Dear visitor, it would appear you are using Internet Explorer 6 as a browser. Unfortunately Hardware.Info is rendered less than completely accurately in this by now obsolete browser. For an optimal experience of our site, we recommend you use an up-to-date version of Mozilla Firefox, Microsoft Internet Explorer, Google Chrome, Apple Safari or Opera.

Forum

Go Back   Hardware.Info » Reacties Website » Artikelen

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-06-2008, 03:00   #1
Koen Crijns
Hardware.Info Editor

Koen Crijns's Avatar

Koen Crijns is Hardware.Info Crew
Default ATI AVIVO vs. nVidia Purevideo

ATI AVIVO vs. nVidia Purevideo

De meeste mensen letten bij de keuze voor een nieuwe videokaart puur op de prestaties binnen 3D-games. Qua videomogelijkheden zijn er echter ook grote verschillen. In dit artikel brengen we de prestaties van de moderne GPU's op dit vlak in kaart. ...

Lees dit artikel
Koen Crijns is offline Users systems   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 03:50   #2
Ferhoofd
Junior Member

Ferhoofd heeft de eerste trede bereikt
0 score     
Lightbulb Re: ATI AVIVO vs. nVidia Purevideo

"nVidia GeForce 8800 GT: GeForce 8800 GTS 512 MB, gehele GeForce 8600 reeks"

Bezit de 8800GS niet over deze functie?
Deze heeft toch namelijk ook gewoon een G92...
Ferhoofd is offline Users systems   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 04:33   #3
pantera
Senior Member

pantera is op weg naar de top
0 score     
Default Re: ATI AVIVO vs. nVidia Purevideo

leuke test maar had het niet beter geweest om ati en nvidia igp's te testen of in iedergeval mee te testen, de videokaarten die hier getest zijn zijn mega overkill voor hd afspelen.

test de 780g vs de nvidia 8200
eventueel de ati 3450 en 70 v de nvidia 8400/8500
pantera is offline Users systems   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 05:37   #4
ChipMunk
Junior Member

ChipMunk heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Volgens mij maakt dat niet uit hoor...
De uvd chip op 3850 is hetzelfde als op 3870.
Hetzelfde geldt voor purevideo...
en is 780g geen chipset? met geintegreerde videodecoder?
Denk wel dat dit in een andere categorie thuis hoort en dat er als eens een artikel over is verschenen
ChipMunk is offline Users systems   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 06:03   #5
Olivier
Junior Member

Olivier heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Mooi artikel, maar ik zou graag wat meer willen weten over het hardwarematig decoden van MKV H.264 films bijvoorbeeld.
Ik heb het zelf alleen aan de gang gekregen met MediaPlayer Classic Home Theater (MPC-HC). Hier zit een codec in/bij die het wel hardwarematig voor elkaar krijgt.
Met de standaard settings werkt het echter niet, je moet de output naar EVR zetten, en zelfs dan werkt het op de een of andere manier niet met alle H.264 files.
Olivier is offline Users systems   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 06:28   #6
pantera
Senior Member

pantera is op weg naar de top
0 score     

Quote:
Originally Posted by ChipMunk
Volgens mij maakt dat niet uit hoor...
De uvd chip op 3850 is hetzelfde als op 3870.
Hetzelfde geldt voor purevideo...
en is 780g geen chipset? met geintegreerde videodecoder?
Denk wel dat dit in een andere categorie thuis hoort en dat er als eens een artikel over is verschenen
het is een chipset en een videokaart in 1 incl avivo/uvd/purevideo en zowel deze als nvidia zijn concurrent (8200) zullen vaker gebruikt worden voor dit soort werk dan video kaarten die tot 8x zo duur zijn als een moederbord gebaseerd op deze chipsets.
pantera is offline Users systems   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 06:55   #7
Phreaky-
Member

Phreaky- heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Schitterende bespreking waar ik eigenlijk al een tijdje op aan het wachten ben. Helaas kom ik nu tot de conclusie dat als ik het maximale uit videobestanden wil halen mijn ATi 3850 moet vervangen door een 8800GT of 9600GT?

Misschien hadden jullie in de conclusie nog kunnen vermelden dat de 8800GT de vloer aanveegt op SD/HD gebied met 'on'betaalbare highend oplossingen. Zoals je die vind in de betere HiFi / Video speciaalzaken.

Ook mis ik de 780G/8200 chipset in de review. Ik denk namelijk dat als het op beeldkwaliteit aankomt ze het alle afleggen in HD. Dus een reden voor puristen om toch voor een losse grafische kaart te kiezen.

Last edited by Phreaky-; 02-06-2008 at 06:59.
Phreaky- is offline Users systems   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 08:05   #8
Matti1
Senior Member

Matti1 is op weg naar de top
0 score     

En laat het nu net de hekkensluiter zijn die ik heb (2900XT). Heb er toch geen spijt. Op het moment van aankopen was het of de 8800GTS 640MB of de Ati 2900XT. De 8800GTS zal niet veel beter presteren. Daarbij komt nog dat toch bijna nooit films op m'n pc bekijk. Dat doe ik op m'n mediacenter/tv. En mocht ik dat wel doen, zal m'n Q6600 de redder in nood zijn.

Leuke test.
Matti1 is offline Users systems   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 09:12   #9
athome
Senior Member

athome is op weg naar de top
0 score     

Zo ver als ik me kan herinneren is dit artikel een ouder artikel.Volgens mij nog van voor de AMD 690G.

Er wordt in de tekst ook gesproken dat je op de vorige pagina kunt lezen hoe GPU aan het werk zet in PowerDVD. Hoe dit moet is nergens terug te vinden. Hier is aan te merken dat dit artikel niet compleet is. Het komt geheel of gedeeltelijk uit een Hardware Info magazine.

Verder staar je niet blind op hardwarematige versnelling van VC-1 en H.264. Het HD wat je kunt downloaden wordt meestal gedaan met X.264 en dat wordt (zeker in Meda Center) al een stuk lastiger om dit hardwarematig te versnellen. Een bepaalde versie van MPC kan dit mits het videomateriaal DXVA compatible is. Is dit niet het geval dan kun je hardwarematige versnelling door de GPU vergeten en ben je een stevige CPU nodig.

Om deze reden heb ik mijn E4500 vervangen door een E6850
athome is offline Users systems   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 13:15   #10
Paul.C
Member

Paul.C heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Maar goed dat ik dan straks voor de NX9800GTX van MSI ga in mijn nieuwe PC,
Samen met een Intel Q9450 moet dat toch wel een leuke combi vormen voor games en HD video kijken en bewerken.
Paul.C is offline Users systems   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 13:53   #11
HandySam
Senior Member

HandySam is op weg naar de top
0 score     

Ik vind het zeer jammer dat ze niet met de nieuwe 175.16 drivers voor de nVidia kaarten hebben gewerkt. Deze hadden namelijk enkele nieuwe functionaliteiten voor het spelen van video-materiaal.

Voor de rest een mooie test.
HandySam is offline Users systems   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 15:35   #12
schur009
Member

schur009 heeft de eerste trede bereikt
0 score     

En over een maandje komen de nieuwe videokaarten uit van AMD en Nvidia en dan is deze test weer oud
Er schijnt in de nieuwe kaarten van AMD weer een aantal optimalisaties te zitten ivm HD films.

Dus ik ben benieuwd naar de volgende test van de nieuwe generatie videokaarten
schur009 is offline Users systems   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 15:54   #13
phoenix2149
Senior Member

phoenix2149's Avatar

phoenix2149 kan niet meer stuk
0 score     

Quote:
Zowel voor ATI als nVidia heb je de keuze uit welgeteld twee softwarepakketten: Cyberlink PowerDVD Deluxe/Ultra of Intervideo WinDVD.
Is het niet zo dat Nero Showtime ook AVIVO/PureVideo ondersteund?
phoenix2149 is offline Users systems   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 16:16   #14
The_Breaker
Member

The_Breaker's Avatar

The_Breaker heeft de eerste trede bereikt
Send a message via MSN to The_Breaker
0 score     
Thumbs up Re: ATI AVIVO vs. nVidia Purevideo

volgensmij niet.

/ontopic

mooi artikel bedankt, was erg leerzaam
The_Breaker is offline Users systems   Reply With Quote
Old 02-06-2008, 18:16   #15
ChipMunk
Junior Member

0 score     

Quote:
Originally Posted by athome
Zo ver als ik me kan herinneren is dit artikel een ouder artikel.Volgens mij nog van voor de AMD 690G.

Er wordt in de tekst ook gesproken dat je op de vorige pagina kunt lezen hoe GPU aan het werk zet in PowerDVD. Hoe dit moet is nergens terug te vinden. Hier is aan te merken dat dit artikel niet compleet is. Het komt geheel of gedeeltelijk uit een Hardware Info magazine.

Verder staar je niet blind op hardwarematige versnelling van VC-1 en H.264. Het HD wat je kunt downloaden wordt meestal gedaan met X.264 en dat wordt (zeker in Meda Center) al een stuk lastiger om dit hardwarematig te versnellen. Een bepaalde versie van MPC kan dit mits het videomateriaal DXVA compatible is. Is dit niet het geval dan kun je hardwarematige versnelling door de GPU vergeten en ben je een stevige CPU nodig.

Om deze reden heb ik mijn E4500 vervangen door een E6850
Er is een artikel hierover geweest hoe je de powerdvd codec in media center kon gebruiken.
Als je een beetje zoekt vind je deze wel.
Vooral eens bij hardware.tv kijken.

Last edited by ChipMunk; 02-06-2008 at 18:19.
Old 03-06-2008, 04:22   #16
bollebakker
Junior Member

bollebakker heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Quote:
Originally Posted by Olivier
Mooi artikel, maar ik zou graag wat meer willen weten over het hardwarematig decoden van MKV H.264 films bijvoorbeeld.
Ik heb het zelf alleen aan de gang gekregen met MediaPlayer Classic Home Theater (MPC-HC). Hier zit een codec in/bij die het wel hardwarematig voor elkaar krijgt.
Met de standaard settings werkt het echter niet, je moet de output naar EVR zetten, en zelfs dan werkt het op de een of andere manier niet met alle H.264 files.

probeer het eens met GOM player prima programma speelt haast alles af
bollebakker is offline Users systems   Reply With Quote
Old 03-06-2008, 10:58   #17
Sluuut
Member

Sluuut is vooralsnog onbekend
0 score     

Hmm, ik heb zelf een 8800GTX en sommige HDDVD's 1080p die happeren op sommige momenten in VLC Player. Nou heb ik begrepen dat VLC geen hardwarematige versnelling heeft, dus alles zou op de CPU of juist de videokaart aankomen? Met Media Player Classic werkt het wel goed met een of andere "snelste" HD codec die er is, maar het beeld gaat er mijn inziens wel heftig op achteruit.

Kan iemand mij uitleggen waar die happeringen aan kunnen liggen?
Sluuut is offline Users systems   Reply With Quote
Old 03-06-2008, 11:10   #18
JozuaDeMan
Junior Member

JozuaDeMan heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Handig artikel (alhoewel de GeForce 9-serie er niet in voorkomt helaas...)

@ Sluuut: dat ligt dan aan je cpu... die trekt t blijkbaar niet helemaal. Als je geen hardware-versnelling hebt geactiveerd, is het je cpu die 't werk doet. Er is wel een (simpele) instelling om hardware-versnelling in te schakelen (zeg ik uit mn hoofd... correct me if I'm wrong). Maar anders moet je het toch proberen met andere programma's... Of andere instellingen in die programma's.
JozuaDeMan is offline Users systems   Reply With Quote
Old 03-06-2008, 13:27   #19
Arbo1972
Junior Member

Arbo1972 is vooralsnog onbekend
0 score     

Beste Koen,

Hoe kun je nu aan een beeldproductie van kaarten een score geven, mij geheel onbegrijpelijk? (wat zijn de meet-methode's?)

In mij beleving is dit zeer persoonlijk, gezien het geval bij de nividia kaarten die veel filter toepast dat ten koste gaat van de helderheid en conformiteit.

De meeste mensen kijken niet met hun neus op het scherm.

Maar ook ik heb de proef op de som genomen en ben gaan testen.

Mijn conclusie luid, Mijn ATI3850 vind ik (persoonlijk) meer natuur getrouw als de 8800GT. Dit kan uiteraard voor een ander anders zijn, maar hang er geen conclusie's aan als wat julie nu doen.

Betreft cpu gebruik, gebruik nu een een nieuwe driver voor de ATI..... belasting is dan 13% in alle gevallen. (E6600)

De driver 8.1 stond ook niet bekend als topper (ik maak gebruik van de catalyst 8.5 driver)
Arbo1972 is offline Users systems   Reply With Quote
Old 03-06-2008, 17:24   #20
blieckje
Member

blieckje's Avatar

blieckje heeft de eerste trede bereikt
0 score     

Dat dacht ik ook, die driver van ati is oud!(niet wetende of die van nvidia dat natuurlijk ook is )
Maarja, 't valt natuurlijk te zien wanneer die test is uitgevoerd geweest.

Alleszins, informatief artikel. Doe zo voort, kunnen wij alleen maar bijleren

En aan allen, koop gewoon de kaart waarvan je vindt dat ie het mooiste beeld geeft, al de rest doet er dan toch niet toe, als je dat hier zo leest
blieckje is offline Users systems   Reply With Quote
Old 04-06-2008, 04:36   #21
ChipMunk
Junior Member

0 score     

Quote:
Originally Posted by Arbo1972
Beste Koen,

Hoe kun je nu aan een beeldproductie van kaarten een score geven, mij geheel onbegrijpelijk? (wat zijn de meet-methode's?)

In mij beleving is dit zeer persoonlijk, gezien het geval bij de nividia kaarten die veel filter toepast dat ten koste gaat van de helderheid en conformiteit.

De meeste mensen kijken niet met hun neus op het scherm.

Maar ook ik heb de proef op de som genomen en ben gaan testen.

Mijn conclusie luid, Mijn ATI3850 vind ik (persoonlijk) meer natuur getrouw als de 8800GT. Dit kan uiteraard voor een ander anders zijn, maar hang er geen conclusie's aan als wat julie nu doen.

Betreft cpu gebruik, gebruik nu een een nieuwe driver voor de ATI..... belasting is dan 13% in alle gevallen. (E6600)

De driver 8.1 stond ook niet bekend als topper (ik maak gebruik van de catalyst 8.5 driver)
HQV en HQV hd...
Gaan na op artifacten en of ze de beelden wel volledig kunnen geven...
Zijn zelfs apparaten die de kleuren van je scherm waarheidsgetrouw kunnen instellen...
Lijkt net op een spin.
In het magazine vind je ook veel terug hoor.
Old 04-06-2008, 08:36   #22
LaTiNo
Junior Member

LaTiNo heeft de eerste trede bereikt
0 score     

ok maar, kan ik dus een Dell laptop met een 8600 videokaart aanschaffen en er dan zeker van zijn dat ik een gedownloade 1080p h264 film af kan spelen? Of gaat dat dus ook niet altijd op, want als ik het goed begrijp word een film die met X264 is encoded NIET worden geaccelereerd?
LaTiNo is offline Users systems   Reply With Quote
Old 24-07-2008, 02:52   #23
hvboltar
Junior Member

hvboltar heeft de eerste trede bereikt
0 score     
Cool Re: ATI AVIVO vs. nVidia Purevideo

Ik weet dat het laat is en ik ben geen echte AMD fan of van ATI, ik heb nu e6400 en 7900GTO, maar het zou wel fair zijn als er een vergelijkbare AMD processor bij betrokken werd en wij kunnen zien hoe dan de verhoudingen liggen tussen de genoemde kaarten en systeem. CPU gebruik en jullie HD-HQV test etc...

Dank u
hvboltar is offline Users systems   Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules