Dear visitor, it would appear you are using Internet Explorer 6 as a browser. Unfortunately Hardware.Info is rendered less than completely accurately in this by now obsolete browser. For an optimal experience of our site, we recommend you use an up-to-date version of Mozilla Firefox, Microsoft Internet Explorer, Google Chrome, Apple Safari or Opera.

Forum

Go Back   Hardware.Info » Reacties Website » Nieuws

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-03-2009, 04:00   #1
Frank Knopers
Hardware.Info Editor

Frank Knopers's Avatar

Frank Knopers is Hardware.Info Crew
Send a message via MSN to Frank Knopers
Default Eerste Intel P55 borden van ASUS en MSI

Eerste Intel P55 borden van ASUS en MSI

Op de Duitse website PC Games Hardware zijn foto's verschenen van de eerste Core i5 moederborden van ASUS en MSI, gebaseerd op de P55 chipset. De nieuwe reeks Intel processors wordt ergens halverwege dit jaar verwacht en zal de rechtstreekse opvo ...

Lees dit bericht
Frank Knopers is offline Users systems   Reply With Quote
Old 03-03-2009, 04:26   #2
vhrgamer
Member

vhrgamer heeft de eerste trede bereikt
0 score     
Default Re: Eerste Intel P55 borden van ASUS en MSI

Goed voor de Consument! Als je nu al de concurrentie ziet...

Ik ben blij dat ik i7 heb gekocht, aangezien hij waarschijnlijk toch sneller blijft dan i5.
vhrgamer is offline Users systems   Reply With Quote
Old 03-03-2009, 04:33   #3
BattleLeader
Senior Member

BattleLeader kan niet meer stuk
Send a message via MSN to BattleLeader
0 score     

Dat is ook Intels bedoeling. P55 heeft een dual-channel geheugencontroller en ik dacht dat hij ook minder lanes beschikbaar had voor videokaarten.
BattleLeader is offline Users systems   Reply With Quote
Old 03-03-2009, 04:42   #4
PowerUp
Junior Member

PowerUp heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Verder heeft de Core i5 de northbridge in zich, dus het koelblokje zou alleen de southbridge moeten zijn. Ik denk wel dat de uiteindelijke modellen koeling op de mosfets hebben zitten, misschien met een heatpipe vanaf de southbridge.
PowerUp is offline Users systems   Reply With Quote
Old 03-03-2009, 04:58   #5
Jut
Senior Member

Jut is gewoon hartstikke aardig
0 score     

Waar slaat QPI op?

Dacht namelijk dat de Core I5 de Quick Path Interface moet missen?
Of zit die in de cpu tussen de cpu en de nb verwerkt...
Jut is offline Users systems   Reply With Quote
Old 03-03-2009, 05:28   #6
PowerUp
Junior Member

0 score     

Bij de P55/P57 heet het DMI. Volgens dit plaatje zit het in de CPU tussen de CPU en northbridge
Old 03-03-2009, 06:44   #7
Angerfist
Junior Member

Angerfist heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Ben benieuwd hoe het ga presteren tegen over de nieuwe AMD CPU's.
Angerfist is offline Users systems   Reply With Quote
Old 03-03-2009, 06:50   #8
mhazeu
Senior Member

mhazeu's Avatar

mhazeu is op weg naar de top
Send a message via MSN to mhazeu
0 score     

Jammer dat ze geen 3 of 6 geheugensloten hebben
voor de rest leuke bordjes
mhazeu is offline Users systems   Reply With Quote
Old 03-03-2009, 06:51   #9
BattleLeader
Senior Member

BattleLeader kan niet meer stuk
Send a message via MSN to BattleLeader
0 score     

Dat zou niet logisch zijn aangezien de chipset een dual-channel geheugencontroller heeft.
BattleLeader is offline Users systems   Reply With Quote
Old 03-03-2009, 08:12   #10
TTE
Senior Member

TTE heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Quote:
Originally Posted by Angerfist
Ben benieuwd hoe het ga presteren tegen over de nieuwe AMD CPU's.
Beter. De Phenom II zit gelijk aan de Core Quad van dit moment en de i5 is gebaseerd op dezelfde architectuur als de i7 afgezien van de triple channel geheugen controller.
TTE is offline Users systems   Reply With Quote
Old 03-03-2009, 08:23   #11
amiguito
Senior Member

amiguito is op weg naar de top
Send a message via MSN to amiguito
0 score     

i7 is al vele malen sneller dan de C2D high end systemen. i5 zal vele malen sneller worden dan de mainstream C2D systemen. Blijft uiteraard altijd een verschil tussen mainstream en highend bordjes: P55 versus P58.

Ik kies zelf straks voor een i5, want high-end is te duur en ik vind voor mezelf high-end ook niet nodig. Je moet gewoon kritisch kijken naar wat je werkelijk nodig hebt en je niet blind staren op i7.
amiguito is offline Users systems   Reply With Quote
Old 03-03-2009, 10:10   #12
sander-m
Senior Member

sander-m is een ruwe diamant
0 score     
Wink Re: Eerste Intel P55 borden van ASUS en MSI

Amiguito, vele malen sneller? beetje overdreven, het scheelt zo veel helemaal niet
sander-m is offline Users systems   Reply With Quote
Old 03-03-2009, 11:47   #13
Forum m8
Senior Member

Forum m8 is een ruwe diamant
0 score     

Quote:
Originally Posted by amiguito
i7 is al vele malen sneller dan de C2D high end systemen. i5 zal vele malen sneller worden dan de mainstream C2D systemen. Blijft uiteraard altijd een verschil tussen mainstream en highend bordjes: P55 versus P58.

Ik kies zelf straks voor een i5, want high-end is te duur en ik vind voor mezelf high-end ook niet nodig. Je moet gewoon kritisch kijken naar wat je werkelijk nodig hebt en je niet blind staren op i7.
Erhm...

Zoals uit veel benchmarks blijkt - http://hardocp.com/article.html?art=...hlbnRodXNpYXN0 - heeft de i7 eigenlijk geen inhoudelijk voordeel tov een E8400 bijvoorbeeld.

En om dan jouw laatste alinea te herschrijven:

Quote:
Ik kies zelf straks voor een C2D, want high-end is te duur en ik vind voor mezelf high-end ook niet nodig. Je moet gewoon kritisch kijken naar wat je werkelijk nodig hebt en je niet blind staren op i7/i5. De C2D is lekker goedkoop en vaak net zo snel.
Forum m8 is offline Users systems   Reply With Quote
Old 03-03-2009, 11:48   #14
peterdimitri
Member

peterdimitri's Avatar

peterdimitri heeft de eerste trede bereikt
Send a message via MSN to peterdimitri
0 score     

geen koeling rond het chipset ....
ik zie wel gaatjes daar zitte mischien komt het nog er op ?
peterdimitri is offline Users systems   Reply With Quote
Old 03-03-2009, 12:00   #15
Forum m8
Senior Member

0 score     

Zie je wel vaker. Geen koeling, wel mogelijkheden ervoor.
Old 03-03-2009, 12:20   #16
TTE
Senior Member

TTE heeft de eerste trede bereikt
0 score     

@ Forum m8

Die benchmark gaat alleen over gamen met single videokaart. MAAR er zijn ook mensen die andere dingen doen met hun PC zoals foto/video/audio bewerken, en daar is de i7 echt wel stukken sneller dan C2D of PhII. Ruw weg is de i7 30-40% sneller

Ook met SLI en Crossfire is de i7 sneller.

Kijk maar de legio reviews er op na zoals bijvoorbeeld op HWI
TTE is offline Users systems   Reply With Quote
Old 03-03-2009, 13:36   #17
j0ren
Member

j0ren heeft de eerste trede bereikt
0 score     

krijgen we ook weer andere koelers? s775,s1366, s1160?
j0ren is offline Users systems   Reply With Quote
Old 03-03-2009, 15:22   #18
PowerUp
Junior Member

0 score     

Quote:
Originally Posted by peterdimitri
geen koeling rond het chipset ....
ik zie wel gaatjes daar zitte mischien komt het nog er op ?
Waar zie jij die gaatjes? Ik zie op het onderste plaatje alleen een gaatje voor de bevestiging aan de kast. Maar de koeling kan nog veranderen, dit zijn waarschijnlijk maar prototypes.
Old 03-03-2009, 17:34   #19
amiguito
Senior Member

0 score     

@sanderm & @forum m8:
Uhm, ja... ik kom terug op mijn opmerking "vele malen sneller" want dat klopt inderdaad niet. de i7 en i5 zullen zowel qua mainstream als high-end gewoon sneller zijn dan C2D.
Enne... je hoeft mijn alinea niet te herschrijven hoor, want ik blijf bij mijn standpunt. Sterker nog het is ontzettend dom om nu nog een C2D systeem aan te schaffen terwijl die op het punt staat om straks met de introductie van i5 helemaal te gaan verdwijnen. Heel socket 775 zal straks een heel stuk minder waard zijn. Dat is pas weggegooid geld. Is precies hetzelfde als een P4 bouwen tijdens de introductie van C2D. C2D systemen zijn half 2010 niets meer waard als i5 en i7 gemeengoed zijn.
Dat gezegd moeten we ook op de benchmarks wachten van een P35/P45 bord met een C2D t.o.v. een P55 bord met een i5, met ongeveer dezelfde prijs en Ghz.
Old 03-03-2009, 19:13   #20
Forum m8
Senior Member

0 score     

Als je nu een systeem wilt, moet je nu een systeem kopen. En dan is een C2D nog niet zo'n slechte keuze.

Vlak voor de C2D kwam kon je prima een P4 systeem kopen. Bord met 975X erin, wachten tot de C2D goed verkrijgbaar is en dan een C2D eirn.

Ik heb mijn systeem net iets gekocht voor de X2's uitkwamen. Helemaal geen spijt van. Ik heb er de hele zomervakantie plezier van gehad

In de computerwereld kun je altijd wel blijven wachten. Is het geen performancewinst dan is het wel een prijsverlaging.
Old 03-03-2009, 22:53   #21
amiguito
Senior Member

0 score     

Ben ik het niet met je eens. Puur en alleen omdat je op een "nieuw" systeem net voor de introductie van een nieuwe architectuur ontzettend veel in een korte tijd zult afschrijven. Jammer van je aankoop. Je koopt ook geen oud model mercedes als je weet dat er binnen een paar maanden een nieuwe uitkomt. Dan wil niemand die oude mercedes nog hebben... of voor een heel zacht prijsje misschien (hoge afschrijving).
De P4 kon je aan de straatstenen niet kwijt toen C2D mainstream werd en dat zal straks ook met C2D zijn tov i5.
Kijk maar naar de highend systemen van C2D... die koopt niemand meer, omdat men liever een i7 meteen aanschaft voor diezelfde prijs.
Ik weet dat men het liever niet gewoon toegeeft. Maar ik weet zeker dat als je net voor de introductie een P4 had aangeschaft/gebouwd en dat toen C2D uitkwam met die prestatie winst, dan moet je je wel voor je kop hebben geslaan van spijt. Dat kan gewoon niet anders. Dat de "gewone" consument geen weet heeft van wat er komen gaat.. ok... maar de hardware "freak/fanaat" zou toch beter moeten weten.

Ik heb nu een "oude" Q6600 op een P35 bordje en een E6750 op ook een P35 wat nog gewoon lekker loopt. Geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om nog een andere processor te kopen voordat die i5 uit is. Of ik stap over naar AMD (Phenom II) als die redelijke prijs en kwaliteit biedt.
De P45 en de Penryn/Wolfdales heb ik dus bewust laten zitten omdat deze aan het eind kwamen van het socket 775 tijdperk en net voor introductie van een nieuw socket en architectuur.

De reactie dat je in computerwereld altijd wel kunt blijven wachten is ook niet waar. Gewoon op het juiste moment je aankoop doen. Het is nu nog niet slim om bijvoorbeeld een SSD of Blu-Ray speler te kopen. Even wachten tot kwaliteit - prijs verhouding redelijk is. Door gewoon "wakker" te blijven in hardware wereld weet je wel wat er binnen een jaar ongeveer gaat komen.
Old 04-03-2009, 01:08   #22
Forum m8
Senior Member

0 score     

Quote:
Ben ik het niet met je eens. Puur en alleen omdat je op een "nieuw" systeem net voor de introductie van een nieuwe architectuur ontzettend veel in een korte tijd zult afschrijven.
In 2e hands waarde ja. Maar dat zegt niks over de werkelijke waarde van het systeem in de zin van prijs/prestatie verhouding.

Quote:
Je koopt ook geen oud model mercedes als je weet dat er binnen een paar maanden een nieuwe uitkomt.
Als je in die paar maanden gewoon die mercedes nodig hebt, dan koop je hem. Verder: als je je auto toch gebruikt tot hij 'op' is (gaten erin geroest, motor versleten) dan maakt de 2e hands waarde toch niks meer uit: die is gewoon 0.

Quote:
De P4 kon je aan de straatstenen niet kwijt toen C2D mainstream werd en dat zal straks ook met C2D zijn tov i5.
Toen C2D eenmaal doordrong tot het goedkopere segment kon je inderdaad niet voor de oude prijs P4's blijven verkopen.

Quote:
Kijk maar naar de highend systemen van C2D... die koopt niemand meer, omdat men liever een i7 meteen aanschaft voor diezelfde prijs.
Natuurlijk, zelfde prijs, meer performance, wie zou dat niet doen? Maar het essentiële verschil hier is dat de i7 gewoon NU beschikbaar is. Vandaag bestellen bij bijv. Komplett = morgen in huis.

Quote:
Ik weet dat men het liever niet gewoon toegeeft.
Er is niks toe te geven. Op termijn zal de i5 de C2D's positie innemen. Absoluut. Maar in de tussentijd kun je gewoon prima een C2D systeem kopen.

Quote:
Maar ik weet zeker dat als je net voor de introductie een P4 had aangeschaft/gebouwd en dat toen C2D uitkwam met die prestatie winst, dan moet je je wel voor je kop hebben geslaan van spijt.
Dat hangt er maar vanaf wat je vorige systeem was en waarvoor je het nodig had. Als ik net een LAN party heb met vrienden en mijn PC trekt de game niet die op dat moment 'hot' is, dan kan het me eerlijk gezegd weinig schelen dat ik daardoor een afschrijving van 100 euro in een maand heb.

Dat kan gewoon niet anders. Dat de "gewone" consument geen weet heeft van wat er komen gaat.. ok... maar de hardware "freak/fanaat" zou toch beter moeten weten.

Quote:
De reactie dat je in computerwereld altijd wel kunt blijven wachten is ook niet waar. Gewoon op het juiste moment je aankoop doen. Het is nu nog niet slim om bijvoorbeeld een SSD of Blu-Ray speler te kopen. Even wachten tot kwaliteit - prijs verhouding redelijk is. Door gewoon "wakker" te blijven in hardware wereld weet je wel wat er binnen een jaar ongeveer gaat komen.
En wat is dan wel het juiste moment? Straks krijgen we de i5 die meer performance bied tov de C2D. Daarna krijgen we een prijsverlaging van de i5, daarna krijgen we een productieprocedeverkleining van de i5, wat ons weer meer prestatie brengt. En daarna zakt 'ie weer in prijs en daarna kun je weer wachten op z'n opvolger.

Je kunt wel proberen de afschrijving in de eerste paar maanden zo laag mogelijk te houden door te zorgen dat je net na een prijsverlaging of introductie koopt, maar waar het uiteindelijk om gaat is hoeveel lol je gemist hebt met je besparing en of dat het waard was. En uiteindelijk boeit de uiteindelijke waarde van het systeem op het moment dat je stopt het te gebruiken en het verkoopt en de kosten per tijdseenheid dat je het systeem had.

Ik zou nu mijn E6600 kunnen houden en dan later een i7 halen. Ik zou ook kunnen zeggen dat ik nog een 'max-out' doe op m'n S775 systeem met bijvoorbeeld een E8400. Je zou kunnen zeggen dat dat relatief veel geld kost voor een relatief kleine upgrade. Maar als dat er voor zorgt dat een upgrade naar i7 nog niet nodig is, dan is het juist een prima deal.
Old 04-03-2009, 11:11   #23
amiguito
Senior Member

0 score     

@Forum M8:
Ik zie wel dat wij er qua denkwijze niet uitkomen. Ik heb verder wel respect voor jouw opinie en mening, begrijp me niet verkeerd. Ik denk wellicht meer economisch en in termen van afschrijving. Jij denk wellicht meer technisch. Uiteraard is een C2D systeem als je dat nu koopt en bouwt een gewone goede computer en kan die nog lang meegaan.
Ik zou hem echter niet kopen en even wachten op de nieuwe architectuur.

Een discussie erover is goed, want dat opent ook mijn ogen en ik sta wel open voor andere meningen. Verder is het ook maar goed dat we niet allemaal hetzelfde zijn, want dan zou er nu niemand meer een PC kopen en we allemaal afwachten en tegelijk een nieuwe kopen... da's ook niet handig.
Nogmaals, ik snap en respecteer je mening hierover... het is alleen de mijne niet.
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules