|
|
#1 |
|
Senior Member
|
Flowmeter en mCubed
Sinds kort heb ik m'n pompje op 60%(7.1V) draaien, voor de stilte (met m'n BigNG, wordt later op de miniNG aangesloten). De PC is nu heel stil, en de temps zijn hetzelfde gebleven met de pomp op 100% (idle en stressed). Op 100% maakte de pomp onnodig veel lawaai. Maar elk voordeel hep z'n nadeel... Onder de 85%(10V) geeft de pomp een instabiel rmp signaal. (verspringt tussen ±3600 en ±2600rmp). Lager dan 80%/75% helemaal geen rpm. Om toch te kunnen controleren of er nog wat water stroomt ect, wil ik een flowmeter toevoegen aan m'n loop. M'n oog is gevallen op de Koolance INS-FM17. ![]() Hij's compact en kan mooi recht in de loop geplaatst worden. Coolfris gebruikt hem dacht ik ook, dus zal wel goed zijn Ik zit alleen nog met de aansluiting van de meter op de mCubed BigNG of miniNG. Kan dat rechtstreeks of moet dat via de sensorhub? (eventueel stekkertjes omzetten) En waar kan ik de meter het best aansluiten? Ik dacht zelf aan het eind van de loop, vlak voor het reservoir. De flow voor de meter moet dan in ieder geval hoger zijn dan de sensor aangeeft. En aan het einde maakt het dan ook niet uit of hij voor wat extra weerstand zorgt. ![]() Alvast bedankt. |
|
|
|
|
#2 |
|
Senior Member
|
De flowmeter kan je rechtstreeks op de BigNG aansluiten. Dat dingetje van koolance zelf heb je dan niet meer nodig,
Waar je 'm plaatst maakt denk ik niets uit. Door restrictie krijg je waterdrukverlies en daardoor weer minder doorstroom. Druk op zichzelf heeft geen enkele invloed op de prestatie. (zie deze post van martinm). Maar buiten dat hele verhaal om; deze flowmeter zorgt voor heel weinig druk verlies@ is niet restrictief. Als ik er zachtjes doorheen blaas, voel ik al bijna geen weerstand. Dat is voor mijzelf dan al een "redelijke" indicatie. Hier een draadje op xs waar Snyxxx het ook al opviel dat ze erg weinig weerstand hebben. (post van sniip_dogg kan je negeren, die roept daar denk ik zomaar wat. |
|
|
|
|
#3 |
|
Senior Member
|
Bedankt coolfris,
Dat scheelt me weer wat centen, en wat kabeltjes om weg te werken. Dan kan ik een bezorg(st)er weer door de natte kwakkelwinter op pad sturen. 'k zal wel ff het stoepje voor hem/haar vegen |
|
|
|
|
#4 |
|
Senior Member
|
Ik heb de flowmeter binnen, en inmiddels al aangesloten.
Ik krijg alleen geen signaal binnen op de BigNG of op de MiniNG. Zowel met de adapter op een fanconnetor als zonder adapter rechtstreeks op een analoge ingang. Ik heb al wat met de pulse/liter gespeeld, maar er komt niks door. Via de adapter naar het moederbord werkt wel prima. (bijlage met grafiekje van pompsnelheid/flow) Hoe moet/kan ik hem aansluiten op de BigNG? |
|
|
|
|
#5 | |
|
Senior Member
|
Bij de produktomschrijving bij highflow staat dat er 2 flowmeters op aangesloten kunnen worden. Zelf had ik die flowmeter toentertijd in een testset-up via de anologe sensorhub aangesloten. Direct aansluiten op de bigNG had ik niet geprobeerd, omdat het zo goed werkte.
Dat de flowmeter direct op de bigNG aan te sluiten is, baseerde ik op die produktomschrijving. In de handleiding van de bigNG staat er op pag. 18 wat over; Citaat:
Dus nu twijfel ik op je die flowmeter nu direct op de bigNG kan aansluiten. Als het mogelijk is het zou via de fanaansluitingen moeten gaan vermoed ik. Maar dat heb je dus al uitgeprobeerd. Mijn excuses als ik je een verkeerd advies gegeven heb. Edit: Hier de vraag gepost in een al bestaand topic mbt productomschrijving correcties. Laatst gewijzigd door coolfris; 6 februari 2010 om 14:24 |
|
|
|
|
|
#6 | ||
|
Senior Member
|
Citaat:
Na wat beter de beschrijving te hebben gelezen van t-balancer website staat dat je op de BigNG wel 2 flowsensors kan aansluiten, met de nodige uitbreidingen Citaat:
Ik heb alleen nog niet geprobeerd om de flowmeter direct op een fanconnector aan de sluiten(zonder adapter), maar aangezien hij met adapter ook niks aangaf verwacht ik er niet veel van. Nooit geschoten, is altijd mis Ik denk dat de BigNG of miniNG niet alleen een rpm-signaal kunnen uitlezen. Het rpm-signaal van mn pomp werd ook niet herkend door de BigNG. Als het zondag nog niet werkt, bestel ik de sensorhub wel. Dan heb ik de mCubed-familie bijna compleet |
||
|
|
|
|
#7 |
|
Senior Member
|
Hier een review van de BigNG waar idd ook gezegd wordt dat je een een analoge sensor hub nodig hebt voor de aansluiting van een flowmeter:
![]() Maar bij de opgegeven produktomschrijving die de meeste webshops gebruiken staat het er niet expliciet bij vermeld. Wel dat er 2 flowmeters op aangesloten kunnen worden, maar niet dat dit alleen kan via een ander apparaatje. Dat vind ik wel een beetje misleidend. Laatst gewijzigd door coolfris; 6 februari 2010 om 17:23 Reden: typo :) |
|
|
|
|
#8 | |
|
Senior Member
|
HighFlow heeft de produktomschrijving aangepast:
Citaat:
Goeie zaak. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Senior Member
|
Heel netjes
De sensorhub is inmiddels al onderweg, hopelijk is er iemand thuis om hem aan te nemen. Wederom bedankt voor je hulp coolfris |
|
|
![]() |
| Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten) | |
| Discussie tools | |
| Weergave | |
|
|