|
|
#1 |
|
Hardware.Info Site
|
Video bekijken: Ondervolten en onderklokken
|
|
|
|
|
#2 |
|
Member
|
0 score
Ah jammer, ik had gehoopt op een wat leukere uitzending.. Maar helaas
|
|
|
|
|
#3 |
|
Member
|
0 score
Haha inderdaad. Ik vind onderklokken een beetje vreemd, je PC word er alleen maar langzaam van
|
|
|
|
|
#4 |
|
Senior Member
|
0 score
Wel een leuk onderweerp, maar geef mij maar overclocken
Over wat die meneer verteld over Cool and quit is niet helemaal waar. Dat je bij het configuratie scherm en dan bij energie beheer dat je de voltage moet halveren. Bij mij loopt mijn pc dan vast... Cool and quit werk bij mij niet op Windows XP, maar op Vista wel... voor de rest vind ik het een leuke tv uitzending als iemand zijn pc minder stroom wilt laten verbruiken....En die 30 a 40 euro zal ik niet de moeite waard vinden. |
|
|
|
|
#5 |
|
Junior Member
|
0 score
Je hoeft niet perse zo laag mogelijk te zitten maar het is wel goed als je lager gaat zitten dan nodig is. denk maar aan de 2160 bijv die kan vaak al zonder voltage verhogingen 50 harder maar het betekend dat het voltage dan ook al een stuk omlaag kan zonder dat dat ten kosten van de snelheid gaat ideaal voor mensen die vinden dat hun processor nog krachtig genoeg is. En alle beetjes helpen denk er maar eens aan als heel nederland dit zou doen dan merk je het zeker wel. Niet dat elke pc hier voor geschikt is maar toch.
|
|
|
|
|
#6 |
|
Senior Member
|
0 score
ik persoonlijk denk dat er weinig animo is voor onderclocken in tegenstelling voor overclocken.
en ik denk dat er veel mensen zijn die denken ach voor dat beetje geld wat ik per jaar bespaar ga ik er niet eens aan beginnen. |
|
|
|
|
#7 |
|
Hardware.Info Editor
|
Het is inderdaad geen spekkie voor ieders bekkie. Maar ik denk wel dat als je bijvoorbeeld loopt te stoeien met een HTPC of geluidsbewerkingscomputer die je zo stil mogelijk wilt maken dat deze uitzending een aantal zeer interessante tips bevat.
|
|
|
|
|
#8 |
|
Senior Member
|
0 score
vraagje, waaromzoomen jullie met de camera in op het scherm, maar niet gewoon een digitale capture ervan?
|
|
|
|
|
#9 |
|
Senior Member
|
0 score
De reacties gaan tot nu toe hoofdzakelijk over geld besparen, en ik kan me voorstellen dat een paar tientjes per jaar niet iedereen aanspreekt. Maar over minder warmteonwikkeling wordt nog gezwegen. Met name in heel warme perioden in de zomer lopen sommige systemen nogal "op hun tenen", en dan lijkt het me toch in bepaalde gevallen wel interessant.
|
|
|
|
|
#10 |
|
Junior Member
|
0 score
mooi programma hebben jullie, maar een uitzending over onderklokken
|
|
|
|
|
#11 |
|
Senior Member
|
0 score
Erg interessant. Zeker voor een HTPC! Daar heb je in eerste instantie niet veel snelheid voor nodig, laat staan hoge voltages... Lekker stil pc-tje heb je dan.
|
|
|
|
|
#12 |
|
Member
|
0 score
Mijn vader zag wel wat in dat overklokken, maar nu heb ik heb overgehaald om ook zijn nieuwe pc the gaan overklokken...
Ook me oma dr pc is geoverklokt. 3200 venica naar 2.6 Toch deze aflevering aan hem laten zien denk ik. |
|
|
|
|
#13 |
|
Member
|
0 score
Ik denk dat je meer hebt aan het goed samen stellen van een energie zuinige pc dan dit. En de besparing is ook niet interessant.
|
|
|
|
|
#14 |
|
Junior Member
|
0 score
Ik had wat problemen met de pc van mijn vriendin. De airflow in die doos zuigt behoorlijk. Hij maakte herrie en werd echt veel te heet. Door her en der wat wijzigingen te maken en de cpu iets te onderklokken/ondervolten, is haar systeem koeler en veel stiller geworden. En voor dat beetje office, mailen en browsen is hij echt nog wel snel genoeg.
(en hee, ik kan nog een keer de held spelen door haar systeem sneller te maken als het echt moet (maar dan moet er wel een andere koeling bedacht worden)) En ja, een stiller, trager, koeler systeem kopen was ook een optie, maar soms moet je het doen met de dingen die je hebt. Weggooien en nieuw kopen is nu niet bepaald een "groene" oplossing |
|
|
|
|
#15 |
|
Member
|
0 score
Nou ik vond het een Top uitzending weer hoor.
Eindelijk weer iets over Overklokken / Onderklokken.. Maar hij heb toch niet helemaal gelijk hoor over het feit dat de meeste processoren dat kunnen.. Mijn processor is ook nog geen 2 jaar oud (Intel D950) Maar daar zit geen Intel Speedstep Of EIST in ( Correct Me If I'm Wrong ) Het Enigste wat het progje kan is naar beneden Throttlen, maar dat helpt niets kwa temp en de vcore blijft hetzelfde.. Met Pentium 4 Magicspeed kan ik dan nog hetzelfde als Rightmark, die Throttle ook naar beneden. Hoe kan ik dan het beste deze D950 ondervolten of onderklokken dan ? Last edited by Snake_Eyes; 29-06-2007 at 11:14. |
|
|
|
|
#16 | |
|
Senior Member
|
0 score
Quote:
|
|
|
|
|
|
#17 | |
|
Member
|
0 score
Quote:
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Senior Member
|
0 score
Ik verander even mijn oordeel over deze uitzending..
Ik vind het opzich wel een leuke uitzenden. Ik heb zelf Cool and Quit aan staan, als ik dus niet zoveel doe dat mijn pc langzamer gaat werken en dus minder warmte produceerd. Als ik dus weer een programm open gaat hij sneller draaien. Ik zal mijn pc zelf niet gaan underclocken, ik zet dan liever gewoon Cool and Quit aan, want dan wordt hij underclockt naar 1000mhz en 1,1 vcore. Ik ben het wel eens dat als heel NL dat gaat doen dat het een hoop zal schelen. Ook voor kantoren etc mensen die met geluidsbewerking bezig zijn willen natuurlijk een stille pc hebben. Want een pc hoeft natuurlijk niet op de volle 100% te draaien. en als het dan door middel van deze tutorial of Cool and Quit langzamer kan draaien is dat een erg goede uitvinden.. |
|
|
|
|
#19 |
|
Senior Member
|
0 score
Opvallend dat het minimale voltage dat nodig is voor de (maximale) standaard kloksnelheid nog lager is dan het standaard voltage dat gebruikt wordt bij de minimale kloksnelheid in C'n'Q stand.
Hier in huis heb ik ook twee ondergevolte computers. In eentje werkt een AthlonXP 1700+ (standaard 1,46GHz @ 1,60V) op 1,66GHz @ 1,40V (moederbord kan geen lager voltage leveren) en in een reserve/test-pc zit een AthlonXP 1700+ (standaard 1,46GHz @ 1,50V) die op 800MHz @ 1,10V (miminum voor SocketA) werkt. |
|
|
|
|
#20 | |
|
Hardware.Info Editor
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
#21 |
|
Junior Member
|
0 score
Onderklokken is zo slecht nog niet.
Met name rondom de zomermaanden geeft mijn videokaart problemen door oververhitting. Combinatie van slechte air-flow en slechte koeler op de videokaart, terwijl ik eigenlijk nooit games speel, dus het lijkt mij aardig als ik die eens ga onderklokken. (Het is trouwens Ati 9800Pro). |
|
|
|
|
#22 |
|
Hardware.Info Editor
|
Het onderklokken is toch vooral iets wat bij laptops grote voordelen oplevert.
Toen ik mijn Acer Aspire 1692WLMI laptop had aangeschaft voor school haalde ik een batterijduur van 4uur, met Notebook hardware control haalde de laptop bijna 5 uur (absoluut minimum, alleen WLAN aan). Maar het grootste voordeel is dat de laptop niet meer eens in de zoveel tijd gaat lopen blazen als je bijvoorbeeld loopt te internetten. Door de koelpasta te vervangen door Coollaboratory Liquid Pro en de processor te ondervolten blijft de koeler uit van de laptop met de processor op maximale snelheid en internet gebruik e.d. En daarmee houdt het voordeel overigens niet op, doordat de laptop nu minder warm wordt loop je niet meer op een heet laptoptoetsenbord te typen. Mooi van Notebook hardware control vind ik ook dat het ook het stroommangement van de videokaart kan overnemen, hierdoor kun je de videokaart ook nog extra onderklokken/overklokken en direct instellen via het Notebook hardware control icoon in de taakbalk. De kans dat de processor na langetijd nog instabiliteitsproblemen geeft is overigens met onderklokken zeer klein, de enige oorzaak hiervan kan de temperatuur van de processor zijn in zo'n geval. Het vaststellen van stabiele onderklok waardes gaat over het algemeen veel sneller dan met overklokken. Mijn laptop heb ik voor het vaststellen van stabiliteit gewoon laten crashen en ben er toen net ietsjes boven gaan zitten, in mijn geval was dat al direct OCCT stabiel. Ook het natesten met Prime95 (heb Pentium M) gaf eveneens aan dat de boel stabiel was. |
|
|
|
|
#23 |
|
Senior Member
|
0 score
Interessante uitzending,
zelf ben ik echt onderlegt in onder- en overklokken, maar dankzij de twee uitzendingen heb ik al wat bijgeleerd... |
|
|
|
|
#24 |
|
Senior Member
|
0 score
goed voor de levensduur van de processor
ik zou de standaard kloksnelheid aanhouden en dan het minimum opzoeken, anders had je gewoon een ''goedkopere/slechtere''' processor kunnen nemen... |
|
|
|
|
#25 |
|
Junior Member
|
0 score
Handig voor mijn nieuwe servertje. eens kijken hoe zuinig ik hem kan krijgen.
Voor mijn normale PC is dit niet van toepassing natuurlijk. |
|
|
![]() |
| Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|