen je budget valt. Edit: hier het i5 systeem dat duidelijk krachtiger is dan beide bovenstaande configuraties en je in elk opzicht ruim voldoende zit voor de komende jaren. Maar dat is gelijk terug te zien in de prijs.
Laatst gewijzigd door Sanders; 11 maart 2010 om 23:14 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
#5 |
|
Member
|
Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Ik wil eigenlijk de videokaart nog niet vervangen, moet zeggen dat ik de meeste games nog aardig goed kan draaien op hoge resoluties. HD's heb ik genoeg, die draaien goed. Wat heb je eigenlijk nodig om data snel van de ene naar de andere schijf te krijgen, raidcontroler?
Ik heb ook eens zitten kijken naar de AMD's. De GX boards ondersteunen USB 3.0 en hebben sata 600. Ik weet niet of dit een goede optie zou kunnen zijn? lijkt mij wel redelijk future proof. |
|
|
|
|
#6 | ||||||||||||||||||||||||||||
|
Senior Member
|
De snelheid waarmee zaken gekopieerd worden is domweg afhankelijk van de schrijfsnelheid van de schijf waar ze naartoe gekopieerd worden.
Uiteraard telt de leessnelheid van de andere schijf ook mee, maar deze is nagenoeg altijd hoger dan schrijfsnelheden. Op heel oude systemen kan de rekenkracht van de processor inderdaad ook meetellen, maar dan heb je het echt over heel oude dingen. Een Raid controller is bedoelt om 2 (of meer) identieke schijven in Raid configuraties te laten draaien. Hiervan zijn verschillende mogelijkheden (kan je opzoeken op Wikipedia). De configuratie die voor jou misschien interessant is, is Raid0. Hierbij wordt de data verdeeld over twee harde schijven (dit heet Striping). En kan dus van twee schijven tegelijk gelezen en geschreven worden. Dit levert een snelheids winst op, maar geen snelheids verdubbeling! Ik heb zelf een Samsung F3, en ook 2 Western Digital Blue Caviars in die zogehete Raid0 mode, en alsnog is de Samsung F3 beduidend sneller dan de andere 2! Dat bewijst nog maar eens dat de basis schrijf en lees snelheden van een schijf heel belangrijk zijn. AMD's zijn degelijke en vooral goedkope processors voor het grootste deel van computer gebruikers. Dus deze zou ook zeker een optie zijn, ook al ben ikzelf een Intel fan Ik zal eens een AMD platform voor je samenstellen edit: Bij deze het AMD systeem, ik heb voor het gemak de HD5770 en de HDD's er wederom bijgeplaatst. Je gaf eigenlijk al aan dat je de grafische kaart wat je al hebt nog wilt behouden, maar ik zou je toch wederom de harde schijven willen aanraden. Deze zullen je niet teleurstellen aan de hand van je wensen.
Laatst gewijzigd door Sanders; 11 maart 2010 om 23:42 |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
#7 | |
|
Non-actief
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Member
|
Ik heb eens gekeken naar de AM3 boards met de GX chipset. Het valt mij op dat er nog geen echte duurdere zijn. Als ik een board koop dan moet hij optisch er ook een beetje aardig uit zien, heb een window in mijn kast. Ik vind deze wel mooi maar ze hebben geen GX chipset:
ASUS Crosshair III Formula MSI 790FX-GD70 Als CPU koeler zat ik aan de H50 van Corsair te denken. Ik koop even geen nieuwe HD's. De WD 1TB heb ik net een week en de anderen zouden ook redelijk snel moeten zijn. |
|
|
|
|
#9 |
|
Member
|
Niemand verdere tips?
|
|
|
![]() |
| Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten) | |
| Discussie tools | |
| Weergave | |
|
|