Beste bezoeker, het lijkt erop dat je Internet Explorer 6 als browser gebruikt. Helaas wordt Hardware.Info niet 100% correct weergegeven in deze, inmiddels verouderde, browser. Voor een optimale ervaring raden we je aan om gebruik te maken van up-to-date versie van Mozilla Firefox, Microsoft Internet Explorer, Google Chrome, Apple Safari of Opera.

Forum

Ga terug   Hardware.Info » Reacties Website » Artikelen

Reageren

Discussie tools Weergave
Oud 31 mei 2009, 16:09   #1
Koen Crijns
Hardware.Info Editor

Koen Crijns's avatars

Koen Crijns is Hardware.Info Crew
Standaard Intel Core i7 975 / 950 Test

Intel Core i7 975 / 950 Test

Intel introduceert vandaag twee nieuwe Core i7 processors, de 975 Extreme Edition en de 950. Hardware.Info voelt beide chips uitgebreid aan de tand. ...

Lees dit artikel
Koen Crijns is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 3 juni 2009, 09:45   #2
SIC66
Junior Member

SIC66 heeft de eerste trede bereikt
0 score     
Thumbs down Re: Intel Core i7 975 / 950 Test

Wat een onzin is dat dan!!! die nieuwste heeft een stroomverbruik van 30 watt meer als de 920... <KNIP> Intel met hun nummertjes die nergens op slaan......

ik haat echt die bedrijven die sjoemelen met niet makkelijk te controleren nummertjes..

Modbreak:
Wil je wel eens op je taalgebruik letten?

Laatst gewijzigd door Ronald van Dijk; 3 juni 2009 om 10:10
SIC66 is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 3 juni 2009, 09:59   #3
DitisKees
Junior Member

DitisKees heeft de eerste trede bereikt
0 score     
Standaard Re: Intel Core i7 975 / 950 Test

Ik vroeg me af waarom bij de mp3 benchmark slechts 4 threads worden gebruikt? De i7 kan 8 threads tegelijk verwerken, dus zou waarschijnlijk een nog hogere score kunnen halen dan nu. Zou dit nog getest kunnen worden?
DitisKees is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 3 juni 2009, 10:14   #4
Festina
Member

Festina heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Eind december heb ik de I7 920 voor 250 Euro aangeschaft en nu lees ik hier dat hij "veel" goedkoper is dan vlak na de introductie (nu=240 Euro). ??
Festina is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 3 juni 2009, 10:32   #5
warri
Senior Member

warri kan niet meer stuk
Stuur een bericht via MSN naar warri
0 score     

Erg jammer dat de 920 gaat verdwijnen. Met de prijs van de 920 kan ik me voorstellen dat veel mensen de overstap naar Core I7 wel willen maken. het prijsverschil met de 950 is volgens mij voor veel mensen te groot.

@ Festina
De 920 verscheen in September in de winkels. De prijs schommelde toen rond de €330,- Dat is bijna €100,- goedkoper. Dus hij is inderdaad veel goedkoper nu.

Laatst gewijzigd door warri; 3 juni 2009 om 10:36
warri is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 3 juni 2009, 11:26   #6
LeMoN
Senior Member

LeMoN's avatars

LeMoN kan niet meer stuk
0 score     

Ik ga nog net voor september een I7 aanschaffen met 920
LeMoN is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 3 juni 2009, 11:50   #7
Mcsluis
Junior Member

Mcsluis heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Mooie benchmarks. Alleen als ik de afweging maak, of 30 frames minder en wat seconden langer wachten, voor een prijsverschil van rond de 600 euro t.o.v. een X4 955BE, is de keus makkelijk gemaakt!
Mcsluis is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 3 juni 2009, 11:50   #8
Incolumis
Junior Member

Incolumis heeft de eerste trede bereikt
0 score     

is het eigenlijk niet beter om met dit soort tests met SSD's te gaan testen? ik neem aan dat je bij deze testen wat dingen naar de hdd schrijft, en dat dus ook nadelige invloed uitoefent op de resultaten. met SSD's weet je gewoon dat de snelheid wat dat betreft altijd continue is.
Incolumis is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 3 juni 2009, 12:05   #9
Rick E.
Senior Member

Rick E.'s avatars

Rick E. is gewoon hartstikke aardig
0 score     

Wel jammer dat de Core i7 920 wordt geofferd voor Core i5, maar goed, op zich is het wel een logische zet, zo blijft Core i7 echt high-end en wordt Core i5 wat meer voor de 'normale' consument. Verder zijn die nieuwe 950 en 975 niet schokkend eigenlijk, het verschil met de 940 en 965 zijn niet dermate groot dat je 965 ineens schroot is. Toch een leuk artikel!
Rick E. is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 3 juni 2009, 12:06   #10
Jeroen R.
Member

Jeroen R. heeft de eerste trede bereikt
0 score     

als die 920 gaat verdwijnen heb je toch een beetje een dood socket met maar 2 processoren waarvan 1 extreme en dus niet voor normale stervelingen te betalen is,
ik vind intel een goed bedrijf maar wat ze me hier toch allemaal aan ut prutsen zijn gaat me te ver, ik wacht wel op de volgende tock.
Jeroen R. is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 3 juni 2009, 12:18   #11
biker
Member

biker heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen R.
ik wacht wel op de volgende tock.
Inderdaad , ik ook , het enige wat ik als voordeel zie aan i7 is CF en SLI op 1 bord , laat ons hopen dat deze trend zich verder zet.
biker is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 3 juni 2009, 13:19   #12
Poison Paradise
Senior Member

Poison Paradise is op weg naar de top
0 score     

Na wat ik hoor en lees moet de 2.8 Ghz Core i5 Glansrijk over de Core i7 920 heen gaan.

Daarbij kunnen de P55 moederboarden ook overweg met CF en SLI. Dus voor mij is de keuze makkelijk.
Een P55 van gigabyte met een 2.8 Ghz Core i5.

Tevens heeft alleen het goedkoopste model van de Core i5 geen hyper treading, de 2 andere moddelen hebben dat wel gewoon.

Enigste jammere is dat geen gebruik maakt van tripple channel geheugen. Maar ik hoor van vele dat het niet echt super veel uitmaakt.
Poison Paradise is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 3 juni 2009, 13:42   #13
SpeedyBE
Senior Member

SpeedyBE's avatars

SpeedyBE is op weg naar de top
Stuur een bericht via Instant Messenger naar SpeedyBE Stuur een bericht via MSN naar SpeedyBE Stuur een bericht via Skype™ naar SpeedyBE
0 score     

fiere eigenaar van een i7 rofl
nee serieus de i7 950 zou ik me wel nog durven aanschaffen
al is hij wel nog een beetje prijzig
SpeedyBE is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 3 juni 2009, 15:11   #14
RobinM
Junior Member

RobinM heeft de eerste trede bereikt
0 score     

heb 2 dagen een systeem besteld op basis van de i7 950 En op iemand anders zijn post terug te komen, het is geen dood socket want er komen later nog andere chips die op het socket passen.
RobinM is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 3 juni 2009, 15:41   #15
MW1F
Senior Member

MW1F is werkelijk schitterend
0 score     

klopt, ze borduren op socket 1366 gewoon verder met nieuwe cpu's in 2010. Dus het is niet dat je na je i7 920 niet meer kan upgraden naar wat nieuws ofzo. Wel zal je altijd aan dure cpu's vast zitten, mocht je wat anders willen....

De uitslagen spreken voor zich en zijn eigenlijk geheel als verwacht. De prijs van de i7 950 is hoog, maar het is alweer een stukje beter als de 940 aangezien de prijs van de 950 op dezelfde hoogte ligt als die van de 940 een aantal maand terug, maar het blijft gewoon proportioneel erg hoog vergeleken met de 920.

Zelf wacht ik maar op de resultaten van de i5, maar ook of deze cpu's enigsinds overclockbaar zijn, want er gaan geruchten dat dat wat tegen schijnt te vallen en dat zou jammer zijn.
Zoals Poison paradise zegt, kan de 2.8Ghz versie wel interessant worden met een verwachte prijs van $284,- (ongeveer zelfde prijs als de i7 920 nu; http://www.anandtech.com/cpuchipsets...spx?i=3570&p=3)
MW1F is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 3 juni 2009, 15:55   #16
Frank Knopers
Hardware.Info Editor

Frank Knopers's avatars

Frank Knopers is Hardware.Info Crew
Stuur een bericht via MSN naar Frank Knopers

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Poison Paradise
Na wat ik hoor en lees moet de 2.8 Ghz Core i5 Glansrijk over de Core i7 920 heen gaan.

Daarbij kunnen de P55 moederboarden ook overweg met CF en SLI. Dus voor mij is de keuze makkelijk.
Een P55 van gigabyte met een 2.8 Ghz Core i5.

Tevens heeft alleen het goedkoopste model van de Core i5 geen hyper treading, de 2 andere moddelen hebben dat wel gewoon.

Enigste jammere is dat geen gebruik maakt van tripple channel geheugen. Maar ik hoor van vele dat het niet echt super veel uitmaakt.
De Core i5 zit in sommige benchmarks waarschijnlijk heel erg dicht op de Core i7 serie. Een groot voordeel van de Core i5 is dat de PCI-Express controller in de CPU zit, waardoor je in theorie nog minder latencies hebt dan bij een X48 of X58 gebaseerd moederbord. Nadeel is wel dat de Core i5 maximaal 16 lanes aan PCI-E 2.0 kan uitsturen, dus als je ooit Crossfire of SLI wilt gaan draaien zit je wel met een minder optimale verdeling van 8x/8x, terwijl een X58 chipset twee kaarten met beide 16x kan aansturen.

De triple-channel geheugeninterface is nog niet zo'n groot gemis. In veel gevallen blijkt het verschil in performance tussen twee en drie kanalen niet meer dan 5 % te zijn.

Al met al is de Core i5 een heel interessant platform, maar qua prijs zal het niet veel anders zijn dan de Core i7 920. Je kunt dus gaan wachten op de Core i5 lancering, maar je zou dan nog wel eens teleurgesteld kunnen worden in de prijzen.
Frank Knopers is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 3 juni 2009, 16:15   #17
EvilestFool
Member

EvilestFool heeft de eerste trede bereikt
0 score     

De i7 975 heeft een grotere QuickPath Interconnect-bandbreedte. De 950 heeft 4,8 GT/s en de 975 heeft 6,4GT/s. Wat is het en is het merkbaar? Is een 950 overklokken op zelfde snelheid dan een 975 even snel?
EvilestFool is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 3 juni 2009, 16:27   #18
SKTupac
Member

SKTupac heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LeMoN
Ik ga nog net voor september een I7 aanschaffen met 920
Ben ik ook van plan
SKTupac is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 3 juni 2009, 17:17   #19
__JARO__
Member

__JARO__ heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Ik zat er ook aan te denken om voor september nog een 920 te halen, maar denk toch dat ik naar de i5 ga. Gaat volgens mij echt een knaller worden! Als ik nu zie wat voor leuke moederbordjes verschijnen (oa eVGA)
__JARO__ is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 3 juni 2009, 17:19   #20
Triple Omega
Senior Member

Triple Omega is op weg naar de top
0 score     

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frank Knopers
De Core i5 zit in sommige benchmarks waarschijnlijk heel erg dicht op de Core i7 serie. Een groot voordeel van de Core i5 is dat de PCI-Express controller in de CPU zit, waardoor je in theorie nog minder latencies hebt dan bij een X48 of X58 gebaseerd moederbord. Nadeel is wel dat de Core i5 maximaal 16 lanes aan PCI-E 2.0 kan uitsturen, dus als je ooit Crossfire of SLI wilt gaan draaien zit je wel met een minder optimale verdeling van 8x/8x, terwijl een X58 chipset twee kaarten met beide 16x kan aansturen.

De triple-channel geheugeninterface is nog niet zo'n groot gemis. In veel gevallen blijkt het verschil in performance tussen twee en drie kanalen niet meer dan 5 % te zijn.

Al met al is de Core i5 een heel interessant platform, maar qua prijs zal het niet veel anders zijn dan de Core i7 920. Je kunt dus gaan wachten op de Core i5 lancering, maar je zou dan nog wel eens teleurgesteld kunnen worden in de prijzen.
Het raarste aan dit alles vind ik nog wel dat Intel de i5 als vervanger voor de i7 920 ziet terwijl dit in veel gevallen niet zo is. Zoals gezegd hebben mensen met SLI of CF wensen een probleem straks. Of omdat ze later niet kunnen upgraden zonder te bottlenecken of omdat ze 4870 X2's of 295's(of dan vergelijkbare kaarten) in Quad SLI/CF willen zetten en dus meteen al een (beperkte) bottleneck hebben.

Daarbij maakt dit Tri SLI/CF onmogelijk terwijl de CPU's hier totaal geen moeite mee zouden moeten hebben. Ook zullen de i5's naar alle waarschijnlijkheid lang niet zo goed overclocken als de i7 920 en dus voor overclockers helemaal niet gelijk presteren.

Ik vind het onbegrijpelijk en zit straks waarschijnlijk met een probleem, want op welk platform moet ik nou een SLI/CF setje bouwen? De ontzettend dure i7, de bottleneckende i5, of de minder presterende AMD Phenom II?
Triple Omega is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 3 juni 2009, 17:29   #21
__JARO__
Member

__JARO__ heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Ik denk dat de i5 niet enorm gaat bottlenecken. Als je je bedenkt dat de instapper ongeveer gelijk aan een Q9650 gaat presteren en die al haast niks bottleneckt...

Nog een voordeel voor i5. Het upgradepath is veeel beter dan bij i7. Als er volgend jaar op 32nm gebakken gaat worden kun jij je i5 lekker upgraden, maar voor i7 moet je hier veeel meer geld voor neer leggen. Ook is het nog niet eens zeker of alle huidige i7's een upgrade krijgen van de Gulftown chips, wss gebeurt dit alleen bij de EE chips...(gelezen op eVGA forum, dus kan ook niet kloppen maar klinkt wel logisch)

Nog een vraag: Klopt het dat ALLE i7 chips precies identiek zijn (op ESsen en kloksnelheden na)? Zoja, dan maken ze gewoon meer dan 700 dollar winst op zo'n EE chip. Waarschijnlijk zijn de meeste EE chips dan wel 'cherrypicked', maar dan nog is dit een enorme winst per chip?

Laatst gewijzigd door __JARO__; 3 juni 2009 om 17:58
__JARO__ is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 3 juni 2009, 17:44   #22
jospoortvliet
Member

jospoortvliet heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Het is voor de consument eigenlijk wel spijtig dat Intel in dit top segment geen concurrentie heeft - dat is aan de prijsstelling ook wel te zien... Maar dat maakt de prestaties van deze proc niet minder indrukwekkend.
jospoortvliet is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 3 juni 2009, 18:04   #23
Luijtjuh
Junior Member

Luijtjuh's avatars

Luijtjuh heeft de eerste trede bereikt
0 score     
Exclamation Re: Intel Core i7 975 / 950 Test

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door __JARO__
Ik denk dat de i5 niet enorm gaat bottlenecken. Als je je bedenkt dat de instapper ongeveer gelijk aan een Q9650 gaat presteren en die al haast niks bottleneckt...

Nog een voordeel voor i5. Het upgradepath is veeel beter dan bij i7. Als er volgend jaar op 32nm gebakken gaat worden kun jij je i5 lekker upgraden, maar voor i7 moet je hier veeel meer geld voor neer leggen. Ook is het nog niet eens zeker of alle huidige i7's een upgrade krijgen van de Gulftown chips, wss gebeurt dit alleen bij de EE chips...(gelezen op eVGA forum, dus kan ook niet kloppen maar klinkt wel logisch)

Nog een vraag: Klopt het dat ALLE i7 chips precies identiek zijn (op ESsen en kloksnelheden na)? Zoja, dan maken ze gewoon meer dan 700 dollar winst op zo'n EE chip. Waarschijnlijk zijn de meeste EE chips dan wel 'cherrypicked', maar dan nog is dit een enorme winst per chip?
Hij heeft het hier dus ook niet over processorkracht, maar over het aantal lanes dat de chipset kan hanteren, dit ligt op een lage 16 lanes, dus als je 1 kaart hebt, heb je volledige GPU kracht. Zodra je een SLI/CF setup instelt, wordt het 8 lanes per kaart = de halve bandbreedte = bottleneck met SLI/CF
Luijtjuh is nu online Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 3 juni 2009, 18:07   #24
DingeZ
Member

DingeZ heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Waarom zijn alle test op stock snelheid?? De lagere Core i7s zijn namelijk interessant vanwegen hun overclockpotentieel, dat gelijk is aan de hogere. Ik zou graag een test zien met alle Core i7s op dezelfde snelheid, dan zullen we nog eens zien hoeveel het uitmaakt.
DingeZ is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 3 juni 2009, 18:11   #25
detoren
Member

detoren heeft de eerste trede bereikt
0 score     

i7 is voor mannen i5 voor jongens ^^ lol .
detoren is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Reageren

Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

Discussie tools
Weergave

Regels voor berichten