Dear visitor, it would appear you are using Internet Explorer 6 as a browser. Unfortunately Hardware.Info is rendered less than completely accurately in this by now obsolete browser. For an optimal experience of our site, we recommend you use an up-to-date version of Mozilla Firefox, Microsoft Internet Explorer, Google Chrome, Apple Safari or Opera.

Forum

Go Back   Hardware.Info » Reacties Website » Artikelen

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-06-2009, 03:00   #1
Koen Crijns
Hardware.Info Editor

Koen Crijns's Avatar

Koen Crijns is Hardware.Info Crew
Default AMD Phenom II X2 550 / Athlon II X2 250 test

AMD Phenom II X2 550 / Athlon II X2 250 test

AMD introduceert twee nieuwe CPU's, lijnrecht gepositioneerd tegenover bestaande chips uit het Intel assortiment: enerzijds de Core 2 Duo E7300 en anderzijds de Pentium Dual-Core E6300. Benieuwd hoe die strijd afloopt? Hardware.Info zocht het uit! ...

Lees dit artikel
Koen Crijns is offline Users systems   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 06:43   #2
TTE
Senior Member

TTE heeft de eerste trede bereikt
0 score     
Default Re: AMD Phenom II X2 550 / Athlon II X2 250 test

Mooi van AMD, alleen loopt de X2 wel op een hogere kloksnelheid. Klok voor klok is de Intel sneller
TTE is offline Users systems   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 06:55   #3
aNt3k
Senior Member

aNt3k's Avatar

aNt3k is op weg naar de top
0 score     

Erg uitgebreide test met veel benchmarks, maar ik mis toch het wel een stukje over de overclockmogelijkheden van deze processors.
aNt3k is offline Users systems   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 07:27   #4
__JARO__
Member

__JARO__ heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Het overklok gebied mis ik ook nog in deze review, maar de ene chip is de andere niet. Verder is het eigenlijk niet zo heel gek dat AMD toch eigenlijk de betere keuze op dit gebied, Intel heeft een 'oude' architectuur en AMD komt net met een nieuwe, dus eigenlijk vind ik Intel nog steeds winnaar met hun oudere chips...
__JARO__ is offline Users systems   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 08:23   #5
GsusNL
Member

GsusNL heeft de eerste trede bereikt
Send a message via ICQ to GsusNL
0 score     

Ik wil de AMD Phenom II X2 550 combineren met een mATX bordje. Klopt het dat ik alleen maar voor de Gigabyte GA-M85M-US2H kan kiezen met een AM2+ socket? Wat zijn de bijkomende nadelen door een AM3 CPU op een AM2+ bord te plaatsen, naast het DDR2 / DDR3 geheugen?

Thanks!
GsusNL is offline Users systems   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 08:32   #6
PowerUp
Junior Member

PowerUp heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Leuke en interessante test, dit zijn zeker leuke processoren om mijn 4600+ mee te upgraden. De Phenom 550 komt zelfs in de buurt van de E8400.

Quote:
Originally Posted by GsusNL
Ik wil de AMD Phenom II X2 550 combineren met een mATX bordje. Klopt het dat ik alleen maar voor de Gigabyte GA-M85M-US2H kan kiezen met een AM2+ socket? Wat zijn de bijkomende nadelen door een AM3 CPU op een AM2+ bord te plaatsen, naast het DDR2 / DDR3 geheugen?

Thanks!
Nou er zijn wel meer Socket AM2+ mATX bordjes. Maar vooral voor een budget pc is AM2+ nog wel de betere keuze, omdat DDR2 nog steeds goedkoper is en het qua prestaties niet uit maakt. Misschien wat minder futureproof.
PowerUp is offline Users systems   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 13:54   #7
WhiteSnake
Member

WhiteSnake heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Zo te zien heeft het voor mij nog geen zin om mijn AMD Athlon 64 X2 6400+ BE te upgraden naar een AM3 voor games.
Als ik het zo zie is zelfs de Phenom II X4 955 dan nog niet eens echt veel sneller, als hij al sneller is.
WhiteSnake is offline Users systems   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 14:22   #8
F4RR3L
Senior Member

F4RR3L's Avatar

F4RR3L is een ruwe diamant
Send a message via MSN to F4RR3L
0 score     

Quote:
Originally Posted by __JARO__
Het overklok gebied mis ik ook nog in deze review, maar de ene chip is de andere niet. Verder is het eigenlijk niet zo heel gek dat AMD toch eigenlijk de betere keuze op dit gebied, Intel heeft een 'oude' architectuur en AMD komt net met een nieuwe, dus eigenlijk vind ik Intel nog steeds winnaar met hun oudere chips...
nee, niet dus. zoals in het artikel al staat vermeldt zijn de intel cpu's gewoon Core2Duo's, dan wel "downgraded" versies, maar wel C2D's. En dat is toch absoluut niet OUD te noemen!!.
En daarbij is ook de Phenom niet een geheel "nieuwe" architectuur. het is nog steeds een afstammeling van de Athlon. Wel veel aan veranderd etc. etc. maar, onder de streep, geen ECHT nieuwe architectuur.
Iets wat de C2D architectuur, ook al stamt het al uit '06, niet is, dat is echt een nieuwe architectuur (echter, addertje: wel gedeeltelijk gebasseerd op de Pentium PRO designs (bron: tomshardware)).

@TTE: je zou toch zeggen, als je hiernaar kijkt> http://www.behardware.com/articles/6...hitecture.html
dat bij AMD de IPC beter is

Last edited by F4RR3L; 02-06-2009 at 14:35.
F4RR3L is offline Users systems   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 19:11   #9
shuppie
Senior Member

shuppie is een ruwe diamant
0 score     

AMD is lekker bezig!! Op dit moment heb je geen enkele rede om voor een core 2 duo
E7300 te gaan.
shuppie is offline Users systems   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 21:47   #10
TTE
Senior Member

TTE heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Quote:
Originally Posted by F4RR3L

@TTE: je zou toch zeggen, als je hiernaar kijkt> http://www.behardware.com/articles/6...hitecture.html
dat bij AMD de IPC beter is
Het enigste wat ik uit dat artikel haal is dat de K10 theoretisch net zo snel is als de Core2.

In de praktijk echter zie je dat Intel iets sneller is. Misschien omdat software meer geoptimaliseerd is voor Intel
TTE is offline Users systems   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 22:08   #11
aNt3k
Senior Member

aNt3k's Avatar

0 score     

In deze test zie je inderdaad de Phenom II X2 550 sneller is dan de E7300 en goedkoper is. Wat er nog als voordeel (voor AMD) bij komt is dat de chipsets vaak goedkoper zijn dan bij Intel.
Old 02-06-2009, 22:19   #12
Quercus
Senior Member

Quercus is bij iedereen bekend
0 score     

Zoals zo vaak gebeurd, wordt ook in dit geval door Koen aangehaald dat de X2 550 met zijn TDP van 80W zuiniger is dan zijn grote broer met 4 core's welke een TDP heeft van 125W. Als je echter het idle verbruik van beiden bekijkt is het stroomverbruik gelijk, namelijk 147W.
Als je naar het stroomverbruik kijkt als ze beiden H.264 encoding uitvoeren is de X2 550 zuiniger, maar deze heeft er meer als de helft langer de tijd voor nodig om te encoden.
Daarom mijn vraag en wat voor het eigenlijke gebruik niet onbelangrijk is, hoeveel W gebruiken beide CPU's om een bepaald stuk te encoden? Want als de X2 550 nog druk bezig is met een verbruik van 182W loopt zijn grote broer weer lekker met 147W idle duimen te draaien.
Quercus is offline Users systems   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 22:42   #13
Hugo Dissel
Hardware.Info Editor

Hugo Dissel's Avatar

Hugo Dissel is Hardware.Info Crew

Mja, van beide testgevallen weet je de duur en het stroomverbruik. Een berekening in een Excelsheet laat snel het verschil zien (bij benadering dan)...
Hugo Dissel is nu online Users systems   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 22:59   #14
Quercus
Senior Member

0 score     

Heb ik gedaan, en kom tot een andere conclusie (dan Koen), maar dat kan aan mijn rekenkundige kwaliteiten liggen.
X2 550: 182W/3600X285s=14,4W
X4 955: 240W/3600X166s=11W
Daarna gaan ze beiden in idle weer verder.
Old 02-06-2009, 23:02   #15
aNt3k
Senior Member

aNt3k's Avatar

0 score     

Vergeet je niet de 119sec die de X4 nog in idle zit als de X2 bezig is?
Old 02-06-2009, 23:04   #16
Quercus
Senior Member

0 score     

Ja, maar mijn berekening is alleen maar H.264 / Procoder encoding - 60 sec. 1080p .
Dan is de X2 inderdaad iets zuiniger, maar het verschil is niet veel, en niet zoals gesteld.
Quote:
Door het uitschakelen van twee cores is de X2 vanzelfsprekend een stuk energiezuiniger: de TDP is door AMD vastgesteld op 80 Watt.
edit: Als je enkele uren aan het encoden bent geslagen met beide machines, kun je de snelste eerder uitzetten waardoor die per saldo weer minder verbruikt.

Last edited by Quercus; 03-06-2009 at 06:49.
Old 03-06-2009, 00:09   #17
MADLAX
Junior Member

MADLAX heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Ik zat ook al naar de stroom verbruik grafiek te kijken..
En ik vroeg me af , is dat gemeten vanaf de muur of vanaf de voeding er de rest van de componenten..

Een goed review maar wat verbruikt nu alleen processor, en niet alle anderen onderdelen..

Ik weet niet of dit hier op zijn plaats is, maar als je achter het verbruik van alleen de cpu wilt komen..
Kan je de stroommeter die jullie gebruiken op de 4-pin of 8-pin (12volt lijnen) zetten die stroom voorzien aan de processor..
Dat soort cijfers zijn minder afhankelijk van de anderen onderdelen..

Bijvoorbeeld een q9550 van intel gebruikt in idle maar 5.6 watt en in load 58,8 watt, reken daar zo 30% bij en je hebt ongeveer wat de processor uit de muur trekt..

Wat ik wel zie is dat amd veel meer stroom eet onder load en dat intel over het gemiddeld zuinger is..

Last edited by MADLAX; 03-06-2009 at 00:15.
MADLAX is offline Users systems   Reply With Quote
Old 03-06-2009, 01:20   #18
Koen Crijns
Hardware.Info Editor

Koen Crijns's Avatar

Koen Crijns is Hardware.Info Crew

Voor de duidelijkheid: alle stroommetingen zijn gedaan aan het stopcontact, ofwel voor het gehele systeem.
Koen Crijns is offline Users systems   Reply With Quote
Old 03-06-2009, 11:02   #19
Hugo Dissel
Hardware.Info Editor

Hugo Dissel's Avatar

Quote:
Originally Posted by MADLAX
...Ik weet niet of dit hier op zijn plaats is, maar als je achter het verbruik van alleen de cpu wilt komen..
Kan je de stroommeter die jullie gebruiken op de 4-pin of 8-pin (12volt lijnen) zetten die stroom voorzien aan de processor..
Dat soort cijfers zijn minder afhankelijk van de anderen onderdelen..
Maar ja, wat voor conclusie moet de gemiddelde consument trekken uit dergelijke meetgegevens?

De platforms, waarop de processors werken, zijn niet onderling uitwisselbaar. M.a.w. aan het stroomverbruik van processor X kleeft altijd het stroomverbruik van moederbord Y en geheugen Z, etc. Je kunt daardoor beter het stroomverbruik van een platform als geheel testen (als je ook daadwerkelijk wilt testen hoe energiezuinig de verschillende platforms zijn)...

De enige zinvolle uitspraak die je kunt doen op basis van de door jou voorgestelde testmethode, is welke processorkoeling je nodig gaat hebben...
Old 03-06-2009, 15:54   #20
Quercus
Senior Member

0 score     

En voor die laatste zin is de TDP van een processor bedacht. Zoals uit de testen blijkt hoeft een CPU met een hogere TDP niet persé een evenredig hoger verbruik te hebben.
Quote:
Is tdp hetzelfde als het maximale stroomverbruik? Nee dus; zoals uitgelegd is het puur een eis die aan de koeling wordt gesteld.
Quote:
Wat ik wel zie is dat amd veel meer stroom eet onder load en dat intel over het gemiddeld zuiniger is..
Het is maar net waar je mee vergelijkt, als je de X4 940 met de Q9550 vergelijkt, ontlopen ze elkaar qua prestaties net als het verbruik niet veel. Blijft alleen het prijsverschil over, dan zal de keus niet erg moeilijk zijn.

Last edited by Quercus; 03-06-2009 at 23:29.
Old 03-06-2009, 18:24   #21
MADLAX
Junior Member

MADLAX heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Quote:
Originally Posted by Koen Crijns
Voor de duidelijkheid: alle stroommetingen zijn gedaan aan het stopcontact, ofwel voor het gehele systeem.
Bedankt voor de info
Quote:
Originally Posted by Hugo Dissel
Maar ja, wat voor conclusie moet de gemiddelde consument trekken uit dergelijke meetgegevens?
De platforms, waarop de processors werken, zijn niet onderling uitwisselbaar. M.a.w. aan het stroomverbruik van processor X kleeft altijd het stroomverbruik van moederbord Y en geheugen Z, etc. Je kunt daardoor beter het stroomverbruik van een platform als geheel testen (als je ook daadwerkelijk wilt testen hoe energiezuinig de verschillende platforms zijn)...
Oké maar ik ben niet echt een gemiddelde consument..
Maar je hebt gelijk dat je dan ook het verbruik van alle anderen onderdelen moet meten plus de efficiency van de voeding moet weten..
En zelfs dan is er een ongeveer 5% min of meer aan stroom verbruik..
En als je dat weet van al jullie testen hoef je het systeem niet al te hebben om achter een ongeveer het stroom verbruikt te komen..
Het is meer voor mij belangrijk dan gemiddelde consument, omdat ik binnenkort nieuw syteem ga samen stellen..
En ik heb mijn systeem vaak 24/7 aanstaan

Het was maar een gedachten van mij..
Maar voor de gemiddelde consument maken dat soort dingen niet echt uit..
MADLAX is offline Users systems   Reply With Quote
Old 03-06-2009, 19:57   #22
Hugo Dissel
Hardware.Info Editor

Hugo Dissel's Avatar

Quote:
Originally Posted by MADLAX
Het is meer voor mij belangrijk dan gemiddelde consument, omdat ik binnenkort nieuw syteem ga samen stellen..
En ik heb mijn systeem vaak 24/7 aanstaan
En de gemiddelde consument niet?

Nogmaals, de door jou voorgestelde testmethode levert geen bruikbare gegevens op voor een conclusie over het stroomverbruik. Of jij deze testgegevens nou daarvoor zou willen gebruiken of niet...
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules