|
|
#1 |
|
Hardware.Info Site
|
Video bekijken: Abit Funfab / Apple Macbook Pro / HWI Awards 2008
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Senior Member
|
0 score
Jammer dat Linux niet werd meegetest.
Quote:
15.4" dertien-in-een-dozijn TN panel met LED backlight met een resolutie van 1440x900 en bovendien ook nog eens glossy, wordt er bedoeld? De LED backlight is inderdaad een mooi punt, maar dat maakt een TN panel nog niet in een IPS panel. Dat 1280x800 de standaard is in de consumentenbakken maakt 1440x900 nog geen hoge resolutie. Een beetje 15.4" laptop heeft 1680x1050 en de machines in de >2K klasse hebben over het algemeen een 1920x1200 scherm. Jammer dat er voorbij wordt gegaan aan toch wel vrij belangrijke zaken als: -Is de koeling dit keer wel fatsoenlijk geregeld bij deze Apple? -Hoe groot is de accu? (Whr) -Is de gebruikte chipset zuiniger dan de Intel variant? -Optische drive makkelijk te vervangen voor een Blu-Ray drive? Of zit er standaard al een Blu-Ray drive in? -Is er een optie voor een dockingstation? [Nee, dat is er niet, de veel goedkopere zakelijke laptops van Dell, HP, Lenovo, Toshibe etc hebben dat wel.] -Geen trackpoint, een essentieel onderdeel dat de hierboven genoemde laptops wel hebben. -Waar is de laptop op gericht? Voor zakelijk gebruik of show-off (consumenten)? -Accu zonder gereedschap te wisselen? (Ofwel: 2e accu meenemen in het vliegtuig een optie?) -Geeft het scherm zo weinig licht dat er nog verlichting onder de toetsen moest? -Is het scherm van bijzondere kwaliteit? IPS of TN? [TN helaas] -De prachtige magneetaansluiting voor de lader. Naar mijn idee toch wel een heel goede uitvinding. -De knullige monitoruitgang: geen D-Sub, geen DVI, geen HDMI, geen displayport, maar alleen mini-displayport. Ofwel: altijd heb je zo'n vaag kabeltje ($$$) nodig als je een externe monitor/beamer wilt aansluiten. Dat kabeltje moet je dus ook telkens meezeulen als je van plan bent een externe monitor/beamer aan te sluiten. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Hardware.Info Editor
|
In een kort gesprek van een paar minuten is het niet mogelijk om alle denkbare aspecten te belichten. Als we dat zouden doen dan kunnen we een uurtje gaan praten en dan zijn we er nog niet. Ook is het geen uitgebreide vergelijking met andere producten.
Verder kun je de MacBook Pro in onze productdatabase terugvinden: Apple Macbook Pro - productinfo Met daarbij in het tabblad specs onze testresultaten. Kun je mooi zelf oordelen. Verder vind ik persoonlijk het ontbreken van een dockingstation niet echt een probleem er zijn tal van andere producten beschikbaar waarbij je gelijkaardige functionaliteit kunt krijgen. Last edited by Frank Everaardt; 21-11-2008 at 02:31. |
|
|
|
|
#4 |
|
Member
|
0 score
@Forum m8
Volgens mij hebben we te maken met een 'Apple-hater'. Zijn al je frustraties eruit jongen? |
|
|
|
|
#5 |
|
Senior Member
|
0 score
De mac-pro ziet er goed uit maar 2200+ euro verwacht je gewoon meer
-geen blu -ray drive ? zou toch wel standard mogen zijn -geen Firewire400 ? wat gaan al de mensen met hun dure camera doen ?terug naar de .trage usb interface - Maar een 9600gt - geen E-sata - geen optie mat scherm - Maar 2 usb ports - HDMI interface ? |
|
|
|
|
#6 | |
|
Member
|
0 score
Quote:
Ik denk het niet. Meer iemand die net als ik vind dat je bij Apple te veel moet betalen voor te weinig. Al zijn ze wel innovatief en hebben ze mooie producten. Maar kijk je iets verder dan is er ook veel te missen. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Member
|
0 score
Ben het er wel mee eens, er wordt gezegd hoog resolutie scherm terwijl dat gewoon niet zo is. Een beetje laptop heeft tegenwoordig 1680 ip 1440 zoals de Apple. En dat vind ik persoonlijk een sterk negatief punt van deze Macbook Pro. En helemaal omdat er niet eens een optie is om de scherm resolutie op te krikken.
Nee geen Apple hater, maar het is gewoon jammerr dat Apple deze optie niet (standaard) bied. |
|
|
|
|
#8 |
|
Senior Member
|
0 score
Ik heb dus zo'n machine, sterker nog, ik type er nu op. Ja, je betaald veel voor Apple maar in mijn beleving niet teveel. Je krijgt sublieme kwaliteit.
Het scherm is TN, en daar is helemaal niets mis mee. Ook in TN heb je kwaliteits verschillen. Het scherm op de nieuwe MB Pro is van uitstekende kwaliteit, de LED backlight maakt het nog eens extra mooi. Instant aan, geen opwarmen. Zuiniger dan LCD backlight en aanzienlijk mooiere kleuren. De degelijkheid van de behuizing is geweldig. Geen plastic rommel zoals bij de meeste laptops. Geen gekraak als je hem op pakt en erg licht. SUPER! Snelheid is geweldig. Multiple desktops zonder hick-ups. Alles loopt vloeiend en blijft vloeiend lopen. De batterij is redelijk. 4 tot 5 uur terwijl Apple 6 uur belooft. Nog steeds beter dan de meeste laptops maar toch... OSX...blijft suprieur aan Vista etc. En dit komt van een MCSE-er met 15 jaar ervaring. Blue Ray...niet aanwezig. Een slot-loading DVD brander is aanwezig. Niet te vervangen. Het trackpad is ook geweldig. Apple heeft hier echt goed over nagedacht. Games spelen probleemloos af. Call of Duty 4 bijvoorbeeld. Ik kan nog wel even doorgaan. Dan nog...wat is duur. PC's gingen een jaar tot 1,5 jaar max bij mij mee. Kosten: elk jaar zo'n 1500 euro. Ik heb nu 1,5 jaar een iMac en doet die het nog prima. Koste 1800 euro en blijft zeker nog een jaar tot 1,5 jaar draaien hier. Kortom, een Apple product is dus niet per definitie duurder dan een ander vergelijkbaar product. Last edited by Reduce FreD Fast; 21-11-2008 at 11:05. |
|
|
|
|
#9 | ||
|
Senior Member
|
0 score
Quote:
En waarmee zou je dan wel gelijkwaardige functionaliteit kunnen krijgen? In 1 keer je laptop op het dockingstation drukken en je vier externe monitoren, muis, toetsenbord, headset, GBit LAN en een tweede DVD drive aangesloten hebben zie ik toch niet terug komen in 'andere' producten. Quote:
Doe jij dat trouwens altijd, mensen persoonlijk aanvallen op een moment dat je zelf geen argumenten meer hebt? Dit is namelijk niet de eerste keer dat ik dat zie. Telkens als iemand een keer een kritische blik werpt op een Apple product kom jij meteen met je 'Apple-hater'. Ik heb ook zo m'n favoriete productseries, maar die krijgen net zo goed een enorm kritische blik. En als iemand gegrond commentaar heeft, kan ik niks anders doen dan daarin meegaan. Als het ongegrond commentaar is kun je dat zelf eenvoudig met argumenten van de tafel vegen. (hint hint) |
||
|
|
|
|
#10 | |
|
Senior Member
|
0 score
Quote:
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Senior Member
|
0 score
Zo zo, heeft Mac OS-X dan een magische manier om meer tekst scherp weer te geven met 1,77 keer minder pixels?
|
|
|
|
|
#12 |
|
Senior Member
|
0 score
Doe niet zo negatief man.
Door meerdere desktops kan je programma's veel beter verspreiden waardoor het gemis van veel pixels kleiner wordt. Daarbij heeft resoltie niet alleen maar met scherpte te maken. Een scherm met een lage resolutie kan gerust net zo scherp zijn als 1 met 1920x1200 Meer resolutie betekent vooral meer informatie op 1 scherm... |
|
|
|
|
#13 | |
|
Member
|
0 score
Quote:
Ja maar voor het geld wat je voor een Mac betaald, kan je wel een leuk beeldschermpje kopen met een van die resoluties En Mac Os X is het geld niet waard imo kan er net zoveel mee als met Linux. Ben toch geen designer. Last edited by Fransb; 22-11-2008 at 10:39. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Senior Member
|
0 score
Ieder zijn ding natuurlijk. De gedachte dat OSX alleen maar voor designers is, is niet juist. OSX is wel vooral gericht op multimedia. Linux is prima voor diegene die er van houdt. Geld ook voor Windows. Vergelijken blijft moeilijk en vraagt om flames.
Een Apple is denk ik voor diegene die geen consessies wil doen op degelijkheid, stabiliteit en gebruiksvriendelijkheid. Daar betaal je een prijs voor. Last edited by Reduce FreD Fast; 21-11-2008 at 12:43. |
|
|
|
|
#15 |
|
Senior Member
|
0 score
OCZ sinds een paar jaar bekend? Vind de opmerking van Koen niet echt terecht en vind daarbij de toegewezen award voor OCZ ook niet terecht, klinkt krom nietwaar? Weet nog dat ik 3 jaar geleden een paar OCZ ddr modules had gekocht en ik toen top of the bill mocht bezitten. Dus ik bedoel dat OCZ toen al een gerenomeerd merk was maar daar natuurlijk een prijkaartje aan hing (285,-). Doch, nu komt het tweede gedeelte van mijn "kromme opmerking": Tegenwoordig zijn er meerdere merken die OCZ overtreffen, Ga de fora maar na. In ieder geval, toen ik daarna Mushkin had viel OCZ echt in het niets qua overklokken maar uiteraard hing daar ook een prijkaartje aan ( 199,-). Toen kwam Gskill, Patriot en Crucial op de proppen met een zacht prijsje en het rijk van OCZ was helemaal verleden tijd.
Resumerend, gaat er bij mij niet in dat OCZ de award krijgt, terwijl er andere merken zijn met een betere performance, mijn mening. Last edited by JMM; 21-11-2008 at 17:39. |
|
|
|
|
#16 | ||||||||||||||
|
Senior Member
|
0 score
Quote:
Met 1920x1200 kun je simpelweg meer tegelijkertijd weergeven. Of het nu een 1080P film is, een CAD programma, een fotobewerkingsprogramma of een tekst pagina: met 1920x1200 hoef je veel minder vaak te scrollen en zie je meer in één oogopslag, wat de productiviteit ten goede komt. Tevens heb je mogelijkheid om twee vensters naast elkaar te openen, wat bij 1440 niet echt werkt, en is er dus al veel minder reden voor die 'multiple desktops'. Quote:
Quote:
Vandaag nog in een groep gewerkt waar iemand ook een MacBook Pro had (niet deze serie). Allereerst was zijn behuizing terplekke van de optische drive verbogen toen het ding van een paar cm hoog viel. Nu was laatst z'n webcam kapot gegaan en z'n scherm was ook gaar; allemaal toetsafdrukken erin. En hij klaagt er ook over dat hij electrische schokken krijgt als het ding aan de lader hangt. Wat betreft stabiliteit: Zo besloten we dat hij nog een flinke set foto's moest hebben die op mijn laptop stonden. UTP kabeltje erin en het ding hangt compleet. Hmm... Zeker als je de lat op dat niveau legt zijn er zat alternatieven die gelijk zijn of zelfs beter op de drie punten die jij noemt. Ik vraag me trouwens ook af wat voor lader er bij zit. De lader die bij die MacBook Pro zat die ik vandaag zag was een me flink blok zeg. Dan kun je wel mooi zeggen dat je laptop licht en dun is, maar als je vervolgens een baksteen van een voeding mee moet zeulen heb je daar ook niet zo veel meer aan. Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Verder was het ding ook veel te groot. Tijdens het typen kwam ik er telkens perongeluk op en dan krijg je allerlei vreemde acties. Zeker omdat het niet verzonken ligt gaat dat extra makkelijk. Quote:
Quote:
Quote:
|
||||||||||||||
|
|
|
|
#17 |
|
Senior Member
|
0 score
Zonde van al je getyp joh. Einde discussie. Ik kom al sinds dag 3 op dit forum en heb in het verleden vele zinloze discussies met gasten zoals jij gehad. Zonde van mijn tijd. Je standpunt is duidelijk. Je mening ook. Ik was niet tevreden met mijn Thinkpad T60 (understatement!) en ben zeer tevreden met de aanschaf van de Macbook Pro. Voor mij het enige wat telt.
Oh ja, daarvoor had ik een Dell Latitude D800. Dat was echt bagger. Last edited by Reduce FreD Fast; 21-11-2008 at 16:35. |
|
|
|
|
#18 |
|
Hardware.Info Editor
|
Forum m8, ik heb je nog geen drie dagen geleden gewaarschuwd over je toonzetting en stijl van discussiëren. Iedereen kan een mening hebben en wat er bij jou maar niet in wil is dat je een mening niet met argumenten en al helemaal niet met drogredeneringen kan veranderen. Als eenmaal duidelijk is dat voorkeuren, prioriteiten en uitgangspunten van twee gesprekspartners wezenlijk anders zijn (Forum m8 will een IPS paneel, modulariteit, beste prijs/prestaties en vindt deze vooral bij Windows PC's van IBM - Reduce FreD Fast wil degelijkheid, lange functionele levensduur, gebruiksgemak en stabiliteit en vindt deze zaken juist bij Apple PC's) heeft het geen zin om berichten zin voor zin in stukjes te hakken om koste wat kost je gelijk te halen.
Je kan de hele wereld willen overhalen te frituren in zonnebloemolie, maar de persoon die z'n aardappels liever gebakken eet ga je echt niet overtuigen. Ik kan het niet simpeler maken dan dit. Aangezien je hierover gewaarschuwd bent en in de afgelopen 4 jaar meermaals bent aangesproken, wens ik je een prettige afkoelperiode elders. |
|
|
|
|
#19 |
|
Senior Member
|
0 score
Absoluut een plaatje die Macbook pro. Veel medestudenten zie ik met een gewone Macbook lopen, dat zal omwille van de prijs zijn denk ik. Ik moet zeggen dat ik dat ook een heel mooi apparaat vind. Op het moment dat je de videokaart niet nodig hebt, is de Macbook zelf dan niet een keuze die je kan overwegen vanwege de prijs, of zijn de verschillen nog veel groter?
Opzich had ik in de MBP wel graag een blu ray speler gezien voor dat bedrag |
|
|
|
|
#20 | |
|
Hardware.Info Forum Moderator
|
Wat betreft Blu-ray. Dit is wat Steve Jobs erover zei op de laatste keynote, bij presentatie van de nieuwe Macbooks:
Quote:
|
|
|
|
|
|
#21 |
|
Senior Member
|
0 score
Ik mis een blue ray speler ook niet. Ik begrijp ook niet helemaal waarom iemand een blue ray in zijn notebook zou willen hebben. In een Media center wel, met een groot scherm er aan...
Het verschil in prijs tussen de oude, witte MB en de nieuwe 13" alu MB is 250 euro. Voor dat geld krijg je een aantal extra zaken: Alu body ipv. kunststof body LED verlicht display 160Gb HD tov. 120Gb HD 2Gb DDR3 tov. 1Gb DDR2 nVidia 9400M tov. Intel GMA 3100x 300 gram lichter Ik denk een mooi aantal extra's voor het geld. Maar de oude Macbook draait ook prima OSX. Dus als je de voordelen van OSX in een " betaalbare" behuizing zoekt is dit ook een prima keuze. |
|
|
|
|
#22 | |
|
Senior Member
|
0 score
Quote:
Ben ik niet mee eens het is juist handig een blu-ray speler te hebben . Ik ga bv naar een kameraad neem men laptop mee en hang deze via HDMI aan zijn hd tv lekker filmpje kijken in goede kwaliteit en heb geen dure PS3 of stand alone speler nodig en nu de oorlog met HD-dvd gewonnen is. het eigenlijk een schande dat in een laptop van deze prijsklasse dit onderdeel onbreekt, dit is mijn mening. Ik begrijp ook niet waarom Forum m8 een ban krijgt ? Hij spreekt de waarheid en heeft goede argumenten . |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Senior Member
|
0 score
@ Reduce
Sorry ik was misschien niet helemaal duidelijk, maar ik bedoelde het verschil tussen de nieuwe 13,3 inch MB en de nieuwe 15,4 inch MBP Wat betreft de blu ray speler, ik kan me goed voorstellen dat men hem nu nog niet mist, die argumenten begrijp ik ook wel. Alleen als ik een laptop koop uit deze prijsklasse verwacht ik wel dat zoiets erin zit, al was het maar voor de toekomst, al was het maar voor het idee dat je safe zit. Het is een hoop geld, maar als je dan kan zeggen "maar dan zit alles er ook in" zou het wellicht makkelijker zijn zo'n bedrag uit te geven |
|
|
|
|
#24 | |
|
Member
|
0 score
Quote:
even on-topic. ik gebruik dan wel geen mac maar als ik dat zou gebruiken zou ik ook de Blu-ray niet missen. Maar die mis ik in een normale PC ook niet. maar ik ben het wel eens met het feit dat Apple eindelijk wat meer grafische power in zijn Macbooks heeft gestopt want een Intel GMA X3100 is niet echt OMG PRESTATIES khoop nog wel dat er een keer een hele goedkope Mac komt met redelijke prestaties (geen Mac mini ) of daar moet betere hardware inkomen. Want ik wil nog wel eens een spelletje spelen die ook compatible zijn met Mac's . En een Macbook / Imac zijn me toch nog iets te duur (voor wat je krijgt dan). en zullen ze ook nog met een Netbook komen |
|
|
|
|
|
#25 | |
|
Senior Member
|
0 score
@daandv
De voornaamste verschillen zijn een groter scherm, snellere cpu, betere/extra videokaart en de MBP heeft FireWire. @Fransb Die goedkope Mac met goeie prestaties zie ik ook graag komen maar de Mini is vooral bedoeld als instap model zodat ze al dan niet snel overstappen naar de duurdere Macs (daar zit meer winst op). Een (te) krachtige goedkope Mac doet weer afbreuk aan iMac lijn. Quote:
|
|
|
|
![]() |
| Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|