|
|
#1 |
|
Hardware.Info Editor
|
Miljard kleuren in superscherm van HP
HP heeft een nieuwe monitor op de markt gebracht die bedoeld is voor de markt waar kleuren écht belangrijk zijn. De DreamColor monitor is samenspraak ontwikkeld met filmstudio DreamWorks (oa: Kung Fu Panda, Shrek) waar de bekende computerfabri ... Lees dit bericht |
|
|
|
|
#2 |
|
Senior Member
|
0 score
Puur marketing, want het menselijk oog kan geen miljard kleuren onderscheiden.
|
|
|
|
|
#3 |
|
Member
|
0 score
maar tussen zwart en echt zwart wel, maar ben toch echt benieuwd hoeveel inch
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Junior Member
|
0 score
Quote:
aangezien het productnummer HP 2480z is, denk ik gezien de nummering die ze normaal hanteren bij HP dat het een 24 inch, denk je niet. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Member
|
0 score
als je het zo vergelijkt met het toetsenbord lijkt me dat ook ja.
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Member
|
0 score
Quote:
En inderdaad het zal 24" zijn, 2480" lijkt me iet wat groot |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Senior Member
|
0 score
Helemaal niet puur marketing, je kunt misschien de kleuren apart niet van elkaar onderscheiden, maar het geheel wordt wel een stuk kleurrijker en mooier. Bovendien, in sommige situaties kun je het wel zien, als je bijvoorbeeld een tint lichtblauw laat overlopen naar heel donkerblauw, dan zie je bij een gewoon TFT scherm de overgangen (als je het plaatje fullscreen doet zeker) en dat haalt dat "smooth effect" weg, maw. het ziet er een stuk minder gelikt uit. Voor de gewone consument is het dan ook niet nuttig, maar voor de filmbewerkeers in de studio misschien wel, zodat ze de tinten beter af kunnen stellen in bepaalde scènes (de matrix is bijvoorbeeld wat groenig, ook expres gedaan. Bij een romantische scène kun je dan weer beter een warm tint toevoegen).
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Non-actief
|
0 score
Quote:
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Member
|
0 score
Quote:
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Member
|
0 score
Die van jouw dus ook.
P.S. Lees is goed. |
|
|
|
|
#11 |
|
Senior Member
|
0 score
Voor gewone dingen ga je het verschil inderdaad niet merken. Maar video/foto/3d bewerkers moeten echt perfect kunnen zien, willen ze de beste kleuren ervoor gebruiken. Ben wel benieuwd naar de kleurechtheid. 1 miljard kleuren heeft denk ik geen zin, als zi niet niet zo echt zijn als de huidige topschermen. Kun je beter een van de huidige schermen met betere kleurechtheid kopen.
|
|
|
|
|
#12 |
|
Senior Member
|
0 score
Hmm ik vraag me af of er überhaupt wel software voor is, die tot 1 miljard kleuren gaan, en of een videokaart dat wel allemaal kan door sturen.
Voor de consument op dit moment dus niet interessant. |
|
|
|
|
#13 |
|
Senior Member
|
0 score
Heel klein beetje offtopic, maar de crt is toch al genoemd en die heeft ook geen weergave van miljarden kleuren, hoelang zou het leverbaar zijn van crt nog aanhouden? Bij een crt-monitor moet je tegenwoordig heel erg je best doen wil je er nog een nieuwe bemachtigen. Althans op de gemiddelde consumentenmarkt. De crt-tv is nog leverbaar, maar hoe lang nog? Leidt me tot de volgende vraag:
Een paar jaar geleden was ik met één van mijn kinderen voor een studieopdracht bij een grafisch bedrijf. Ik keek mijn ogen uit! Maar ik zag er geen enkele tft, daar moesten ze toen nog niet zo veel van hebben, alleen maar hoogkwalitatieve crt's. Zou dit bij zulke bedrijven nog steeds het geval zijn? |
|
|
|
|
#14 |
|
Member
|
0 score
En hoe zal een standaart OLED scherm straks staan in vergelijking met bv dit schem?
OLEd heeft toch een een breder kleurberijk. |
|
|
|
|
#15 |
|
Hardware.Info Editor
|
OLED heeft niet per se een groter kleurbereik. Het belangrijkste voordeel van OLED is dat er geen backlight nodig is, omdat de transistors zelf licht kunnen uitstralen. Dat betekent een veel beter zwartniveau, wat weer een hoger contrast met zich meebrengt. En daardoor heb je weer aan de lichte en donkere kant van het spectrum betere kleurnuances.
De reacties dat je 'een miljard kleuren toch niet kan zien' vind ik overigens erg grappig, ik weet nog goed dat hetzelfde werd gezegd over het verschil tussen 16 en 24-bits (65526 vs 16,7 miljoen kleuren). Naarmate schermen beter worden - hogere resolutie, groter, contrastrijker, etc. - worden de beperkingen van een bepaalde manier van kleurweergave zichtbaarder. 24-bits is echt niet bijzonder precies, het zijn maar 256 gradaties per basiskleur. |
|
|
|
|
#16 | |
|
Hardware.Info Crew
|
Quote:
Ik zeg niet dat het menselijk oog geen miljard kleuren kan onderscheiden (ik zou het niet weten), maar er is nog genoeg vooruitgang te boeken na de huidige 16,7 miljoen kleuren. |
|
|
|
|
|
#17 | |
|
Member
|
0 score
Quote:
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Junior Member
|
0 score
30 bit: Is dat niet 10 bit - 1024 gradaties per kleurkanaal? Dus in totaal maar 107 miljoen combinaties? Die schermen van eiso en lacie hebben een rekennauwkeurigheid van 16-bits en 12-bit Look-Up Table. Corrigeer me als ik verkeerd ben; maar bezitten die schermen voor een vergelijkbare prijs dan niet een veel grotere kleurgamut met hun 36-bit weergave?
|
|
|
|
|
#19 |
|
Member
|
0 score
@ShaiNe
(want het menselijk oog kan geen miljard kleuren onderscheiden.) Huidige standaard schermen kunnen maar 40% van alle kleuren laten zien die het menselijk oog kan zien. Daarbij vraag ik me wel eens af (maar dat is iets wat ik me persoonlijk afvraag, niets wetenschappelijks to nu toe) welk effect kleuren (of bij geluid tonen) die eigenlijk buiten ons berijkt liggen toch hebben als je ze weg haalt. Zou me niets verbazen als later blijkt dat die toch op de een of andere manier effect hebben, en om iets echter te laten lijken je ze toch moet gaan toevoegen ook al zien(of horen) we ze niet. @David Ik dacht ooit echt eens te hebben gelezen dat OLED een groter kleurberijk bad dan de huidige schermen?.. Ik zie toch wel meer voordelen dat alleen dat voor OLED. Doordat je geen backlight hebt dus ook minder stroomverbruik, platter, en wat ik als belangrijkste zie is dat elke pixel nu dus echt los word aangesproken in plaats van elke rij pixels zoals het bij een LCD is. Dan heb je dus helemal geen als meer van ruis of vervorming, elke pixeldoet exact wat je wilt. Een evengroot voordeel vind is dat de reactietijd weg is, en ik denk dat de inputlag (waarschijnlijk nog belangrijker als die reactietijd) ook vrijwel helemaal weg is. |
|
|
|
|
#20 | |
|
Hardware.Info Developer
|
Quote:
(4 vergeten in te tikken? want 1024 x 1024 x 102 = ongeveer 107 miljoen) 2^10 = 1024. 2^30 = 1024 x 1024 x 1024 = ruim 1 miljard. Klopt gewoon Last edited by Max Waterman; 15-06-2008 at 19:03. |
|
|
|
![]() |
| Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|