|
|
#1 |
|
Hardware.Info Editor
|
[IDF08] Doorbraak in draadloze stroom
Tijdens de R&D keynote van de derde dag van haar Developer Forum heeft Intel een doorbraak in draadloze stroom getoond. Een testopstelling wist 60W aan stroom - voldoende om een gloeilamp te laten branden - draadloos te versturen over ongeveer ee ... Lees dit bericht |
|
|
|
|
#2 |
|
Member
|
0 score
Vet man!
En draadloze stroom? idioot gruwelijk natuurlijk |
|
|
|
|
#3 |
|
Member
|
0 score
philips elektrische tandenborstels gebruiken al jaren zo'n systeem om de accu's op te laden.
het is vrij simpel, het werkt het zelfde als een transformator (een apparaat wat van een bepaald voltage een hoger of lager voltage maakt) alleen dan met 2 de zelfde spoelen waardoor het voltage gelijk blijft. Badkamer stopcontacten werken op de zelfde manier! |
|
|
|
|
#4 |
|
Senior Member
|
0 score
Lijkt me onzin, electrische stroom is verplaatsing van elektronen, dit lijkt me eerder een elektro-magnetische truuk.
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Member
|
0 score
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Junior Member
|
0 score
Zoals hierboven al gezegd, de techniek bestaat al heel lang, het is simpele truc.
Over zo een grote afstand zal dat niet echt efficient zijn, ik denk dat 70 % al bijna het maximum is, wat me verbaast is dat ze met zo weinig wikkelingen er tog in slagen om een voldoende krachtig magnetisch veld aan te leggen om stroom op te wekken |
|
|
|
|
#7 |
|
Hardware.Info Editor
|
klopt, ze hebben behoorlijke spoelen gebruikt zo te zien (ook aan de dikte van het draad te zien, gaat het hier om een behoorlijke stroomsterkte). Dit kan bijna alleen d.m.v. elektromagnetisme.
Wat ik alleen knap vind, is dat ze met zo weinig windingen en een gigantische doorsnede toch een geconcentreerd magneetveld stabiel houden, en dat op een redelijke afstand met behoud van 75% van de electrische energie, daar zitten wat trukken in. Zelf denk ik dat ze de frequentie flink hebben opgevoerd op één of andere manier (om dit veld nog werkend te krijgen), om toch nog een behoorlijke flux te krijgen. Het is best mogelijk om een paar kringen te leggen van koperdraad in laptops, en een platte-oplader met deze zelfde ringen, zodat je iets krijgt als een onderlegger, maar wanneer je de laptop erop zet dat dit draadloos gebeurd. Nadeel van deze techniek voor laptops is dat je elektromagnetische ruis kan krijgen (sterker nog: die krijg je ook). Of werkt dit niet met electriciteit en wat koperen ringen? (staat verder helemaal niks over in in het artikel). Kan natuurlijk ook dat je energie uitzend op een bepaalde golflengte, onzichtbaar en onmerkbaar voor mensen, maar wel zodanig dat je deze energie weer kan omzetten in electrische energie, maar daarvoor ben je geen ringen nodig lijkt mij. En dit laatste lijkt mij wel levensvatbaar, zodra er een manier wordt gevonden om dit eerst uit te kunnen zenden, en om vervolgens dit weer op te kunnen vangen en omzetten in electrische energie. Laatst gewijzigd door Harmen Meijer; 21 augustus 2008 om 21:08 |
|
|
|
|
#8 |
|
Member
|
0 score
Dit lijkt inderdaad gewoon op iets met magnetische velden met de kabels die in cirkels lopen.
Het is mischien niet schadelijk voor mensen maar ik kan me niet voorstellen dat dit goed is voor andere apparatuur, ik denk dat je mobieltje of laptop het niet lang volhoudt als je hem er tussen houd. zoiets zou je mischien kunnen oplossen door een soort van Kooi van Faraday om andere apparatuur heen te bouwen. |
|
|
|
|
#9 |
|
Member
|
0 score
ik heb zulke systemen gezien met maar 3 wikkelingen dus dat verbaast mij niks! de truck zit hem idd in de efficiëntie van 75% over zo'n afstand, maar dat is gewoon een stukje optimalisering.. echt een doorbraak is het niet
|
|
|
|
|
#10 |
|
Junior Member
|
0 score
heb dit jaren geleden al gezegd tegen onze pa,dat het de toekomst is.Maar hij lachtte mij altijd uit.Geziet nu maar,het komt meer en meer in het nieuws. Tijd voor aandelen te kopen
|
|
|
|
|
#11 |
|
Junior Member
|
0 score
Volgens mij is het grote probleem dat je geen ringen en kettingen kan dragen....
deze fungeren ook als 'spoel' en zullen behoorlijk warm worden... |
|
|
|
|
#12 |
|
Non-actief
|
0 score
ze moeten stoppen met dit soort gevaarlijke technieken bij de verkeerde mensen kan dit aardig fout uit pakken. Ze kunnen van alles(Lasers bommen noem het maar op en het kan) maken maar ziektes en zo genese kunnen ze niet :S
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Member
|
0 score
Citaat:
En een gloeilamp is niet echt de moeilijkste zaak , da kan tegen een stodje en heeft niet veel last van inducie stromen. Volgens mijn zetten ze nog een puls generator op de spoelen om zo de 75% te halen , door even pulsen te creeëren die vlotter naar de overkant gaan en zo de iets zwakkeren mee overtekken. |
|
|
|
|
|
#14 | |||
|
Member
|
0 score
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
#15 |
|
Junior Member
|
0 score
Dit is plagiaat van intel !
en de auteur moet betere research doen voordat ze iets publiceren Er zijn door het MIT in 2007 precies dezelfde testen gedaan.: http://www.usatoday.com/tech/news/te...ss-power_N.htm das en beetje zwak van Intel, denkt zeker dat wij onozelaars zijn. |
|
|
|
|
#16 |
|
Junior Member
|
0 score
75% is nog steeds een laag rendament.
Maar het gaat zeker de goede richting op |
|
|
|
|
#17 |
|
Member
|
0 score
Stel je voor, geen enkel stroomdraadje meer in je behuizing, de ultieme airflow!
|
|
|
|
|
#18 | |
|
Hardware.Info Developer
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Member
|
0 score
mijn droom komt langzamerhand uit, draadloze voeding..
eindelijk van die kabels verlost, yeah! |
|
|
|
|
#20 | |
|
Member
|
0 score
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#21 |
|
Junior Member
|
0 score
@koos
Deze techniek in een pc kist zal niet voorkomen, dit is bedoeld voor draagbaar apparatuur, zoals laptops, gsm's ed. Er zal zo een spoel in de laptop aanwezig zijn, en vanuit die spoel zullen naar alle componenten de nodige voedingsdraden vertrekken, als ge dit in uw kist toepast dan zal je nog altijd een voeding hebben, maar dan met een spoel erin, en allemaal draden die eruit vertrekken naar u mobo, hdd en al, het enige verschil is dat je u voeding niet zou moeten verbinden met de stopcontact, volledig nutteloos vind ik op desktopgebied. Verder dan een meter afstand zullen ze niet gaan, het rendement wordt dan erg laag, het zal zoiets zijn als een spoel dat je onder je bureau bevestigd en alle mobiele apparaten die je op bureau plaatst zullen dan opladen, zou zeer handig zijn in treinen, eethuizen en de unif, maya ik heb tog liever dat de unif eerst investeert in nieuwe comfortabele banken |
|
|
|
|
#22 |
|
Junior Member
|
0 score
Deze technologie is echt al zo oud!!! Nicola Tesla had er zelfs een patent op, maar die zal nu wel verlopen zijn
|
|
|
|
|
#23 |
|
Senior Member
|
0 score
dit lijkt mij iets voor apple om zijn volgende macbook en macbook air hiervan gebruik te laten maken, kan niet wachten!
|
|
|
|
|
#24 |
|
Senior Member
|
0 score
hmm, en als het lampje kortsluiting maakt, dan heb je een inductiekookplaat
|
|
|
|
|
#25 | |
|
Junior Member
|
0 score
Citaat:
Nicola Tesla (naamsbekendheid vooral door de Tesla Coil (wie speelde niet met de Russen in Red Alert 2?)) heeft een heel aantal hartstikke mooie uitvindingen gedaan zoals de radio (dus niet Guglielmo Marconi) en de wisselstroom generator. Maar zijn "stroom op afstand" was in feite niet veel meer dan een elektro machnetische puls van enorme omvang. Een TL-buis kon oplichten, maar een gloeilamp zoals in dit topic opgloeide zal net zoveel licht geven als de maan. Dat "niet veel meer dan" wil niet zeggen dat ik Tesla dom vind oid. In tegendeel. Maar er zijn heel veel uitvinders zonder wie we hier nu niet zouden zitten te typen op een forum dat we kunnen lezen over heel de werreld op beeldschermpjes van nog geen 10 centimeter dik (excuses voor de CRT gebruikers, ook de CRT was een geweldige uitvinding). Ik denk dat ook deze uitvinders wederom bijdragen aan onze vooruitgang. En hoewel ze niet direct bijdragen aan bijvoorbeeld het genezen van ziekten (zoals iemand eerder in dit topic vond dat ze zouden moeten doen) zou het zomaar kunnen dat het ooit weer in nieuwe medische apparatuur wordt gebruikt. Leve de vooruitgang! |
|
|
|
![]() |
| Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten) | |
| Discussie tools | |
| Weergave | |
|
|