Dear visitor, it would appear you are using Internet Explorer 6 as a browser. Unfortunately Hardware.Info is rendered less than completely accurately in this by now obsolete browser. For an optimal experience of our site, we recommend you use an up-to-date version of Mozilla Firefox, Microsoft Internet Explorer, Google Chrome, Apple Safari or Opera.

Forum

Go Back   Hardware.Info » Reacties Website » Artikelen

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10-06-2009, 05:49   #1
Eric van Ballegoie
Hardware.Info Editor

Eric van Ballegoie's Avatar

Eric van Ballegoie is Hardware.Info Crew
Default Aankooptips voor HDTV's

Aankooptips voor HDTV's

Je kan geen folder openslaan, of de aanbiedingen voor ‘HD Ready’ en ‘Full HD’ televisies springen je tegemoet. Wat moet je kopen? Is LCD beter dan Plasma, en wat heeft HDMI ermee te maken? ...

Lees dit artikel
Eric van Ballegoie is offline Users systems   Reply With Quote
Old 10-06-2009, 06:24   #2
Gadgets
Junior Member

Gadgets's Avatar

Gadgets heeft de eerste trede bereikt
0 score     
Thumbs down Re: Aankooptips voor HDTV's

Beetje karig artikel, er is bijvoorbeeld toch veel meer te vertellen over de verschillen tussen plasma en LCD, noem b.v. LED backlighting enz enz. Ik vind het een gemiste kans...
Gadgets is offline Users systems   Reply With Quote
Old 10-06-2009, 06:27   #3
Poison Paradise
Senior Member

Poison Paradise is op weg naar de top
0 score     
Default Re: Aankooptips voor HDTV's

Leuk om te lezen, maar ik mis inderdaad ook een paar pagina's. Dit zijn de dingen die de meeste mensen toch al wel een beetje weten.

Dat van de afstand is altijd wel iets dat lastig blijft.
Poison Paradise is offline Users systems   Reply With Quote
Old 10-06-2009, 06:29   #4
LeMoN
Senior Member

LeMoN's Avatar

LeMoN kan niet meer stuk
0 score     

erg mooi artikel! ik wil over niet al te lange tijd ook zo'n mooie platte tv gaan kopen, en ik zal dit zeker onthouden !

Ook is het fijn om te weten hoe het nu precies met die hdmi kabels zit, want ik krijg regelmatig klanten bij ons in de winkel die niet snappen waarom onze hdmi kabels zoveel goedkoper zijn (1.5m voor 23 euro) en ze dan met verhalen komen dat het bij winkels als expert het 3 of soms zelfs 4 voudige kost!

wat is eigenlijke de preciese lengte om een hoog kwaliteits kabel te adviseren? want wij hebben ze tot 5 meter....
LeMoN is offline Users systems   Reply With Quote
Old 10-06-2009, 06:31   #5
Tomro1
Junior Member

Tomro1 heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Ik had persoonlijk ook wel wat meer verwacht, bvb over LED technologie die laatste tijd meer en meer opkomt in de TV wereld. Aangezien deze al fors van prijs is gedaald.
Tomro1 is offline Users systems   Reply With Quote
Old 10-06-2009, 06:38   #6
StraightOn.NL
Junior Member

StraightOn.NL's Avatar

StraightOn.NL heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Bij 40 inch + schermen is het verschil in energieverbruik tussen plasma en lcd nauwelijks nog waarneembaar bij het afspelen van content. Oke het maximaal opgenomen vermogen van een Plasma ligt vaak hoger dan bij LCD, maar dit geldt dan alleen bij heel veel constant wisselende felle kleuren.

Een LCD scherm gebruikt juist de meeste energie als hij hoge contrasten moet weergeven, dus bijvoorbeeld diepe zwart-waardes. Het creeren van zwart beeld kost een LCD dus het meeste energie.

Dus bij de duurdere LCD modellen met hoge contrastwaarden zal het energieverbruik bij het afspelen van normale tv content in de regel nagenoeg gelijk zijn aan plasma bij de 40-55 inch modellen.

De nieuwere LED-backlite LCD schermen zijn wel wat zuiniger te noemen, maar plasma's worden ook steeds zuiniger en zeker bij de grotere modellen blijft iets als backlite bleeding uit bij 'goede' plasma's terwijl het bij LCD's door de regel genomen toch nog steeds voorkomt.

Mijn advies...wil je 40 of groter, kijk eerst eens of je een plasma vind die je bevalt, de keuze is vaak wat beperkter, maar prijzen zijn ook vaak wat lager en voor het energieverbruik hoef je het op dit formaat meestal niet te laten. Constrast en reactiesnelheid zijn beter, maar de ontwikkeling lijkt een beetje stil te staan ... veel van de beeldverbeteringstechnieken (upscaling) moeten vaak in plasma ontbreken terwijl we ze in LCD wel overal terugvinden. Speel je dus gewoon HDcontent af en wil je groot formaat, ga voor plasma!
StraightOn.NL is offline Users systems   Reply With Quote
Old 10-06-2009, 06:48   #7
Jeroen Weimar
Senior Member

Jeroen Weimar's Avatar

Jeroen Weimar is gewoon hartstikke aardig
0 score     

Vrij algemene tips..volgens mij heb ik dit al 3 keer eerder voorbij zien komen op HWI..
Niet om de boel af te kraken natuurlijk, maar wat veel mensen het allermoeilijkste vinden is als ze twee verschillende TV's van twee merken met dezelfde aansluitingen, resolutie en afmeting hebben ze echt niet weten welke beter is.. vaak geeft de verkoper dan de doorslag.. met een simpele 'merk Y is beter dan merk X' Of hij wijst naar een bordje met specs waarop het dynamisch contrast vermeld staat, en die van de een is hoger dan de ander..
Nu zou ik ook niet zo 123 weten wat voor tip je daarvoor moet geven, maar ik denk dat daar een hoop enthousiaste reacties op zouden komen...mits het uberhaupt haalbaar is.
Jeroen Weimar is offline Users systems   Reply With Quote
Old 10-06-2009, 07:07   #8
Ralf Schilders
Senior Member

Ralf Schilders is werkelijk schitterend
0 score     

@ Jeroen,

Idd goed punt! maar ook zeer moeilijk

Beter is ook maar subjectief
Een test kan zus of zo aan geven, met dynamic contrast laten mensen zich vaak nogal gek maken want hoe meer hoe beter denkt de gemiddelde consument, helaas is dat vaak niet zo.
Ga naar een winkel laat tv's langs elkaar zetten waar jij interesse in hebt en bekijk welke het beste beeld weer geeft of je uiteindelijk het beste gevoel bij hebt.
Ander advies kan je denk ik niet geven, of iig ik zou het echt niet weten
Misschien dat andere nog wel andere tips zouden kunnen geven als je 2 tv's hebt met zelfde specs van 2 merken

Last edited by Ralf Schilders; 10-06-2009 at 07:12.
Ralf Schilders is offline Users systems   Reply With Quote
Old 10-06-2009, 07:09   #9
Erryt
Junior Member

Erryt heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Ik zit 5,5 meter van mijn scherm, dus ik zou een full-hd scherm met een diagonaal van 3,5 meter aan moeten schaffen? Zal de vrouw niet blij mee zijn!

Verder ben ik het met mijn voorgangers eens. Ik verbaasde me dat ik bij het omslaan naar de derde pagina bij reacties terecht kwam. :S
Erryt is offline Users systems   Reply With Quote
Old 10-06-2009, 07:23   #10
pantera
Senior Member

pantera is op weg naar de top
0 score     

Quote:
Originally Posted by Erryt
Ik zit 5,5 meter van mijn scherm, dus ik zou een full-hd scherm met een diagonaal van 3,5 meter aan moeten schaffen? Zal de vrouw niet blij mee zijn!

Verder ben ik het met mijn voorgangers eens. Ik verbaasde me dat ik bij het omslaan naar de derde pagina bij reacties terecht kwam. :S
wil je het verschil zien tussen 720 en 1080 moet je pak em beet 1.5 tot 2.5 x de beelddiagonaal max als afstand nemen

een 32 inch tv op 5 meter zie je het verschil tussen dvd en br niet eens

staat overigens een misser in het artikel.
Ja je kunt over component 1080i weergeven, echter de aacs heeft de regels aangescherpt en op termijn zullen nieuwe blu ray spelers dat niet meer kunnen

voor de rest is het een mager artikel

Op zijn minst had ik een advies verwacht over waar naar te kijken bij kopen

zoals dat je in de winkel altijd je moet realiseren dat de demo's die ze je laten zien niets zeggen, je moet altijd uitgaan van de bron die je zelf gebruikt

een tv kopen op basis van een blu ray en vervolgens analoge tv gaan kijken is geen goed idee
de verlichting in winkels is ook een issue
sommige winkels doen ook de instellingen van sommige tv's aanpassen om ze beter te doen lijken

ga zo maar door

dat soort dingen hoort in een tips lijst te staan
pantera is offline Users systems   Reply With Quote
Old 10-06-2009, 07:25   #11
Siep
Junior Member

Siep heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Hoe zit het met de ‘1:1 pixel mapping’ tot ‘geen schaling’ bij een scherm van 16:9 met een resolutie van 2048x1152? Zoals Samsung SyncMaster 2343BW.
Siep is offline Users systems   Reply With Quote
Old 10-06-2009, 07:36   #12
oxje
Junior Member

oxje heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Sja, als je 1920x1080 naar et scherm stuurt zal ie geen 1:1 pixel mapping doen als de native resolutie van et scherm 2048x1152 is en zal ie et dus (minimaal) moeten upscalen...
oxje is offline Users systems   Reply With Quote
Old 10-06-2009, 07:45   #13
josdegroot
Junior Member

josdegroot heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Ik moet me helaas aansluiten bij de groep die het een karig artikel vindt.

Had graag meer willen lezen over de laatste ontwikkelingen op LCD en plasma gebied dan alleen de mededeling dat beide technologieën "volwassen" zijn geworden. Volgens mij is het stroomverbruik inmiddels namelijk al redelijk achterhaald en doen de zwart waardes van lcd al bijna niet meer onder dan die van plasma.

Ook een goede vergelijking tussen de laatste top modellen lcd en plasma's was een erg welkome aanvulling geweest.

Volgende keer beter zullen we maar zeggen
josdegroot is offline Users systems   Reply With Quote
Old 10-06-2009, 08:07   #14
Uno
Junior Member

Uno heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Karig artikel, ben eigenlijk aan het rondkijken naar HD TV en had op meer gehoopt. Buiten het niet bespreken van LED backlight, hoe zit het met 100 Hz,200 Hz of pixelplus en andere toestanden. Zie je dat of zijn het verkooptrucs?

Ook stel ik mij vragen of je op zo'n scherm een PC,Laptop kan aansluiten om bvb een game in HD te spelen?

Mogelijk nog een artikel? Hetgeen besproken is was wel erg duidelijk
Uno is offline Users systems   Reply With Quote
Old 10-06-2009, 09:02   #15
Buzzbuzz
Junior Member

Buzzbuzz heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Er wordt gesteld dat het verstandig is om zoveel mogelijk HDMI aansluitingen te hebben. Ik denk echter dat het steeds meer zal gaan voorkomen dat mensen de apparatuur op de receiver aansluiten, en dan maar 1 kabel naar de TV hebben lopen. En dan maakt het aantal aansluitingen niets meer uit natuurlijk, die behoefte verschuift dan naar de receiver.
Buzzbuzz is offline Users systems   Reply With Quote
Old 10-06-2009, 09:24   #16
Poison Paradise
Senior Member

Poison Paradise is op weg naar de top
0 score     

Quote:
Originally Posted by Buzzbuzz
Er wordt gesteld dat het verstandig is om zoveel mogelijk HDMI aansluitingen te hebben....

Ik denk dat de gemiddelde consument geen Receiver gebruikt maar gewoon alles rechtstreeks op de TV aansluit.
En dan natuurlijk via de mindere speakers in de TV het geluid aanhoren.
Poison Paradise is offline Users systems   Reply With Quote
Old 10-06-2009, 10:18   #17
XBBlade
Member

XBBlade heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Deze geeft ook een goede afstand weer en wel te verstaan in feet. Je kan het zo heel makkelijk terugrekenen !

Last edited by XBBlade; 10-06-2009 at 16:06.
XBBlade is offline Users systems   Reply With Quote
Old 10-06-2009, 11:27   #18
tflink
Junior Member

tflink heeft de eerste trede bereikt
0 score     

90% wist ik al maar als ze nou LED en oLED erbij doen dan was het veel informatiever geweest
tflink is offline Users systems   Reply With Quote
Old 10-06-2009, 14:53   #19
MartjeB
Junior Member

MartjeB heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Ik was een beetje teleurgesteld toen ik bij de tweede pagina aankwam en uitvond dat dat alles was . Misschien voor een volgend artikel wat meer informatie?
MartjeB is offline Users systems   Reply With Quote
Old 10-06-2009, 14:56   #20
Ruitenbroek
Member

Ruitenbroek heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Wanneer maken jullie het artiekel af? Of ronden jullie het af, want ik kwam zomaar verbaast in de reacties terwijl in nog paginas info had verwacht. Ik heb er niet zoveel van geleerd, maar jullie geven in mooi overzicht de basis .
Ruitenbroek is offline Users systems   Reply With Quote
Old 10-06-2009, 15:07   #21
migimu
Junior Member

migimu's Avatar

migimu heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Oeps en dat was het met de info....................met vorige info's van jullie ben ik anders gewend wat ik overigens met veel plezier doorlees!!!!!!

Spijt me dat ik het zeg maar deze aflevering is beneden peil. jammer

Ikke
migimu is offline Users systems   Reply With Quote
Old 10-06-2009, 16:27   #22
Fua
Junior Member

Fua heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Leuk artikel om snel de collega/oom/buurman te informeren. Ik mis echter wel wat meer over de standaard verkooptrucs. Voor de volgende keer is het misschien handig op mensen te wijzen op het audiosysteem (plattere tv = minder vol geluid) en welke types tuners er zijn. Je kan bij de betere zaken echt het verschil zien in kwaliteit van bijv. de analoge tuners.
Fua is offline Users systems   Reply With Quote
Old 10-06-2009, 16:35   #23
addroid
Junior Member

addroid heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Quote:
Originally Posted by Buzzbuzz
Er wordt gesteld dat het verstandig is om zoveel mogelijk HDMI aansluitingen te hebben. Ik denk echter dat het steeds meer zal gaan voorkomen dat mensen de apparatuur op de receiver aansluiten, en dan maar 1 kabel naar de TV hebben lopen. En dan maakt het aantal aansluitingen niets meer uit natuurlijk, die behoefte verschuift dan naar de receiver.

Helemaal mee eens. Ben ik voorbeeld van heb al mijn apparatuur via hdmi door mijn marantz av8003 lopen met 1 hdmi naar mijn tv.
addroid is offline Users systems   Reply With Quote
Old 10-06-2009, 17:04   #24
frafra
Senior Member

frafra's Avatar

frafra is gewoon hartstikke aardig
Send a message via MSN to frafra
0 score     

Quote:
Originally Posted by Ruitenbroek
maar jullie geven in mooi overzicht de basis .
Ja, de basis die we eigenlijk allemaal al wel weten hier op HWI
Ben ook benieuwd naar de rest van het artikel, wellicht moesten ze op tijd thuis zijn voor het voetbal
frafra is offline Users systems   Reply With Quote
Old 10-06-2009, 23:11   #25
PeterLW
Junior Member

PeterLW is vooralsnog onbekend
0 score     

Nice nice.
Ik ga toevallig binnenkort een tv halen, dus handig om even door te lezen.

Ik miste alleen wel iets over 60 hz/ 100 hz, dat soort dingen.
Maar misschien is dat wel niet belangrijk. Anyway, nice om te lezen.
PeterLW is offline Users systems   Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules