Dear visitor, it would appear you are using Internet Explorer 6 as a browser. Unfortunately Hardware.Info is rendered less than completely accurately in this by now obsolete browser. For an optimal experience of our site, we recommend you use an up-to-date version of Mozilla Firefox, Microsoft Internet Explorer, Google Chrome, Apple Safari or Opera.

Forum

Go Back   Hardware.Info » Reacties Website » Nieuws

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17-02-2009, 04:00   #1
Frank Knopers
Hardware.Info Editor

Frank Knopers's Avatar

Frank Knopers is Hardware.Info Crew
Send a message via MSN to Frank Knopers
Default OCZ lanceert SSD met Samsung controllerchip

OCZ lanceert SSD met Samsung controllerchip

Terwijl de meeste aandacht uitgaat naar de Apex en Vertex solid-state-drives van OCZ komt er binnenkort ook nog een andere SSD* van diezelfde fabrikant op de markt, namelijk de Summit serie. Bij PC Perspective kregen ze een sample van deze solid ...

Lees dit bericht
Frank Knopers is offline Users systems   Reply With Quote
Old 17-02-2009, 05:26   #2
m0wtJ
Member

m0wtJ's Avatar

m0wtJ heeft de eerste trede bereikt
0 score     
Default Re: OCZ lanceert SSD met Samsung controllerchip

interessant!
ik hoop dat de apex serie hierdoor ook goedkoper van wordt
m0wtJ is offline Users systems   Reply With Quote
Old 17-02-2009, 06:19   #3
TheBigBorg
Senior Member

TheBigBorg is een ruwe diamant
Send a message via MSN to TheBigBorg
0 score     

Zo te zien wordt OCZ een serieuze speler in de SSD markt, alleen maar goed voor de concurrentie
TheBigBorg is offline Users systems   Reply With Quote
Old 17-02-2009, 08:33   #4
rubberduck100
Senior Member

rubberduck100 is op weg naar de top
0 score     
Cool Re: OCZ lanceert SSD met Samsung controllerchip

Een hele mooie techniek hoor die SSD's, en toch heb ik nog twijfels m.b.t. de houdbaarheid van deze SSD's. Daar zijn nog geen harde cijfers van denk ik. Hoe zit het b.v. met de MTBF? Zijn daar al afspraken over gemaakt? En wat is het exacte uitval percentage? Per merk en type b.v.?

Hou me vast...En Straks zijn er weer zoveel soorten en smaken op de markt, dat je door de bomen het bos niet meer zien, die heeft die chip en die weer die. Dat is niet zo'n beste, want die gebruikt oude technieken, enz.enz.enz.

Kan mij iemand iets zinnigs vertellen over de MTBF, en/of hoevaak bepaalde geheugenplaatsen beschreven kunnen worden.

Alvast dank,

Heb al wat gevonden... http://www.storagesearch.com/ssdmyths-endurance.html

R

Last edited by rubberduck100; 17-02-2009 at 08:50.
rubberduck100 is offline Users systems   Reply With Quote
Old 17-02-2009, 08:36   #5
jvm
Senior Member

jvm is op weg naar de top
0 score     

Ik zie praktisch vrij weinig verschil kwa performance tov de eerder getoonde vertex benchmark.
Alleen beschikken alle formaten over 64mb cache en lijken de prijzen iets lager te liggen dan de vertex.

Volgens mij wordt dit een directe concurrent van ocz's eigen vertex.
jvm is offline Users systems   Reply With Quote
Old 17-02-2009, 08:45   #6
TheBigBorg
Senior Member

TheBigBorg is een ruwe diamant
Send a message via MSN to TheBigBorg
0 score     

@ jvm : dat heet je assortiment uitbreiden

@ rubberduck 100 : De opgegeven MBTF (Mean Time Between Failure) is vaak dusdanig hoog dat als die zou kloppen je je geen zorgen hoeft te maken. Verder zorgt een techniek genaamd Wear Leveling ervoor dat elke geheugencel ongeveer even vaak gebruikt wordt.

Er zijn 2 soorten SSD's, gebaseerd op SLC en MLC. SLC (Single Level Cell) betekent dat er 1 bit per cel wordt opgeslagen, MLC (Multi Level Cell) betekent dat er meerdere bits per cel worden opgeslagen. MLC is goedkoper, maar dus ook minder betrouwbaar en wat minder snel. Ook is het zo dat veel MLC SSD's problemen hebben gehad met de JMicron controller, deze was namelijk nogal brak. Dir zorgde ervoor dat er soms extreme toegangstijden van 250 ms voorkwamen en schrijfsnelheden van 0.5 mb/sec. Bij deze nieuwe serie (Vertex) van OCZ gebruiken ze een andere controller. Bij de Apex serie wordt gebruik gemaakt van de oude controller, maar verkrijgen ze hoge snelheden doordat er van interne RAID 0 gebruik wordt gemaakt.

De grootste betrouwbaarheidsproblemen zijn overigens veroorzaakt door de controller, en niet door de geheugenchips zelf. Nu OCZ overstapt op een nieuwe controller zou dit probleem dus ook verholpen moeten zijn Als alles goed werkt is een SSD een stuk betrouwbaarder dan een gewone harde schijf, omdat er geen bewegende onderdelen in zitten.

Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb zo
TheBigBorg is offline Users systems   Reply With Quote
Old 17-02-2009, 10:07   #7
mrbigfield
Senior Member

mrbigfield's Avatar

mrbigfield is op weg naar de top
Send a message via MSN to mrbigfield
0 score     

Summit series, eerst hadden we de Apex serie al. Het lijkt er een beetje op dat ze de naamgeving van producten van het merk The North Face aan het overnemen zijn. Zometeen zeker ook nog een 1,8" Flight series zeker
mrbigfield is offline Users systems   Reply With Quote
Old 17-02-2009, 10:10   #8
rubberduck100
Senior Member

rubberduck100 is op weg naar de top
0 score     

TheBigBorg,

Mijn dank is groot, deze info had ik even nodig. Ik twijfelde namelijk of ik al dan niet een SSD schijf in mijn toekomstige HTPC zou inbouwen, of te kiezen voor een "standaard" harde schijf.

Bij deze hartelijk dank,

R

Quote:
Originally Posted by TheBigBorg
@ jvm : dat heet je assortiment uitbreiden

@ rubberduck 100 : De opgegeven MBTF (Mean Time Between Failure) is vaak dusdanig hoog dat als die zou kloppen je je geen zorgen hoeft te maken. Verder zorgt een techniek genaamd Wear Leveling ervoor dat elke geheugencel ongeveer even vaak gebruikt wordt.

Er zijn 2 soorten SSD's, gebaseerd op SLC en MLC. SLC (Single Level Cell) betekent dat er 1 bit per cel wordt opgeslagen, MLC (Multi Level Cell) betekent dat er meerdere bits per cel worden opgeslagen. MLC is goedkoper, maar dus ook minder betrouwbaar en wat minder snel. Ook is het zo dat veel MLC SSD's problemen hebben gehad met de JMicron controller, deze was namelijk nogal brak. Dir zorgde ervoor dat er soms extreme toegangstijden van 250 ms voorkwamen en schrijfsnelheden van 0.5 mb/sec. Bij deze nieuwe serie (Vertex) van OCZ gebruiken ze een andere controller. Bij de Apex serie wordt gebruik gemaakt van de oude controller, maar verkrijgen ze hoge snelheden doordat er van interne RAID 0 gebruik wordt gemaakt.

De grootste betrouwbaarheidsproblemen zijn overigens veroorzaakt door de controller, en niet door de geheugenchips zelf. Nu OCZ overstapt op een nieuwe controller zou dit probleem dus ook verholpen moeten zijn Als alles goed werkt is een SSD een stuk betrouwbaarder dan een gewone harde schijf, omdat er geen bewegende onderdelen in zitten.

Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb zo
rubberduck100 is offline Users systems   Reply With Quote
Old 17-02-2009, 11:50   #9
PowerUp
Junior Member

PowerUp heeft de eerste trede bereikt
0 score     

De prijzen kloppen niet. Volgens het artikel van PC Perspective zijn dit de prijzen:
60 GB: $249
120 GB: $499
250 GB: $999

Dat vind ik nog teveel voor de GB's die je er voor krijgt...
PowerUp is offline Users systems   Reply With Quote
Old 17-02-2009, 13:10   #10
red hot
Senior Member

red hot is op weg naar de top
0 score     

Als je het mij vraagt is dit gewoon een omgestikkerde "oude" Vertex SSD. OCZ heeft het warm gekregen van de prijsverlagingen van Intel en moest met een beter presterende ssd komen om echt te concurreren tegen de intel en daarom heeft men op het laatste moment er voor gekozen om de release uit te stellen en te gaan voor een Indilinx controller i.p.v. een samsung controller welke een stuk sneller is. Alle al geproduceerde "Vertex" schijfjes vervolgens om stikkeren naar "Summit" schijfjes en klaar is kees.

Dit is natuurlijk pure speculatie, maar als je alle nieuws puzzeltjes bij elkaar legt lijkt dit toch wel erg goed in een "waarheid plaatje" te passen.

Linkje: eerste nieuws over de OCZ Vertex
Hierin spreekt men over 200mb/s lees en 160mb/s schrijfsnelheden. OCZ wil op dat moment (en tot sinds kort) geen info geven over gebruikte controller maar geeft aan dat er in iedergeval geen Jmicron controller in zit.

Lange tijd is er onduidelijkheid over waarom de release zo lang op zich laat wachten. Men moet het doen met: "we zijn firmware aan het optimaliseren" en "alle geproduceerde units moeten voorzien worden van de nieuwe firmware"

Linkje: OCZ 2e nieuws. Totaal andere specs
Gistere komt dit nieuws ineens naar buiten. De Vertex zou nu ineens 250mb/s lees en 240mb/s schrijfsnelheden halen. Dit allemaal door nieuwe firmware? Vind het persoonlijk wel een erg groot verschil.

Als klap op de vuurpijl komt vandaag:
Linkje: Laatste nieuws over OCZ en SSD's
Een compleet nieuwe serie helemaal uit het niets? Alle andere SSD's van OCZ zijn altijd ruimschoots van te voren aangekondigd maar deze niet. Met 208 MB/s lees en 172 MB/s schrijf snelheden lijkt dit veel meer op een wat door firmware verbetere "eerste generatie" Vertex SSD waar over 200mb/s lees en 160mb/s schrijfsnelheden werd gesproken.

Conclusie: Men heeft stiekem de "orginele" Vertex hernoemd naar Summit en op het laaste moment snel de Vertex "vernieuwd" met een nog snellere Indilinx controller.

Hoeft niet waar te zijn, maar zie het toch wel voor me
red hot is offline Users systems   Reply With Quote
Old 17-02-2009, 13:23   #11
Frank Knopers
Hardware.Info Editor

Frank Knopers's Avatar

Frank Knopers is Hardware.Info Crew
Send a message via MSN to Frank Knopers

Leuk verhaaltje, maar bedenk wel dat er met firmware nog serieus veel performance valt te winnen. Het is nog vrij nieuwe technologie en we krijgen ook allemaal andere spelers op de markt die de SSD technologie ontwikkelen. Het moet dus allemaal een beetje uitkristalliseren.

Op het OCZ SSD forum spreken ze wel over flink meer doorvoersnelheid puur door de nieuwe firmware. Dat is ook een beetje de reden geweest dat we zo lang moeten wachten op die SSD. Ze willen echt een solide product op de markt zetten met degelijke performance.
Frank Knopers is offline Users systems   Reply With Quote
Old 17-02-2009, 13:35   #12
red hot
Senior Member

red hot is op weg naar de top
0 score     

Ja, ik hou het OCZ forum ook bij, maar het is toch allemaal wel erg toevallig. En zeg nou zelf, een performance winst van respectievelijk 50mb/s en 70mb/s met alleen andere firmware is toch wel heeeeel erg veel. Als men in eerste instantie van plan was om ze met in de 200 en 160mb/s vorm op de markt te brengen zou dat wel schandalig slechte firmware moeten zijn

En dan het totaal uit het niets verschijnen van een Summit serie?

Mij allemaal iets te toevallig. OCZ zal het natuurlijk nooit toegeven en het maakt natuurlijk voor ons als consument niets uit. Meeste mensen die op de Vertex zaten te wachten mogen blij zijn dat de uiteindelijke Vertex een stuk sneller is dan waar ze in eerste instantie op zaten te wachten.
red hot is offline Users systems   Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules