Beste bezoeker, het lijkt erop dat je Internet Explorer 6 als browser gebruikt. Helaas wordt Hardware.Info niet 100% correct weergegeven in deze, inmiddels verouderde, browser. Voor een optimale ervaring raden we je aan om gebruik te maken van up-to-date versie van Mozilla Firefox, Microsoft Internet Explorer, Google Chrome, Apple Safari of Opera.

Forum

Ga terug   Hardware.Info » Reacties Website » Nieuws

Reageren

Discussie tools Weergave
Oud 19 mei 2009, 10:10   #1
Frank Knopers
Hardware.Info Editor

Frank Knopers's avatars

Frank Knopers is Hardware.Info Crew
Stuur een bericht via MSN naar Frank Knopers
Standaard Eerste sample van nVidia GT300 duikt op?

Eerste sample van nVidia GT300 duikt op?

In de zomer van 2008 was het de grote strijd tussen de Radeon HD4800 serie van AMD en de GTX 200 serie van nVidia, waarbij AMD het vuur aan de schenen van nVidia legde met hun goed presterende en vooral betaalbare videokaarten. In de tussentijd heeft ...

Lees dit bericht
Frank Knopers is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 19 mei 2009, 10:19   #2
PiePje
Junior Member

PiePje heeft de eerste trede bereikt
0 score     
Standaard Re: Eerste sample van nVidia GT300 duikt op?

weet iemand iets meer over de kostprijs?
PiePje is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 19 mei 2009, 10:26   #3
RaZR1337
Senior Member

RaZR1337's avatars

RaZR1337 is op weg naar de top
0 score     

@hierboven.

Dat is nog helemaal niet aan de orde. Deze grafische kaart is nog in zo'n vroeg stadium.

Wij twisten of dit de goede foto is, en jij gaat al een ,lees:hele grote, stap vooruit om na te denken over de prijs. Terwijl er nog niet eens meer specificaties zijn.

Zoals ik al zeg, uitspraken over de prijs van de GT300 zou speculatief zijn.
RaZR1337 is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 19 mei 2009, 10:29   #4
Ludo
Senior Member

Ludo's avatars

Ludo is gewoon hartstikke aardig
0 score     

Nee tuurlijk weet niemand dat. Een schattig kan wel gemaakt worden.
350-375 euro schat ikzelf maar goed.dit word een monster die ATI
het wel weer heel moeilijk zal maken of zelfs WEER overtreffen.
Maar ATI zal wel weer prijs prestatie de beste kaart leveren
Ludo is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 19 mei 2009, 10:31   #5
mustang9
Non-actief

mustang9 heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Die Sample lijkt wel op de msi 7900GTO van een paar jaar geleden! Kan niet wachten op wat DX11 ons gaat brengen!
mustang9 is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 19 mei 2009, 10:32   #6
DoeYourThing
Member

DoeYourThing heeft de eerste trede bereikt
0 score     
Post Re: Eerste sample van nVidia GT300 duikt op?

Mooi om te horen, ik zal heel rustig gaan zitten afwachten. Ik wil terug of beter gezegd weer gaan uitproberen bij Nvidia GPU's.
Ik zal zeker wachten voor de laatste verbeterde versie: ervaren van GTX280 dan de GTX285.
Dus hiermee kan ook zo iets verwachten: GTX380 dan de GTX385.
en mischien nog het uitmelken van GTS315 (92 chipserie) hahahahahahaha

@Piepje: prijs is nog moeilijk te bepalen en als dat bekend was, zou HWI zeker aan ons vertellen of vermelden.
Het is moeilijk lijkt mij een prijs in te schatten, waardoor ze nu ook naar GDDR5 overstappen. Maar laatst was ook een berichtje langs op HWI, dat nog een partij GDDR5 zal gaan bakken voor Graka's. Misschien goedkopere GDDR5 op de markt

Laatst gewijzigd door DoeYourThing; 19 mei 2009 om 10:36
DoeYourThing is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 19 mei 2009, 10:36   #7
Genius
Member

Genius heeft de eerste trede bereikt
0 score     

ik denk dat je de prijzen zoals altijd weer kunt vergelijken met de vorige high end kaarten van nvidia eerst te duur.. daarna schrikken ze van AMD die ook een high en kaart uit brengt voor rond de 300-400 euro en verlagen ze hun prijzen...
Genius is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 19 mei 2009, 10:41   #8
SpaceMarine
Member

SpaceMarine's avatars

SpaceMarine heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Als nVidia zich meer wilt onderscheiden van de concurrentie moeten ze echt wat aan de geluidsproductie doen. Op het moment scoren Ati en nVidia beiden even slecht. Ati zal waarschijnlijk altijd een betere prijs/kwaliteit verhouding hebben. Waarom zou nVidia haar meerwaarde dan niet kunnen vertolken met een stille(re) videokaart. Het zal wel niet gebeuren omdat dat marketing is en vga cooling een business op zichzelf is.

In ieder geval ken ik zat mensen die een premium willen betalen om meteen met een stille videokaart te beginnen in plaats van te wachten tot de verschillende merken met hun eigen varianten komen. En zelfs die slaan de planken ook vaak mis met tegenvallende decibel resultaten.
SpaceMarine is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 19 mei 2009, 10:46   #9
Ludo
Senior Member

Ludo's avatars

Ludo is gewoon hartstikke aardig
0 score     

Geluid is idd erg hoog.
Voorbeeld vind ik het bij mijn eigen 280gtx dat hij vanaf 70% fanspeed te veel geluid maken.
Ludo is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 19 mei 2009, 10:49   #10
pantera
Senior Member

pantera is op weg naar de top
0 score     

een a1 spin is meer een test voor het proces dan om hardware te maken die op kaarten kan, zeker nu. Deze batch zal men bestuderen of men geen gekke dingen tegenkomt, Realisme hier is dat zelfs de meest simpele gpu wel 1 of 2 respins nodig heeft, dit is de eerste 40nm kaart van nvidia( de die shrinks naar 40nm hebben al problemen genoeg) en meteen de topkaart, een model met meer transistors dan welke gpu dan ook, die ook nog eens een nieuwe standaard (dx11) moet herbergen

geloof me die kaart komt echt niet dit jaar op de markt, die foto is van een mockup

denk dat de enige kaart die je met dx11 ziet dit jaar een amd kaart is gebaseerd op de 4770 (een aantal sleutelcomponenten van dx11 zit er al in)
pantera is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 19 mei 2009, 11:01   #11
C.deWeerd
Senior Member

C.deWeerd's avatars

C.deWeerd is een ruwe diamant
0 score     

Vraag me toch af hoe je de kaart moet aansluiten met geen connectors ps?
C.deWeerd is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 19 mei 2009, 11:04   #12
Aegiz
Junior Member

Aegiz is vooralsnog onbekend
0 score     
Thumbs down Re: Eerste sample van nVidia GT300 duikt op?

Hahaha missertje van de redactie ?

Het betreft hier een zgn Tesla kaart, een dedicated CUDA kaart voor workstations.
Heb ze zelfs al 2e hands te koop gezien.

Niets meer dan een quadro GT200.

Niks te maken met de GT300.
Aegiz is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 19 mei 2009, 11:09   #13
Darkool83
Junior Member

Darkool83 heeft de eerste trede bereikt
0 score     

@C.deWeerd: Je kunt zowel uit de tekst als de foto opmaken dat er twee PCI-E stroomvoorzieningen nodig zijn.
Darkool83 is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 19 mei 2009, 11:18   #14
Ruudje88
Member

Ruudje88's avatars

Ruudje88 heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darkool83
@C.deWeerd: Je kunt zowel uit de tekst als de foto opmaken dat er twee PCI-E stroomvoorzieningen nodig zijn.
De foto is van een Tesla kaart(geen GT300 sample). Ik ben benieuwd wat deze gaat neerzetten tov de 5870(x2), zal Ati hun 9800XT tijdperk herleven?
Ruudje88 is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 19 mei 2009, 11:22   #15
Indy91
Senior Member

Indy91's avatars

Indy91 is op weg naar de top
Stuur een bericht via MSN naar Indy91
0 score     

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ludo
Of de GT300 de RV870 het moeilijk gaat maken is nog maar de vraag. Waarschijnlijk gebeurt dat dit jaar in ieder geval niet.

Hier wat leuk leesvoer over wat de GT300: http://www.theinquirer.net/inquirer/...0-architecture

Citaat:
GT300 will be quarters late, and without a miracle, miss back to school, the Windows 7 launch, and Christmas. It won't come close to R870 in graphics performance, and it will cost much more to make. This is not an architecture that will dig Nvidia out of its hole, but instead will dig it deeper. It made a Laughabee.

Laatst gewijzigd door Indy91; 19 mei 2009 om 15:43
Indy91 is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 19 mei 2009, 11:23   #16
Detmer Bisschops
Hardware.Info Editor

Detmer Bisschops's avatars

Detmer Bisschops is Hardware.Info Crew
Stuur een bericht via MSN naar Detmer Bisschops

Afbeelding is van een Tesla C870 inderdaad.
Afbeelding is ter illustratie, dit wordt nog even aangepast.
Op dit moment zijn er nog geen GT300 foto's.
Detmer Bisschops is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 19 mei 2009, 11:33   #17
Nielsjuhz
Junior Member

Nielsjuhz is vooralsnog onbekend
0 score     

nou nvidia is al duur met gddr3 geheugen
en nu met dure gddr5 geheugen erbij schiet prijs denk ik ook wel omhoog
ik verwacht rond de 500-600 euro 1kaartje
en die van ati x2 400-500euro
Nielsjuhz is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 19 mei 2009, 11:45   #18
RaZR1337
Senior Member

RaZR1337's avatars

0 score     

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ludo
Overtreffen zullen ze misschien wel, maar geloof me, de HD5870 word ook een beest!
Het is wel een beetje vroegtijdig om te zeggen dat ATI, weer, de beste prijs prestatie kaart zal bregen. Misschien is de GT300 het keerpunt van Nvidia!
Maar iniedergeval zal dit word een mooi duel worden.
Ati spreekt van 50% prestatie verbetering t.o.v. de HD4890.
Dus dat word nog wat!
Oud 19 mei 2009, 11:51   #19
meyns
Member

meyns is vooralsnog onbekend
-1 score     

Waarom staat er dan in het artikel dat er al een foto van een sample beschikbaar is, maar dan een foto van een oude grafische kaart posten.

Trouwens tape-out heeft een andere betekenis. De benaming komt nog van vroeger toen designs op een tape stonden. (Tegenwoordig is alles digitaal). Maar een tape-out wil zeggen dat het eerste design de deur uit is en er een eerste test-chip kan gemaakt worden. Na deze test kan vastgesteld worden of de chip dan goed werkt of niet, en kan dan eventueel een nieuw ontwerp gemaakt worden. Elk nieuw ontwerp (een nieuwe revisie) neemt enkele weken in beslag.
Nu is er al wat discussie geweest over de benaming a1. Er wordt gezegd dat a0 de eerste chip is en dat de RV770 met de a11 revisie gereleased is. Ook vergelijken ze met processors die blijkbaar een hele andere benaming hebben.

Ik denk zelf dat Nvidia in paniek is. Ati zou al heel lang zijn tape-out gemaakt hebben, maar laten hier (bijna) niets over los. Nvidia daarentegen toont al zijn eerste "werkende" chip, met wat waarden waar iedereen kan naar kwijlen. (Denk maar aan de release van RV770: Nvidia zat ook met alles te zwaaien dat de GT200 een monsterchip ging worden en ATI ging wegblazen).
Feit is dat zowel Nvidia als ATI heel veel problemen ondervinden door TSMC zijn 40nm. De eerste grafische kaarten gebaseerd op 40nm zouden al eind vorig jaar moeten uit zijn. Maar door moeilijkheden zijn alle data opgeschoven of gecancelled. Feit is dat ATI nu al een werkende chip heeft op 40nm en dat Nvidia nog nergens staat. Neem hierbij in gedachten dat de GT300 een verschrikkelijk grote en complexe chip is die op een niet matuur procede wordt gefabriceerd. Vergelijk dit met de RV870 die veel kleiner en eenvoudige te maken is en al een 40nm voorganger heeft.
Ik zie de toekomst van ATI dan ook veel rooskleuriger in dan die van Nvidia.
meyns is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 19 mei 2009, 12:13   #20
RaZR1337
Senior Member

RaZR1337's avatars

0 score     

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meyns
Waarom staat er dan in het artikel dat er al een foto van een sample beschikbaar is, maar dan een foto van een oude grafische kaart posten.
.
Foutjes zijn altijd mogelijk. Zeker als een grafische kaart in zo'n vroeg stadium is.
De foto is inmiddels al verwijderd.
Oud 19 mei 2009, 12:20   #21
SpeedyBE
Senior Member

SpeedyBE's avatars

SpeedyBE is op weg naar de top
Stuur een bericht via Instant Messenger naar SpeedyBE Stuur een bericht via MSN naar SpeedyBE Stuur een bericht via Skype™ naar SpeedyBE
0 score     

man man man koop ik een 295 en komen de 3xx reeks uit
:p als ze uit komen ill buy it
SpeedyBE is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 19 mei 2009, 12:23   #22
Indy91
Senior Member

Indy91's avatars

Indy91 is op weg naar de top
Stuur een bericht via MSN naar Indy91
0 score     

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meyns
Feit is dat zowel Nvidia als ATI heel veel problemen ondervinden door TSMC zijn 40nm. De eerste grafische kaarten gebaseerd op 40nm zouden al eind vorig jaar moeten uit zijn. Maar door moeilijkheden zijn alle data opgeschoven of gecancelled. Feit is dat ATI nu al een werkende chip heeft op 40nm en dat Nvidia nog nergens staat. Neem hierbij in gedachten dat de GT300 een verschrikkelijk grote en complexe chip is die op een niet matuur procede wordt gefabriceerd. Vergelijk dit met de RV870 die veel kleiner en eenvoudige te maken is en al een 40nm voorganger heeft.
Tel erbij op dat ATi minder moeite dan nVidia hoeft te doen om aan de DX11 specificaties te voldoen:
  • Tesselation Units worden reeds vanaf de HD2900XT, hardwarematig ondersteunt. ATi heeft dus reeds 3 generaties ervaring opgedaan met de Tesselation Unit. Tesselation is een onderdeel van DX11.
  • De huidige ATi DX10.1 GPU’s (= DX10 Done Right) ligt qua specificaties veel dichter bij DX11 dan de nVidia DX10 GPU’s. Aanvankelijk lagen de DX10 specificaties een stuk hoger dan nu. Boze tongen beweren dat op nadrukkelijk verzoek van nVidia, MS de DX10 specificaties omlaag heeft gehaald, omdat de hardware van nVidia niet aan de aanvankelijke DX10 vereisten kon voldoen.

NVidia zal dus meer moeite moeten doen om aan de DX11 vereisten te kunnen voldoen.
Indy91 is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 19 mei 2009, 12:30   #23
arolas
Member

arolas heeft de eerste trede bereikt
0 score     

dit betekent wel dat ze makkelijk een gt395 kunnen maken
als ze nou ook niet zo duur zullen zijn kan nvidia in mijn ogen de troon weer terug pakken
arolas is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 19 mei 2009, 12:32   #24
Mr Mugabe
Junior Member

Mr Mugabe heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SpaceMarine
Als nVidia zich meer wilt onderscheiden van de concurrentie moeten ze echt wat aan de geluidsproductie doen. Op het moment scoren Ati en nVidia beiden even slecht. Ati zal waarschijnlijk altijd een betere prijs/kwaliteit verhouding hebben. Waarom zou nVidia haar meerwaarde dan niet kunnen vertolken met een stille(re) videokaart. Het zal wel niet gebeuren omdat dat marketing is en vga cooling een business op zichzelf is.

In ieder geval ken ik zat mensen die een premium willen betalen om meteen met een stille videokaart te beginnen in plaats van te wachten tot de verschillende merken met hun eigen varianten komen. En zelfs die slaan de planken ook vaak mis met tegenvallende decibel resultaten.
Als je een stille behuizing aanschaft heb je hier geen problemen mee... Heb zelf een xfx gtx 295 in een Lian Li PC-P80, Heb zelfs nog beetje aan de kaart zitten sleutelen en de fan draait nu idle op 50 % i.p.v. 40 % en je hoort de kaart NIET tot nauwelijks. In veel gevallen hoor ik mensen klagen over het aantal db vanuit hun pc maar in bijna alle gevallen constateer ik daar een goedkope behuizing aan. ( ps; er zijn ook goedkope behuizingen die wel stil zijn, alleen niet zo veel ). Een ander feit is dat de videokaarten niet voor niets lawaai maken.. deze hebben nou eenmaal veel koeling nodig.. Je kan dus de volgende keuze maken, je videokaart downgraden en de fansnelheid daarmee ook downgraden of het laten zoals het is ( of gaan oc-en natuurlijk ) Of je kunt overgaan naar waterkoeling...

Laatst gewijzigd door Mr Mugabe; 19 mei 2009 om 12:36
Mr Mugabe is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Oud 19 mei 2009, 12:44   #25
SpaceMarine
Member

SpaceMarine's avatars

SpaceMarine heeft de eerste trede bereikt
0 score     

@Mr Mugabe

Ik verwelkom je dan om te sleutelen aan mijn pc. Op idle heb ik het op 40% en dan hoor je hem ook echt niet. Als je op hoge resoluties gaat gamen met alles op max, dan moet ik de rotatie snelheid opvoeren naar minimaal 60% en zelfs meer wanneer het de grote titels zoals Crysis betreft. Vanaf 60% stoor ik me al aan het geproduceerde geluid van de videokaart, maar uiteraard is dit persoonsgebonden. Ik vind het alleen jammer dat de nieuwe generatie kaarten weinig rekening houden met de mensen die niet met koptelefoon gamen en voor een stille systeem opteren. En geef nou toe, als je een beest van een kaart koopt wil je niet gaan downgraden met spannende titels als Crysis. Waterkoeling is inderdaad een oplossing, maar niet iedereen wilt zover gaan om erin te verdiepen.
SpaceMarine is offline Systemen van gebruikers   Quote laatste bericht
Reageren

Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

Discussie tools
Weergave

Regels voor berichten