|
|
#1 |
|
Hardware.Info Editor
|
AMD werkt aan Phenom II 3GHz met lager TDP
AMD lanceerde in april twee nieuwe high-end modellen uit de Phenom II processorreeks. Deze nieuwe quadcores, de 945 en de 955 Black Edition, zijn de directe opvolgers van de 920 en de 940 modellen die in januari het levenslicht zagen. De nieuwe model ... Lees dit bericht |
|
|
|
|
#2 |
|
Member
|
0 score
Dat doet AMD toch weer netjes, kan niet wachten tot de nieuwe Phenoms
|
|
|
|
|
#3 |
|
Junior Member
|
0 score
jah idd ben wel benieuwd naar de prestaties. Intel is vaak beter maar volgens mij komt AMD nu de put uit
|
|
|
|
|
#4 |
|
Senior Member
|
0 score
zouden deze zuinigere modellen dan niet nog verder over te clocken zijn?
|
|
|
|
|
#5 |
|
Junior Member
|
0 score
Kunnen we dan ook hoger geclockte quadcores verwachten met een TDP van 125W, bv een 3.4GHz of hoger?
|
|
|
|
|
#6 |
|
Senior Member
|
0 score
Klinkt goed!
Minder watt TDP=minder hitte verwekking=hogere overclock mogelijk. Ik neem dat, dat met LN2 de nieuwe modellen niet verder zullen komen. Omdat daar de temps meestal dik onder nul liggen. Wat wel het geval is, is dat het misschien mogenlijk is, omdat deze processors op een lager voltage lopen, en om die rede is het waarschijnlijk dus weer wel mogelijk een grotere OC te halen. Dat word even afwachten!! |
|
|
|
|
#7 |
|
Member
|
0 score
AMD is de laatste goed bezig vind ik.
Veel nieuwe producten aangekondigd en vooral de prijs is zeer netjes. |
|
|
|
|
#8 |
|
Member
|
-1 score
Neem maar aan dat met het verbeterende procede van AMD de processors met de tijd beter worden. Dus hoe meer "ervaring" ze hebben met het produceren van Phenoms, hoe lager de TDP en hoe hoger de overclockbaarheid wordt. (Vergelijk maar met de Athlon, hoe langer ze die produceerde hoe beter ze werden)
Waarschijnlijk verbruikt de huidige Phenom II X4 955 ook al niet zo veel als de eerste gereleasde Phenom II X4 940. |
|
|
|
|
#9 |
|
Member
|
0 score
amd is de laatste tijd wel erg druk bezig, ik vind op dit moment zelf dat ze beetje te veel modellen aankondigen.
deze quadcore's samen met de nieuwe phenom II x2 modellen vind ik tot nu toe nog het interessants, de rest is beetje meer van het zelfde met minder l3 cache en telken een 100mhz meer of minder begin nu wel serieus interesse te krijgen in een phenom II |
|
|
|
|
#10 |
|
Senior Member
|
0 score
@ hierboven.
Het is niet zo dat als ze 500 phenoms hebben geproduceerd dat het dan niet goed is. en als ze er 50.000 geproduceerd hebben is dat ze dan sterk verbeterd zijn. Amd is zelf verantwoordelijk voor het verbeteren van de chips, en de TDP loweren is een van die verbeteringen. Maar is het is niet het geval dat bij elke Phenom verbeteringen worden doorgevoerd. |
|
|
|
|
#11 |
|
Junior Member
|
0 score
Het is begrijpelijk dat amd met veel modellen komt, maar dit vind ik logisch. De k8 is al bijna uitgefaseerd. Alleen de athlon x2 xx50e modellen zijn vol op verkrijgbaar. De x2 7x50 modellen zijn nu de snelste modellen. Deze zijn gebaseerd op de Phenom I.
De Phenom I is niet wat het moest zijn en deze zullen ook snel uitgefaseerd worden. De nieuwe Phenom II moet nu dus alle markten in vullen. Als we de line up nu vergelijken met die van intel, zul je zien dat het wel meevalt. Je kan de volgende series dan tegen elkaar zetten. De Core i7 neem ik niet mee aangezien die geen directe concurrent heeft. Op gebied van spelletjes kan de x4 955 en de q9650 nog redelijk meekomen. Maar op gebied van audio en video is de i7 heer en meester. Phenom II x4 9xx 6MB L3 Cache vs Intel core 2 quad q9x50 12 MB L2 Cache Phenom II x4 8xx 2MB L3 Cache vs Intel core 2 quad q9x00 6 MB L2 Cache Athlon II x4 6xx geen L3 Cache vs Intel core 2 quad q8x00 3 MB L2 Cache Phenom II x2 5xx 6MB L2 Cache vs Intel core 2 duo e8xxx 6 MB L2 Cache Phenom II x3 7xx 6MB L2 Cache vs Intel core 2 duo e8xxx 6 MB L2 Cache Athlon II x2 2xx geen L3 Cache vs Intel pentium dual core e5x00 2MB L2 Cache Athlon II x3 4xx geen L3 Cache vs Intel core 2 duo e7x00 3 MB L3 Cache Uit deze vergelijkingen kun je zien dat AMD nu tegen elke product reeks van Intel een goede concurrent heeft, behalve de i7. Maar de line up van intel vind ik beter, om de volgende redenen: De GHZ volgen elkaar goed up, zodat ze niet met elkaar concurreren. Bijvoorbeeld de e5x00 gaat tot 2,7 Gghz, de e7x00 begint met 2,53 Ghz tot 2,93 Ghz en de e8x00 van 3 Ghz tot 3,33 Ghz. Bij het maken van deze lijst heb ik alleen naar de courante processoren gekeken. Daarom is de e8200 niet meegenomen. Bij Intel betekent het in 9 van de 10 gevallen een processor met hoger nummer een snellere processor is. Bij AMD zullen de processoren in meerdere gevallen met elkaar concurreren. Bijvoorbeeld een athlon II met 3 Ghz met een 2,6 Ghz x2 of x3 met 6MB L2 cache. Bij intel hoef je dan alleen op de Ghz te letten, bij amd Ghz en de L2 cache. Een keuze voor een bepaald amd processor zal moeilijker worden, door de vele mogelijkheden. Ik zou het een strategische goede keuze vinden van AMD om de Athlon II varianten op een lagere Ghz te houden, zodat de Athlon II x2 en x3 en Phenom x2 en x3 niet elkaar kannibaliseren. Verder leidt ik ook af dat de Phenom II gewoon weg te laat is. De Phenom II is wat de Phenom I moest zijn. Intel zal de core 2 serie langzamerhand gaan uitfaseren voor de i5 serie. Dan kunnen de kaarten opnieuw worden geschud. Last edited by Jackstar; 19-05-2009 at 06:05. |
|
|
|
|
#12 |
|
Member
|
0 score
Mooi, altijd goed minder energie verbruik, en beter over te clocken hoop ik
|
|
|
|
|
#13 |
|
Junior Member
|
0 score
TDP is voor mij erg belangrijk. Met de 95w naar 65w en 45W gaan de Phenom II's in m'n systemen komen. En voor mij niets te laat. Eigenlijk heb ik nog steeds geen reden om m'n snelste proc ie X2 5000+ BE te upgraden. Lage TDP met goede performance des te meer. En 3GHz klinkt leuker als 2.9. Laat maar komen
|
|
|
|
|
#14 |
|
Senior Member
|
0 score
Beetje zoals G0 stepping van de intel q6600 indertijd. TDP ging ook van 130 naar 105 watt als ik me niet vergis. Altijd goed. Stilletjes aan begint amd de minder goeie phenom 1 op de kuisen, voor de nieuwere betere, en vooral foutloze phenom II
|
|
|
|
|
#15 |
|
Junior Member
|
0 score
goed nieuws amd komt weer helemaal terug van de underdog rol
|
|
|
|
|
#16 |
|
Senior Member
|
0 score
Waar is de goede oude tijd dat Intel een beetje achter AMD aanhobbelde?
Goede zet van AMD om het verbruik een beetje in te dammen. |
|
|
|
|
#17 |
|
Senior Member
|
0 score
Het is grappig om te lezen dat iedereen het over minder verbruik heeft, terwijl een lagere TDP helemaal niet garant staat voor minder verbruik.
Neem als voorbeeld de redelijk gelijkwaardige CPU's, de Phenom II X4 920 met een TDP van 125 W en de nieuwere Phenom II X4 810 met een TDP van 95 W. Iedereen die beweert dat je met een lagere TDP minder verbruik heeft komt bedrogen uit. De "onzuinige" X4 920 verbruikt idle minder (bijna 10 %) en is onder load gelijk met de X4 810. Dus voor dat iedereen dat de nieuwe CPU als zuiniger kwalificeert eerst graag wat cijfers uit de praktijk. Zoals deze testgegevens. |
|
|
|
|
#18 |
|
Junior Member
|
0 score
Zullen ze bij AMD leuk vinden, zo'n stukje over hun product met daaronder een advertentie waarin producten van de concurrent staan...
|
|
|
![]() |
| Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|