|
|
#1 |
|
Hardware.Info Editor
|
AMD Athlon II X3 ook te unlocken naar X4
Enige tijd geleden berichtten we bij Hardware.Info al over de mogelijkheid om de uitgeschakelde vierde rekenkern van enkele AMD Phenom II X3 processors weer aan te zetten. De vierde kern van deze triplecore processors kan ingeschakeld en gebruikt wor ... Lees dit bericht |
|
|
|
|
#2 |
|
Member
|
0 score
Lijkt me erg gunstige voor bezitters van deze hardware !
|
|
|
|
|
#3 |
|
Member
|
0 score
Daar zal AMD blij mee zijn
|
|
|
|
|
#4 |
|
Senior Member
|
+1 score
Sja.. en dan loopt staks je pc steeds vast omdat de 4e core niet door een test is gekomen..
|
|
|
|
|
#5 |
|
Junior Member
|
0 score
ik zou zeggen van wel... gaat de x3 wat meer over de toonbank :p
wie zegt dat ze t niet met opzet doen.. |
|
|
|
|
#6 | |
|
Member
|
0 score
Quote:
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Member
|
0 score
Mooi dalijk ff de BIOS updaten van mijn AOD790GX/128M en dan in de zomer mooi zo'n triple coretje kopen :>
|
|
|
|
|
#8 |
|
Senior Member
|
0 score
raar dat de voltage ook direct omlaag gaat bij cpu-z
|
|
|
|
|
#9 |
|
Member
|
0 score
nou je het zegt, idd is het raar dat die voltages omlaag gaan
|
|
|
|
|
#10 |
|
Hardware.Info Editor
|
Waarschijnlijk dat een van onze doorgewinterde overklokkers het je beter kan vertellen, maar ik stel me zo voor dat dit het gevolg is van de vDro(o)p door de extra ingeschakelde core. Me dunkt dat gezien het verschil van slechts 0.024 volt dat best een plausibele verklaring zou kunnen zijn.
|
|
|
|
|
#11 |
|
Member
|
0 score
dit is idd vdroop, dat de spanning ierts vershcilt.
schakel bij ej eigen Phenom 2x4 maar een 1 of 2 cores uit. zijn boordjes waar dat op kan en dan zie je in CPU-z ook rare verschillen. |
|
|
|
|
#12 |
|
Member
|
0 score
offtopic: is het handig om bij het overklokken een functie in je bios aan te zetten die zorgt dat je vdroop zo klein mogelijk is?
ontopic: idd leuk voor mensen die al zo'n cpu hebben, maar ik denk dat als men echt een quadcore wil, men wel op safe zal spelen door ook een echte quadcore te kopen. en dus niet het risico neemt dat die 4e core het laat afweten. |
|
|
|
|
#13 | |
|
Senior Member
|
0 score
Quote:
Als je geluk hebt, kun je dan een X4 kopen voor de prijs van een X3, maar de kans is natuurlijk altijd aanwezig dat de vierde core defect is. Maar ja, niet geschoten is altijd mis. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Junior Member
|
0 score
Toch klopt er iets niet, want als ik mij niet vergis hebben de (aankomende) Athlon's namelijk geen L3 cache...
Dus toch vreemd dat CPU-Z dan denkt dat het om een X4 gaan...de extra core mag dan wel werken, maar dan nog kan er een productiefoutje zitten in de core, waardoor hij niet 100% stabiel en daarbij kan ook nog het L2 cache defect zijn van deze core. Het is zeker leuk als het werkt, en ik denk ook eigenlijk wel dat AMD stiekem blij is met dit soort berichten...publiciteit is publiciteit, en een omzetval voor X4 zal hierdoor ook niet ontstaan, hoogstens een verhoogde X3 vraag. Als ik X4 wil hebben, ga ik toch voor de zekerheid en koop een X4 BE |
|
|
|
|
#15 |
|
Member
|
0 score
Die 4de core heeft in princiepe ook geen zin.
CPU bakkers als Intel en AMD testen alle cpu's op hele groten testbanken. Beginnen te clocken van het laagste wat ze verkopen tot het hoogste. Elke stap testen ze, en gaan zo steeds verder dat hij niet meer kan. Nou, je begint, 2.0 GHz, 2.2 GHz, enz. Iedereen koopt dezelfde processor, alleen in de test zijn ze niet stabiel hoog genoeg gekomen. Zo doen ze dat ook die cores uitschakelen. Die wat met 4 cores minder stabiel zijn, word er 1tje uitgeschakelt. Puur bedrog uiteindelijk, je betaald voor de overclock in princiepe. Dit is ook heel erg het geval bij de Exxx serie van Intel. |
|
|
|
|
#16 | |
|
Member
|
-1 score
Quote:
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Senior Member
|
-1 score
@sjanssen15, (@Post 15)
Dat zou heel goed waar kunnen zijn. Maar bedenk je dit zelf of heb je er ook een bron van? |
|
|
|
|
#18 | |
|
Senior Member
|
0 score
Quote:
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Junior Member
|
+1 score
He wat zeg je
L1 L2 en L3 cache zoals de Phenom I en II dat gebruiken zitten gewoon op de CPU zelf hoor... De Phenom I had 2MB L3 en de Phenom II heeft 6MB L3 cache De Athlon II's hebben alleen L1 en L2 cache en maken geen gebruik van L3 cache...Het zit dus wel gewoon op de CPU, als het dus eigenlijk om een Phenom II gaat met 1 uitgeschakelde core, maar ook het cache is dus uitgeschakeld / defect. Wat ik dus zo vreemd vind is dat CPU-Z hem herkent als een echte Phenom X4 terwijl hij dus duidelijk het L3 cache mist...of dit moet ook mee ingeschakeld zijn, maar dan is de kans op een succesvol inschakelen en stabiel krijgen van de CPU dus nog kleiner. Ook X4's met defecte L3 worden ingezet als Athlon's...dus Of de core is gewoon defect of klokt slecht...of / en het L3 cache is defect... Als het L3 cache niet samen met de 4e core in te schakelen is valt het performance verschil dus ook wel tegen hoor ten opzichte van een echte X4 die wel over 6MB L3 beschikt... correct me if I'm wrong natuurlijk @ hierboven...ik heb het natuurlijk over de in het artikel genoemde Athlons (overigens in de link naar de 405 staat ook dat ze niet over L3 cache beschikken zie ik nu...) http://www.hardware.info/nl-NL/news/...MD_processors/ |
|
|
|
|
#20 | |
|
Senior Member
|
0 score
Quote:
|
|
|
|
|
|
#21 |
|
Junior Member
|
0 score
Level 3 cache zit niet op het moederbord maar op de processor die. Het is ook niet langzaam, maar juist snel aangezien het gewoon met de processor snelheid werkt.
Langzaam cache geheugen op het moederbord is al eeuwen geleden. Je wordt niet "opgelicht" met snelle processoren, je betaald meer voor de beste exemplaren die het hoogst geclockt kunnen worden. Naarmate de produktie van een processor beter wordt zullen er wel meer lager geclockte exemplaren gemakkelijker overgeclockt kunnen worden.. Die zijn ondertussen echter ook weer een stuk goedkoper. Hoe je het ook bekijkt, van bedrog is geen sprake. Last edited by mEsSEd-Up; 11-05-2009 at 19:24. |
|
|
![]() |
| Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|